ترندهای روز

نتیجه تحقیقی ۳۰ ساله: خوردن غذاهای فوق فرآوری شده با خطر مرگ زودهنگام مرتبط است

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

یورو نیوز: یک مطالعه جدید که نتایج آن روز چهارشنبه در مجله BMJ منتشر شد، نشان می دهد که خوردن غذاهای بسیار فرآوری شده با افزایش خطر مرگ زودرس مرتبط است.

در این مطالعه، محققان داده‌های سلامتی بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر در ایالات متحده را بدون سابقه سرطان، بیماری قلبی عروقی یا دیابت بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۸ تجزیه و تحلیل کردند. شرکت‌کنندگان هر دو سال یک‌بار اطلاعاتی در مورد سلامتی و عادات سبک زندگی خود ارائه کردند.

غذاهای بسیار فرآوری شده حاوی مواد نگهدارنده در برابر کپک یا باکتری، رنگ های مصنوعی، امولسیفایرها برای جلوگیری از جداسازی شکر، نمک و چربی های اضافه شده یا اصلاح شده هستند. این مواد معمولا در محصولات غذایی مانند نوشابه ها، چیپس، سوپ های بسته بندی شده، ناگت ها و بستنی ها یافت می شوند.

گروهی که کمترین غذای فوق فرآوری شده را مصرف می کردند به طور متوسط ​​حدود سه وعده در روز می خوردند، در حالی که برخی از شرکت کنندگان به طور متوسط ​​هفت وعده در روز می خوردند.

در این مطالعه، محققان داده‌های سلامتی بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر در ایالات متحده را بدون سابقه سرطان، بیماری قلبی عروقی یا دیابت بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۸ تجزیه و تحلیل کردند. شرکت‌کنندگان هر دو سال یک‌بار اطلاعاتی در مورد سلامتی و عادات سبک زندگی خود ارائه کردند.

داده‌ها نشان می‌دهد افرادی که وعده‌های غذایی بیشتری در طول روز می‌خورند، ۴ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ به هر دلیلی هستند.

دکتر مینگ یونگ سونگ، استادیار تغذیه در دانشگاه هاروارد و رهبر تیم تحقیقاتی می گوید: «این خطرات عمدتاً توسط چند زیرگروه از جمله گوشت های فرآوری شده و نوشیدنی های شیرین شده با شکر یا شیرین کننده های مصنوعی ایجاد می شوند.

او می گوید خطرات ناشی از مصرف گوشت های فرآوری شده و غذاها و نوشیدنی های شیرین با خطرات ناشی از غلات فوق فرآوری شده یکسان نیست.

دکتر ماریون نستله، استاد مطالعات مواد غذایی و بهداشت عمومی در نیو گفت: «یافته‌های این مطالعه با صدها مطالعه دیگر در این زمینه سازگار بود، اما چیزی که این مطالعه را منحصربه‌فرد می‌کند، تفکیک زیر گروه‌های مختلف در دسته غذاهای فرآوری‌شده است. دانشگاه یورک. .

او گفت که این دسته بندی متنوع است و این مطالعه لزوماً توصیه نمی کند که همه غذاهای بسیار فرآوری شده را به طور کامل حذف کنیم.

این استاد دانشگاه افزود: به عنوان مثال غلات، نان های سبوس دار نیز جزو مواد غذایی بسیار فرآوری شده به شمار می روند، اما حاوی مواد مغذی مفید مختلفی مانند فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند و از سوی دیگر، به نظر من مردم باید سعی کنند از آنها پرهیز کنند یا آنها را محدود کنند. مصرف برخی از غذاهای بسیار فرآوری شده، مانند گوشت های فرآوری شده، نوشیدنی های شیرین شده با شکر و نوشیدنی های شیرین شده مصنوعی.

به گفته دکتر پیتر وایلد، محقق بازنشسته موسسه Quadram Bioscience در بریتانیا، درست است که محققان رابطه ای بین مصرف غذاهای بسیار فرآوری شده و مرگ زودهنگام پیدا کرده اند، اما آنها نمی توانند با اطمینان بگویند که مصرف این مواد غذایی غذاها عامل مرگ و میر بوده است.

سرپرست این تیم تحقیقاتی می گوید: محققان باید بیشتر بر روی اجزای مواد غذایی فوق فرآوری شده مانند افزودنی های مواد غذایی، امولسیفایرها یا طعم دهنده ها که ممکن است بر سلامت تاثیر بگذارند تمرکز کنند و توصیه های لازم را به دولت ها و نهادها ارائه دهند.

وی گفت: محققان همچنین دریافتند که مهمترین عامل در کاهش خطر مرگ، کیفیت رژیم غذایی کلی افراد است. اگر مردم به طور کلی رژیم غذایی سالمی داشته باشند، فکر نمی کنم نیازی به ترس داشته باشند. “الگوی کلی رژیم غذایی یکی از عوامل تعیین کننده اصلی نتایج سلامتی است.”

دکتر پیتر وایلد درباره رژیم غذایی سالم می گوید: یک رژیم غذایی سالم باید متنوع و حاوی میوه ها و سبزیجات رنگارنگ و غلات کامل باشد.

وی افزود: «اگر نگران افزودنی های غذایی هستید، پس غذاهایی را ایران تحلیل کنید که میزان افزودنی کمتری دارند.

این پزشک همچنین بر مصرف متعادل غذاها تاکید کرد و خاطرنشان کرد: آب میوه حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی است که باید در مصرف آن به اعتدال رعایت شود، اما زیاده‌روی در مصرف آن باعث بالا رفتن سطح قند خون و غلبه بر فواید آن می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا