ترندهای روز

نتایج یک مطالعه جدید: مصرف مواد غذایی فوق فرآوری شده با بروز ۳۲ بیماری ارتباط مستقیم دارند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

نتایج یکی از بزرگترین مطالعات جهان در مورد غذاهای فرآوری شده نشان می دهد که مصرف مواد غذایی فوق فرآوری شده (UPF) با بروز ۳۲ بیماری از جمله بیماری قلبی، سرطان، دیابت نوع ۲، سلامت روان و مرگ زودرس ارتباط مستقیم دارد.

بر اساس نتایج این تحقیق که در مجله تخصصی «BMJ» منتشر شده است، بروز برخی از بیماری‌ها با افزایش مصرف جهانی غذاهای بسیار فرآوری‌شده مانند غلات، سبوس‌های پروتئینی، نوشابه‌های گازدار، غذاهای آماده و فست فود مرتبط است. و رژیم های غذایی سرشار از غذاهای بسیار فرآوری شده. می تواند بسیار خطرناک باشد.

محققان دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز در ایالات متحده، دانشگاه سیدنی و دانشگاه سوربن فرانسه در این مطالعه رژیم غذایی حدود ۱۰ میلیون نفر را مورد بررسی قرار دادند و تاکید کردند که لازم است اقداماتی برای کاهش غذاهای فوق فرآوری شده انجام شود. در سراسر جهان.

آنها می گویند: “ارتباط مستقیمی بین قرار گرفتن در معرض غذاهای فوق فرآوری شده و ۳۲ پارامتر سلامتی، از جمله مرگ و میر، سرطان، و پیامدهای سلامت روانی، تنفسی، قلبی عروقی، گوارشی و متابولیک یافت شد.”

غذاهای فوق فرآوری شده شامل غذاهای کنسرو شده، تنقلات، نوشابه های گازدار، غلات شیرین و غذاهای آماده یا نیمه آماده هستند که تحت فرآیندهای صنعتی متعددی قرار می گیرند و اغلب حاوی رنگ های غذایی، امولسیون کننده ها، طعم دهنده ها و سایر افزودنی ها هستند. این محصولات معمولاً قند، چربی یا نمک زیادی دارند و ویتامین و فیبر کمی دارند.

اگرچه مطالعات قبلی نیز نشان داده است که محصولات بیش از حد فرآوری شده برای سلامتی مضر هستند، بازبینی جامعی انجام نشده و ارزیابی گسترده ای از شواهد در این زمینه ارائه نشده است.

بر اساس این مطالعه، مصرف زیاد غذاهای بسیار فرآوری شده با افزایش ۵۰ درصدی خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی، ۴۸ تا ۵۳ درصد بیشتر خطر اضطراب و اختلالات روانی رایج و ۱۲ درصد بیشتر خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است.

همچنین شواهدی وجود دارد که این محصولات را با آسم، سلامت دستگاه گوارش، سرطان های خاص و عوامل خطرساز متابولیک قلبی مانند چربی خون بالا مرتبط می کند.

دکتر کریس ون تولکن، دانشیار دانشگاه کالج لندن و متخصص برجسته در زمینه غذاهای فوق فرآوری شده، می گوید که یافته های این مطالعه با «تعداد زیادی از مطالعات مستقل» که به وضوح نشان می دهد رژیم غذایی غنی از UPF دارای چندین مورد است، «کاملاً سازگار» است. فواید سلامتی. پیامدهای مخرب سلامتی، از جمله مرگ زودهنگام، مرتبط هستند.”

وی همچنین افزود: می دانیم که این غذاها اغلب حاوی چربی اشباع، نمک و قند آزاد هستند و برای بدن مضر هستند.

این محصولات غذایی معمولا به گونه ای تبلیغ و روانه بازار می شوند که مصرف مازاد آن را افزایش می دهد. به گفته کارشناسان، معمولاً محصولات با فرآوری بالا در جوامع محروم بیشتر فروخته می شود.

در مقاله ای مرتبط، محققان برزیلی می گویند که غذاهای فوق فرآوری شده “اغلب مواد ارزان قیمتی هستند که با مواد شیمیایی دستکاری شده اند” و “با استفاده از ترکیبی از طعم ها، رنگ ها، امولسیون کننده ها و سایر افزودنی ها خوش طعم و جذاب می شوند.”

آنها همچنین در این مقاله تاکید کردند: اکنون زمان آن فرا رسیده است که سازمان ملل متحد به همراه کشورهای عضو مقرراتی را در قالب کنوانسیون در مورد غذاهای بسیار فرآوری شده، مشابه چارچوبی که در مورد تنباکو ایجاد کردند، وضع کنند.

در همین حال، یک مطالعه جداگانه منتشر شده در مجله سلامت عمومی Lancet نشان داد که اگر همه رستوران‌ها، رستوران‌های فست‌فود، کافه‌ها، میخانه‌ها و غذاخوری‌ها کالری در منوی خود داشته باشند، می‌توان از بیش از ۹۰۰۰ مرگ ناشی از دیابت جلوگیری کرد. بیماری قلبی در انگلستان طی دو دهه آینده پیشگیری شد.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا