ترندهای روز

نتایج یک پژوهش جدید؛ چه راهکارهایی به جز ورزش و تغذیه سالم برای افزایش طول عمر وجود دارد؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

در گذشته تحقیقات نشان داده است که سپاسگزار بودن و سپاسگزاری حتی برای کوچکترین چیزها برای سلامت جسمانی و عاطفی مفید است. اکنون، یافته‌های یک مطالعه جدید نشان می‌دهد کسانی که بیشتر این حس قدردانی را نشان می‌دهند، با خطر کمتری برای مرگ نیز روبرو هستند.

کارشناسان می گویند این اولین مطالعه ای است که تاثیر شکرگزاری را بر طول عمر بررسی می کند.

محققان از داده های بررسی سلامت پرستاران استفاده کردند که نمونه ای متشکل از ۵۰۰۰۰ زن بین سنین ۶۹ تا ۹۶ سال را شامل می شد.

به عنوان مثال در این تحقیق از آنها خواسته شد که میزان موافقت خود را با جملاتی مانند “من برای خیلی چیزها در زندگی سپاسگزارم” یا “از بسیاری از افراد سپاسگزارم” بیان کنند.

هنگامی که محققان داده ها را در یک دوره سه ساله تجزیه و تحلیل کردند، دریافتند زنانی که از بالاترین سطح سپاسگزاری برخوردار بودند، ۹ درصد کمتر در معرض خطر مرگ به هر دلیلی از جمله بیماری های قلبی عروقی، سرطان و بیماری های عصبی بودند.

دکتر تایلر واندرویل، استاد اپیدمیولوژی در دانشگاه هاروارد و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: «قدردانی برای شادی، برای به حداقل رساندن علائم افسردگی جزئی، برای بهبود سلامت، و همچنین برای محافظت در برابر مرگ زودهنگام قدرتمند است. و این کاری است که هر کسی می تواند انجام دهد.”

در طول دوره پیگیری سه ساله این مطالعه، ۴۶۰۸ مرگ در میان شرکت کنندگان رخ داد که ۲۱۵۳ نفر از آنها زنانی بودند که کمترین میزان سپاسگزاری را تجربه کردند. در حالی که ۱۲۷۳ مورد مرگ مربوط به زنانی بود که میانگین قدردانی را گزارش کردند و ۱۱۸۲ مورد مربوط به زنانی بود که بالاترین سطح قدردانی را گزارش کردند.

این مطالعه همچنین نشان داد که کسانی که احساس قدردانی بیشتری داشتند کمی جوان‌تر بودند، شریک زندگی داشتند، در گروه‌های اجتماعی یا مذهبی فعال‌تر بودند و از سلامت کلی بهتری برخوردار بودند.

دکتر واندرویل با بیان اینکه خوب پیش رفتن زندگی، سلامتی یا روابط اجتماعی باعث می شود فرد بیشتر سپاسگزار باشد، گفت: داشتن این احساس خطر مرگ و میر را تا حدود ۱۰ درصد کاهش می دهد.

وی با اشاره به اهمیت موارد دیگر مانند داشتن خانه یا پول گفت: موارد دیگر مهم است اما میزان تأثیر شکرگزاری را توضیح نمی دهد.

محققان می گویند قدردانی بیشتر با بهبود سلامت جسمانی مانند سیستم ایمنی قوی تر مرتبط است. فشار خون را تنظیم می کند و برای قلب مفید است. در واقع، کسانی که بیشتر سپاسگزار هستند، شب ها بهتر می خوابند، عزت نفس بیشتری دارند و سطوح پایین تری از اضطراب، استرس و افسردگی دارند.

کارشناسان توصیه می کنند کسانی که به دنبال تمرین بیشتر قدردانی هستند، با نگه داشتن یک دفترچه قدردانی شروع کنند. دفترچه ای که در آن می توانید چیزهایی را که به خاطر آنها سپاسگزار هستید نام ببرید. چه یک ابزار جالب باشد و چه فرصتی برای رفتن به سفر با دوستان.

روش دیگر برای تمرین قدردانی، نوشتن نامه به دیگران است که تأثیر مثبتی بر زندگی شما داشته اند.

راه سوم برای تقویت قدردانی این است که در هنگام تشکر دقیق تر باشید. وقتی کسی برای شروع روزتان برایتان قهوه می‌خرد، به جای گفتن «متشکرم» سعی کنید آن را با گفتن جمله‌ای مثل «خیلی ممنونم که امروز برایم قهوه آوردید، بیشتر کنید، می‌دانم که سرتان شلوغ است و کارهای زیادی برای انجام دادن دارید.» وقتی دیدی سرم شلوغ است، وقت گذاشتی و برایم قهوه آوردی.»

دکتر واتکینز می‌گوید: «شکرگزار بودن عموماً با خوش‌بینی همراه است و افرادی که سطوح بالاتری از قدردانی را ابراز می‌کنند، بیشتر به دنبال چیزهای خوب در زندگی هستند.

وی افزود: تحقیقات نشان می دهد که ما چیزهای خوب به مراتب بیشتر از اتفاقات بد برایمان داریم، اما تمرکز بر چیزهای بد برای ما آسان است به همین دلیل قدردانی برای داشتن دید متعادل تری به زندگی مهم است.

نتایج مطالعات جدید در مجله علمی «JAMA Psychiatry» منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا