بانک و بیمه

نتیجه آخرین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی و عملکرد این اوراق در سال ۱۴۰۲ اعلام شد

به گزارش ایران تحلیل، بر اساس ابلاغیه وزارت اقتصاد و دارایی و بر اساس مواد ۵ و ۷ دستورالعمل اجرایی عرضه اولیه و معاملات ثانویه اوراق بهادار دولتی بر مبنای تعهد اوراق، مابقی عرضه اوراق بهادار کلیه متقاضیان (فعال در بازار پول و سرمایه) از طریق کلیه کارگزاران موجود در بازار سرمایه در روزهای چهارشنبه ۲۳ و شنبه ۲۶ اسفند و یکشنبه ۲۷ اسفند و فقط به بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی در روز دوشنبه ۲۸ اسفند عرضه تدریجی بود.

در سال ۱۴۰۲ اولین حراج اوراق مالی اسلامی توسط دولت (وزارت امور اقتصاد و دارایی) در ۱۹ مرداد آغاز شد و با ۳۳ مرحله حراج هفتگی در ۷ اسفند سال به پایان رسید.

سرمایه گذاران طی مزایده های سال ۱۴۰۲ اوراق مالی اسلامی را به ارزش ۱۶۱۰.۸ میلیارد ریال (حراج عمومی) خریداری کردند که نسبت به عملکرد سال قبل (۱۱۹۵.۶ میلیارد ریال) ۳۴.۷ درصد افزایش داشت.

همچنین در اولین مزایده سال ۱۴۰۲، سهم مشارکت بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در خرید اوراق مالی اسلامی (فقط با واسطه گری بانک مرکزی) ۲۱.۲ درصد و سهم مشارکت با درآمد ثابت بوده است. صندوق های سرمایه گذاری، شرکت های بیمه، بانک ها و موسسات اعتباری. سرمایه‌گذاران غیربانکی و سایر حقیقی و حقوقی (از کارگزاران بانک مرکزی و سایر شرکت‌های کارگزاری – بانک‌ها فقط از سایر شرکت‌های کارگزاری) حدود ۷۸.۸ درصد بوده‌اند.

مزایده اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳ بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور و تعیین سقف حداکثری انتشار اوراق مالی اسلامی و تصویب آیین نامه اجرایی مربوط انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا