ترندهای روز

نتایج یک تحقیق: شانس افراد پولدار و تحصیل‌کرده برای زنده ماندن بعد از سکته مغزی ۳۰ درصد بیشتر است

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

بر اساس نتایج مطالعه ای که اخیرا در کنفرانس سازمان سکته مغزی اروپا ارائه شد، داشتن درآمد بالا می تواند احتمال مرگ پس از سکته را تا یک سوم کاهش دهد.

در این مطالعه، محققان داده‌های ۶۹۰۱ بیمار سکته مغزی در گوتنبرگ سوئد را بین نوامبر ۲۰۱۴ تا دسامبر ۲۰۱۹ تجزیه و تحلیل کردند و تأثیر چهار عامل اجتماعی تعیین‌کننده سلامت شامل محل سکونت، کشور محل تولد، تحصیلات و درآمد را تجزیه و تحلیل کردند.

نتایج هیچ جای تردیدی باقی نمی گذارد: افرادی که درآمد بالایی دارند ۳۲ درصد کمتر در معرض خطر مرگ پس از سکته هستند. علاوه بر این، افرادی که دارای تحصیلات عالی هستند، ۲۶ درصد کمتر احتمال دارد که پس از چنین سکته ای جان خود را از دست بدهند.

کاترینا سانراگن، رئیس گروه تحقیقاتی پزشکی توانبخشی در دانشگاه گوتنبرگ و نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: «یافته‌های ما بر این واقعیت آشکار تأکید می‌کند که وضعیت اجتماعی-اقتصادی یک فرد می‌تواند در مورد سکته مغزی یک موضوع مرگ و زندگی باشد. . »

سکته مغزی زمانی رخ می دهد که خون به قسمتی از مغز نرسد و بافت مغز از اکسیژن محروم شود. بر اساس مطالعه‌ای که اخیراً در مجله علمی پزشکی «لانست» منتشر شده است، میزان بروز این سکته‌ها در ۳۰ سال گذشته دو برابر شده است و انتظار می‌رود این میزان همچنان رو به افزایش باشد.

محققان هشدار داده اند که افزایش شیوع سکته مغزی کشورها را به طور نابرابر تحت تاثیر قرار می دهد و انتظار می رود کشورهای در حال توسعه بیشترین آسیب را متحمل شوند.

اما چرا پول و درآمد در مورد سکته مغزی بسیار مهم است؟

دکتر سانراگن در توضیح این موضوع می گوید: “ما می دانیم که افراد ثروتمند بیشتر به پزشک خانواده خود مراجعه می کنند. همچنین افرادی که درآمد کمتری دارند ممکن است نتوانند [برای وقت پزشکی] مرخصی بگیرند و حقوق خود را از دست بدهند.»

وی افزود: «علاوه بر این، درآمد بیشتر و تحصیلات بیشتر معمولاً به معنای عادات غذایی بهتر، فعالیت بدنی بیشتر و اعتیاد و سیگار کمتر است. همه اینها، همراه با سن، عوامل خطر اصلی برای سکته مغزی هستند. زمانی که فردی دچار سکته مغزی می شود، خطر سکته دوم افزایش می یابد.

محققان می گویند که اگرچه این تحقیق در سوئد انجام شده است، نتایج آن را می توان به بقیه اروپا تعمیم داد. “جایی که ساختارهای بهداشتی مشابه و سطوح آسیب پذیری اجتماعی وجود دارد”.

ارتباط بین درآمد بالا و افزایش شانس زنده ماندن از سکته مغزی قبلاً در مطالعات انجام شده در سایر کشورهای اروپایی ثبت شده بود.

در گزارش سالانه وزارت بهداشت اسپانیا آمده است که “برای بیماری عروق مغزی، شیب افزایش شیوع با کاهش سطح درآمد مشاهده می شود و زمینه اجتماعی به همراه سطح اقتصادی و تحصیلی عوامل تعیین کننده خطر سکته مغزی هستند”.

ماری مار فریخو، هماهنگ‌کننده گروه مطالعه بیماری‌های عروق مغزی در اسپانیا، با بیان اینکه حوادث عروق مغزی عمدتاً ناشی از سبک زندگی است، می‌گوید: نتایج مطالعات اخیر جنبه منفی دارد و آن این است که نابرابری و فقر یک عامل تعیین‌کننده است. . اما جنبه مثبت آن نیز مهم است، زیرا نشان می دهد که این بیماری ها تا حد زیادی قابل پیشگیری هستند.

این متخصص مغز و اعصاب می گوید: اتخاذ سیاست های کلان با هدف ارتقای سلامت و پیشگیری اولیه به منظور عدم بروز مشکل عروقی بسیار مهم است.

به گفته محققان، در سوئد، بروز ایسکمی مغزی (بیماری ناشی از کمبود اکسیژن به مغز) کاهش یافته است، به این معنی که با وجود پیری جمعیت، سکته‌های مغزی کمتر است.

دکتر سانراگن می افزاید: این امر با پیشگیری، میزان پایین استعمال دخانیات در کشور، فشار خون کنترل شده، مراقبت خوب از دیابت… و همچنین کاهش تعداد افراد کم تحرک در جامعه مرتبط است.

به گفته این متخصص، تنها عامل خطری که نمی توان آن را کنترل کرد سن است و با وجود تاثیر شرایط اجتماعی و عوامل بیرونی، درمان بیماری باید از طریق پیشگیری آغاز شود.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا