ترندهای روز

نتایج یک مطالعه تازه: نوعی باکتری دهان می‌تواند به درمان برخی سرطان‌ها کمک کند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

دانشمندان کشف کرده اند که یک نوع رایج از باکتری های دهان می تواند برخی از تومورهای سرطانی را درمان کرده و “ذوب” کند.

بر اساس نتایج این تحقیق، افراد مبتلا به سرطان سر و گردن در صورتی که غدد سرطانی آنها با فوزوباکتریوم آغشته شود، نتایج درمانی بهتری خواهند داشت.

فوزوباکتریوم نوعی باکتری است که معمولاً در سلول های مخاط دهان یافت می شود و اخیراً در مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه گای و کالج سنت توماس و کینگ لندن انجام شده است، تأثیر آن در از بین بردن برخی تومورهای سرطانی به اثبات رسیده است.

پس از مشاهده یافته های این مطالعه، محققان گفتند که از کشف قابلیت های باکتری Fusobacterium، میکروب رایج در دهان، در از بین بردن برخی سرطان ها شگفت زده شدند.

بر اساس یافته های این مطالعه، افرادی که به ویژه از سرطان سر و گردن رنج می برند و این باکتری در تومور آنها یافت شده است، نتایج درمانی بسیار بهتری داشته اند.

پس از نتایج شگفت‌انگیز اولیه به‌دست‌آمده از این مطالعه، اکنون محققان در حال بررسی دقیق مکانیسم‌های بیولوژیکی مرتبط با این پدیده هستند.

دکتر میگل ریس فریرا، محقق ارشد این مطالعه و مشاور سرطان سر و گردن در بیمارستان‌های گای و سنت توماس، می‌گوید: «در اصل، ما دریافتیم که وقتی این باکتری‌ها در سرطان‌های سر و گردن یافت می‌شوند، بیماران نتایج درمانی بسیار بهتری خواهند داشت. نکته دیگر این است که ما در طی کشت سلولی دریافتیم که این باکتری قادر به کشتن سلول های سرطانی است.

مدرس کالج کینگ لندن سپس توضیح می دهد: “ما در حال کشف هستیم که چگونه چنین میکروب کوچکی می تواند با چه مکانیسمی نتایج درمان سرطان را بهبود بخشد؟ بنابراین، ما اکنون به دنبال بررسی این مکانیسم هستیم و این می تواند موضوع مقاله جدیدی در این زمینه باشد. آینده بسیار نزدیک.”

وی در عین حال افزود: تحقیقات نشان می‌دهد که این باکتری‌ها نقش پیچیده‌تری نسبت به آنچه که قبلاً در رابطه با سلول‌های سرطانی شناخته شده بود، ایفا می‌کنند؛ به گونه‌ای که نقش آنها در ذوب سلول‌های سرطانی سر و گردن شگفت‌انگیز است. این یافته را باید در کنار نقش شناخته شده باکتری های دهان در بدتر شدن وضعیت برخی سرطان های دیگر مانند سرطان روده بزرگ در نظر گرفت.

دانشمندان از مدل‌سازی برای شناسایی سویه‌هایی از باکتری‌ها استفاده کردند که نیاز به بررسی دقیق‌تر داشتند.

آنها سپس تأثیر این باکتری ها را بر روی سلول های سرطانی در آزمایشگاه بررسی کردند و همچنین داده های ۱۵۵ بیمار سرطانی سر و گردن را که اطلاعات تومور آنها به پایگاه «اطلس ژنوم سرطان» ارسال شده بود، تجزیه و تحلیل کردند.

با توجه به یافته های قبلی که نقش فوزوباکتریوم را در ایجاد سرطان روده بزرگ نشان می داد، محققان انتظار داشتند که نتیجه متفاوتی از این مطالعه داشته باشند.

در مطالعات آزمایشگاهی، محققان مقادیر مشخصی از باکتری ها را در ظروف پتری قرار دادند و آنها را برای چند روز رها کردند. هنگامی که آنها برای بررسی تأثیر باکتری بر سرطان به آزمایشگاه بازگشتند، متوجه شدند که سلول های سرطانی تقریباً ناپدید شده اند.

آنها دریافتند که پس از آلوده شدن سلول های سرطانی سر و گردن به فوزوباکتریوم، تعداد سلول های سرطانی زنده بین ۷۰ تا ۹۹ درصد کاهش یافت.

تجزیه و تحلیل داده های بیماران نشان داد افرادی که در سرطان خود فوزوباکتریوم داشتند شانس بیشتری برای زنده ماندن نسبت به افرادی داشتند که نداشتند.

محققان امیدوارند این یافته بتواند به درمان بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن از جمله سرطان های دهان، گلو، حنجره، بینی و سینوس ها کمک کند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا