ترندهای روز

نتیجه حفاری برای ساخت نیروگاه برق‌آبی؛ کشف بقایای اسکلتی و ابزارهای سنگی ۱۶ هزارساله در غارهای مالزی

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

باستان شناسانی که قبل از ساخت نیروگاه برق آبی در مالزی مشغول بررسی چندین غار بودند، ده ها گور باستانی ماقبل تاریخ را پیدا کردند که گمان می رود قدمتی ۱۶۰۰۰ ساله داشته باشند.

این غارها در دره دورافتاده ننگیری در ۲۱۵ کیلومتری شمال کوالالامپور قرار دارند. اگر مخزن سد طبق برنامه در اواسط سال ۲۰۲۷ پر شود، دریاچه ای به مساحت ۵۳ کیلومتر مربع برای تغذیه نیروگاه برق آبی ۳۰۰ مگاواتی ایجاد می شود و غارها زیر آب می روند.

زولیسکندر رملی، باستان شناس دانشگاه ملی مالزی، درباره منسوجات جدید می گوید: «به نظر می رسد بیشتر اسکلت ها متعلق به فرهنگ پیش از نوسنگی منطقه هستند.

برخی از محققان بر این باورند که این فرهنگ شاخه ای از فرهنگ شکارچی-گردآورنده «هوآبینهی» بوده که ابزار سنگی متمایز می ساخت. این ابزارها در سایر نقاط آسیای جنوب شرقی از جنوب غربی چین تا اندونزی یافت شده اند.

آقای رملی، که کاوش‌ها را در دره ننگیری رهبری می‌کرد، گفت که تیم او بقایای ۱۶ نفر را پیدا کردند که در ۱۳ غار آهکی در چهار مکان دفن شده بودند.

نتایج تاریخ نگاری نشان می دهد که قدیمی ترین اسکلت کشف شده در غارهای دره ننگاری به ۱۴۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ سال قبل بازمی گردد. بیشتر اسکلت های دیگر بیش از ۱۰۰۰۰ سال قدمت دارند.

به گفته سرپرست تیم باستان شناس، ۱۵ اسکلت به صورت خمیده یا کاملاً خمیده دفن شده است که نشان از روش تدفین پیش از نوسنگی در این منطقه دارد.

در این میان، نمونه‌های تاریخ‌گذاری لایه‌های رسوبی غار از گور اسکلت دیگری نشان می‌دهد که منشأ آن مربوط به دوره نوسنگی در حدود ۶ هزار سال پیش است.

علاوه بر ۱۶ اسکلت، باستان شناسان بیش از ۷۱۰۰۰ ابزار، قطعات سفالی و تزئینات سنگی ماقبل تاریخ را از این غارها کشف کرده اند.

دکتر رملی می گوید بسیاری از آثار باستانی اشیایی بودند که عمداً همراه با مردگان در غارها دفن شده بودند.

در گورهای پیش از نوسنگی معمولاً ابزار سنگی ساخته شده از کانی ها و کریستال هماتیت یا اخرای قرمز یافت می شد، در حالی که در گورهای نوسنگی اشیایی شامل دستبندهای سنگی، ابزار سنگی صیقلی و قطعات سفالی بود.

عملیات بررسی و اکتشاف در سایت‌های دره ننگیری از مارس ۲۰۲۲ آغاز شد و تا اکتبر ۲۰۲۳ ادامه یافت.

پیش بینی می شود که پروژه برق آبی ننگری ۵ میلیارد رینگیت یا بیش از یک میلیارد دلار هزینه داشته باشد.

پیش بینی می شود با ساخت این سد علاوه بر تامین بخشی از شبکه برق مالزی و آب برای پروژه های آبیاری، ۲۰۰۰ شغل برای بومیان و سایر مردم محلی ایجاد شود.

این در شرایطی است که منتقدان می گویند سد ساخته شده بر روستاهای واقع در حاشیه رودخانه ننگری تاثیر منفی می گذارد و زمین ها و جنگل های آبا و اجدادی آنها را زیر آب می برد.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا