ترندهای روز

نتایج یک پژوهش؛ چرا نرخ خودکشی دوشنبه‌ها و روز اول سال نو بالاست؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

یورونیوز: بر اساس یک تحلیل جهانی از خودکشی در چهار دهه، بیشترین مردم جهان در روزهای دوشنبه خودکشی می کنند و می میرند.

این مطالعه که توسط مجله پزشکی BMJ انجام شده است نشان می دهد که خطر خودکشی در اولین روز سال جدید نیز قابل توجه بوده است. این تحقیق بیش از ۱۷۰۰۰۰۰ مورد خودکشی را در بیش از ۲۶ کشور جهان بین سال‌های ۱۹۷۱ تا ۲۰۱۹ مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و به این نتیجه رسید که خطر خودکشی در روز دوشنبه در دنیا بیشتر از روزهای دیگر است.

توجه داشته باشید که اگر به فکر خودکشی هستید، با یکی از نزدیکان خود تماس بگیرید و وضعیت خود را برای او توضیح دهید. به یاد داشته باشید که بسیاری از افکار خودکشی تنها پس از گذشت چندین ساعت از سرتان خارج می شود، پس عجله نکنید و اگر در ایران زندگی می کنید، در چنین شرایطی با یکی از شماره های ۱۲۳ یا ۱۴۸۰ تماس بگیرید تا با مشاوران و متخصصان این گفتگو مشورت کنید. رایگان

با این حال، این مطالعه می گوید که تفاوت های منطقه ای در سراسر جهان وجود دارد. به عنوان مثال، بسیاری از کشورهای آمریکای شمالی، آسیا و اروپا در تعطیلات آخر هفته شاهد خودکشی کمتری بودند، اما خطر خودکشی در تعطیلات آخر هفته در آمریکای جنوبی و مرکزی، فنلاند و آفریقای جنوبی بیشتر بود.

کشورهای اروپایی مورد بررسی در این تحقیق شامل جمهوری چک، استونی، فنلاند، آلمان، ایتالیا، رومانی، اسپانیا، سوئیس و بریتانیا بودند.

دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی باعث این روندها می شود. اما نویسندگان مطالعه گفتند که افزایش فشار کاری در ابتدای هفته، نوشیدن الکل در آخر هفته و انزوای اجتماعی در طول تعطیلات می تواند نقش مهمی را به ویژه برای مردان داشته باشد.

برایان اوشی، استادیار روان‌شناسی اجتماعی در دانشگاه ناتینگهام در بریتانیا که روندهای فصلی خودکشی را مطالعه می‌کند، به یورونیوز گفت: «عواملی مانند ترس، اضطراب و گاهی اوقات خماری پس از مصرف الکل می‌توانند نقش داشته باشند. این روند احتمالاً منطقی ترین مؤلفه این است که مردم در سال جدید بیش از حد معمول مشروب می نوشند و اگر این مشکل با مشکلات دیگری مانند استرس عاطفی، نگرانی، تنهایی، مشکلات کاری و مالی، افسردگی و مواردی از این دست همراه شود، می توانند. فشار بیشتری بر فرد وارد کند تا خودکشی کند.

او افزود که این خطرات می‌تواند به‌ویژه برای مردان جدی باشد که تمایل به نوشیدن بیشتر دارند و همچنین شبکه‌های اجتماعی ضعیف‌تری نسبت به زنان دارند.

یکی دیگر از یافته های این تحقیق این است که خودکشی معمولاً در طول کریسمس در کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی و همچنین آفریقای جنوبی افزایش یافته است، اما در کشورهای آمریکای شمالی و اروپایی کاهش یافته است.

میزان خطر در روز سال نو نیز به کشور بستگی دارد، به طوری که این همبستگی در ژاپن ضعیف ترین و در شیلی قوی ترین است.

محققان همچنین تأثیر روز سال نو قمری را برای چین، کره جنوبی و تایوان بررسی کردند و دریافتند که خطر خودکشی تنها در کره جنوبی در آن تاریخ کاهش یافته است.

خودکشی معمولاً در سایر تعطیلات ملی اندکی کاهش می یابد، اگرچه گاهی اوقات یک یا دو روز بعد افزایش می یابد.

نویسندگان این مطالعه گفتند که پیوندهای خانوادگی و اجتماعی قوی تر می تواند به توضیح کاهش خطر خودکشی در طول تعطیلات کمک کند، اما مطالعات بیشتری مورد نیاز است زیرا میزان خودکشی در کشورهای مختلف بسیار متفاوت است.

مارتین پلودرل، محقق پیشگیری از خودکشی و روانشناس بالینی از دانشگاه پزشکی پاراسلسوس اتریش، در این رابطه به یورونیوز گفت: عواملی مانند الکل، انزوا و استرس شغلی نیز می تواند بر اساس باورهای مذهبی، تعطیلات مهم و انتظارات در یک مکان خاص باشد. مورد تعادل بین کار و زندگی کم و بیش مهم است.

وی ادامه می دهد: باید عوامل فرهنگی اجتماعی را که در مناطق مختلف متفاوت است بررسی کنیم.

روندهای مشابه در اتریش نشان می‌دهد که میزان خودکشی در روزهای دوشنبه، در طول بهار و تابستان و پس از تعطیلات مهم افزایش می‌یابد و در آخر هفته‌ها و در دسامبر کاهش می‌یابد و در کریسمس به پایین‌ترین سطح خود می‌رسد، قبل از اینکه اوج خود در روز سال نو به اوج خود برسد.

او افزود: «این یافته‌های جدید احتمالاً ارتباط چندانی با پزشکان سلامت روان و برنامه‌های پیشگیری از خودکشی ندارد، اما درک اینکه کدام تعطیلات خطر خودکشی بالاتری دارد می‌تواند به ما در بهبود خدمات کمک کند.»

در همین حال، اوشی می گوید که نتایج می تواند به ایجاد سطوح بالاتر کارکنان برای خطوط تلفن پیشگیری از خودکشی و سایر منابع اضطراری در دوره های پرخطر مانند روز سال نو کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا