ترندهای روز

نتایج یک مطالعه جدید: آبمیوه نخورید حتی اگر ۱۰۰ درصد طبیعی باشد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

طبق یک مطالعه جدید، نوشیدن حداقل یک لیوان آب میوه ۱۰۰ درصد طبیعی با افزایش وزن کمتر در کودکان و بزرگسالان مرتبط است.

یکی از مشکلات اساسی آب میوه کمیت آن است. دکتر والتر ویلت، استاد اپیدمیولوژی و تغذیه در دانشگاه هاروارد، در این رابطه به CNN گفت: مصرف میوه به شکل آب میوه، نوشیدن بیش از حد را آسان می کند. مثلاً هر چند وقت یکبار سه پرتقال را همزمان می خوریم؟ در حالی که یک لیوان آب پرتقال از حدود سه میوه گرفته می شود و در یک یا دو دقیقه قابل مصرف است.

این باعث می شود کالری بیشتری به بدن اضافه شود و در نتیجه منجر به افزایش گلوکز خون می شود. به گفته کارشناسان، با گذشت زمان، قند بیش از حد در خون می تواند منجر به مقاومت به انسولین، سندرم متابولیک، دیابت، بیماری قلبی، چاقی و سایر بیماری های مزمن شود.

با توجه به نگرانی در مورد افزایش چاقی در دوران کودکی و حفره های دندانی، این مطالعه به والدین توصیه می کند از مصرف آب میوه برای نوزادان زیر یک سال خودداری کنند و مصرف آن را به تنها ۴ اونس در روز برای کودکان ۱ تا ۳ ساله محدود کنند. انجام دادن

دکتر تامارا هانون، یکی از اعضای کمیته تغذیه آکادمی اطفال آمریکا، در این رابطه می گوید: «واقعاً دلیلی وجود ندارد که نشان دهیم خوردن آب میوه به جای خود میوه، فواید بیشتری دارد و از نظر مفیدتر است. سلامتی، مگر اینکه کودک در هضم غذا مشکل داشته باشد و نتواند آن را به طور کامل مصرف کند.»

طبق دستورالعمل های ملی رژیم غذایی ایالات متحده، نوجوانان و بزرگسالان نباید بیش از ۸ اونس آب میوه ۱۰۰٪ در روز بنوشند و آب میوه نباید راهی سالم برای رفع تشنگی در نظر گرفته شود.

دکتر دیوید کاتز، متخصص طب پیشگیری و سبک زندگی می گوید: «تکیه به آب میوه به جای آب برای تشنگی، یا مصرف آب میوه، رویکرد اشتباهی در سبک زندگی است. این به هیچ وجه برای سلامتی شما خوب نیست، زیرا شما مصرف می کنید. با این حال، باید اذعان کرد که آب میوه ایران تحلیل بهتری نسبت به نوشابه خواهد بود.

آب میوه چگونه بر بدن تأثیر می گذارد؟

برای برخی، مضرات آبمیوه ۱۰۰٪ طبیعی ممکن است چندان واضح نباشد. ممکن است مردم بگویند وقتی میوه سالم است، چرا آب میوه باید مشکل ساز باشد؟ تفاوت میوه و آبمیوه چیست؟

میوه‌ها و سبزیجات کامل مملو از مواد مغذی مانند کربوهیدرات‌ها، پروتئین، چربی، مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند که همگی حاوی فیبر هستند. هانون می‌گوید: «وقتی میوه به‌عنوان آبمیوه مصرف می‌شود، فیبر و اجزای ساختاری آن از بین می‌رود و بدن ما این مواد را متفاوت از آنچه برای هضم تکامل یافته است متابولیزه می‌کند».

به عنوان مثال، خوردن یک سیب کامل سطح قند خون را افزایش نمی دهد زیرا فروکتوز، قندی که به طور طبیعی در میوه ها و برخی سبزیجات یافت می شود، به آرامی در خون آزاد می شود. با این حال، نوشیدن آب سیب خون را با فروکتوز پر می کند.

واسانتی مالک، یکی از محققان دپارتمان تغذیه در دانشگاه هاروارد، می‌گوید: «خون نمی‌تواند قند باشد، زیرا برای اندام‌ها خطرناک است، بنابراین بدن مکانیسم‌های زیادی برای خلاصی سریع از قند و حفظ قند خون در حد طبیعی دارد. بنابراین، کبد “که قندها را متابولیزه می کند و بخش زیادی از آن کالری را به چربی تبدیل می کند، که می تواند به راحتی ذخیره شده و از خون خارج شود.”

مالک ادامه می‌دهد: «وقتی کالری‌ها را به شکل جامد مصرف می‌کنید، مغز شما بهتر می‌تواند آن کالری‌ها را ثبت کند و بر این اساس میزان غذای دریافتی خود را تنظیم کند.» اما اگر این کالری ها را بنوشید، ممکن است احساس سیری نکنید و دوباره شروع به خوردن کنید.

این متاآنالیز که روز سه شنبه در JAMA Pediatrics منتشر شد، بر اساس ۴۲ مطالعه از جمله ۱۷ مطالعه در کودکان و ۲۵ مورد در بزرگسالان بود.

هانون می‌گوید: «خوبی در مورد این متاآنالیز این است که مطالعات کوچکی را انجام می‌دهد و همه داده‌ها را در کنار هم قرار می‌دهد تا بتوان آن را طوری تحلیل کرد که گویی یک مطالعه بزرگ است.

بر اساس این مطالعه، در کودکان، هر وعده اضافی روزانه آبمیوه ۱۰۰٪ طبیعی منجر به تغییر ۳۰۰٪ در شاخص BMI می شود. مالیک می گوید: «در ابتدا، این مطالعه به دلیل تفاوت در نحوه اندازه گیری کالری، تأثیری بر بزرگسالان نداشت. با این حال، پس از مطالعات مرتبط و موازی، مشخص شد که مصرف این آبمیوه ۱۰۰% طبیعی می تواند منجر به تغییر جزئی دو صدم درصدی در BMI بزرگسالان شود.

در حالی که تغییرات شاخص توده بدنی شناسایی شده توسط این مطالعه ممکن است برای هر فردی ناچیز باشد، اگر این شاخص را در مقیاس کل جمعیت جهان در نظر بگیریم، قابل توجه است. علاوه بر این، بسیاری از مردم حتی بیش از این مقدار در روز آب میوه می نوشند، به خصوص در فصل تابستان.

هانون می گوید: «افرادی که روزانه ۱۶، ۲۰ یا ۲۴ اونس آبمیوه می نوشند، افزایش قابل توجهی در BMI دارند. توصیه من این است که اولاً والدین همیشه در مورد میزان آب میوه ای که فرزندانشان باید مصرف کنند با پزشک مشورت کنند و در عین حال بدانند که آب میوه را نباید یک نوشیدنی سالم برای مواقع تشنگی دانست.

هانون افزود: “برای میان وعده ها و خوراکی ها، به جای آب میوه، به کودک خود میوه کامل بدهید.” اگر از آب میوه به عنوان یک وعده میوه استفاده می کنید، نباید بیش از نصف فنجان در روز باشد.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا