ترندهای روز

نتیجه بررسی تحقیقات ۵۰ سال گذشته: کم خوابی اثرات منفی بسیاری در ما ایجاد می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

یک روانشناس دانشگاه هیوستون با مرور ۵۰ سال تحقیقات متنوع خواب دریافت که کمبود خواب می تواند ما را غمگین کند، اضطراب را افزایش دهد و به طور کلی عملکرد عاطفی ما را مختل کند. یافته‌های این تحقیق تأیید می‌کند که حتی زمانی که فقط به میزان خفیفی دچار کمبود خواب هستیم، تغییرات منفی قابل اندازه‌گیری در ما ایجاد می‌شود.

کندیس آلفانو، استاد روانشناسی در دانشگاه هیوستون، برای نوشتن مقاله ای که در بولتن روانشناسی منتشر شد، از ۵۰ سال تحقیق در مورد کمبود خواب و تأثیر آن بر خلق و خو استفاده کرد. بر اساس این مطالعه، بی خوابی یا کم خوابی نه تنها ما را خسته می کند، بلکه می تواند باعث افزایش اضطراب، بدتر شدن خلق و خو و تضعیف عملکرد عاطفی ما شود.

اثرات منفی بی خوابی و کم خوابی

احساسات تقریباً بر همه جنبه های زندگی روزمره افراد حاکم است و به نظر می رسد کم خوابی تأثیر مخربی بر آن دارد. این تحقیق نشان می دهد که حتی زمانی که خواب فقط اندکی کاهش می یابد، تغییرات منفی قابل اندازه گیری در نحوه واکنش ما به این کمبود خواب وجود دارد.

استادیار دانشگاه مونتانا می‌گوید: «در جامعه‌ای که عمدتاً از خواب محروم هستند، تعیین کمیت تأثیرات محرومیت از خواب بر احساسات برای ارتقای سلامت روان بسیار مهم است». این مطالعه جامع ترین ترکیب تحقیقات تجربی خواب و احساسات را تا به امروز نشان می دهد. بر اساس شواهد این تحقیق، کوتاه شدن مدت خواب و بیداری در شب بر عملکرد عاطفی انسان تأثیر منفی دارد.

در این تحقیق داده های ۱۵۴ مطالعه در پنج دهه با ۵۷۱۵ شرکت کننده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در تمام مطالعات، محققان خواب شرکت کنندگان را برای یک یا چند شب مختل کردند. در برخی آزمایشات، شرکت کنندگان برای مدت طولانی بیدار نگه داشته شدند. در برخی دیگر، آنها اجازه داشتند کمتر از حد معمول بخوابند و برخی به طور دوره ای در طول شب از خواب بیدار می شدند.

به طور کلی، محققان دریافتند که هر سه نوع محرومیت کامل از خواب منجر به کاهش احساسات مثبت مانند شادی و رضایت در میان شرکت‌کنندگان و همچنین افزایش علائم اضطراب مانند ضربان قلب سریع‌تر و افزایش نگرانی می‌شود.

بر اساس این تحقیقات، بیش از ۳۰ درصد از بزرگسالان و تا ۹۰ درصد از نوجوانان به اندازه کافی نمی خوابند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا