ترندهای روز

نتیجه مطالعه‌ای بزرگ: یک عفونت رایج معده می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

بر اساس مطالعه اخیر دانشگاه مک گیل در کانادا، یک باکتری معمولی معده که در دو سوم جمعیت جهان یافت می شود، می تواند با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط باشد. محققان دریافتند افراد مبتلا به عفونت شایع معده به نام هلیکوباکتر پیلوری ۱۱ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر هستند.

بر اساس مقاله ای که در Alzheimer’s & Dementia منتشر شده است، محققان مک گیل داده های سلامتی بیش از ۴ میلیون نفر ۵۰ ساله و بالاتر را در بریتانیا بین سال های ۱۹۸۸ تا ۲۰۱۹ تجزیه و تحلیل کردند. بر اساس نتایج این تحقیق، افرادی که به عفونت هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) آلوده شده بودند، ۱۱ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر بودند.

عفونت هلیکوباکتر پیلوری باعث سوء هاضمه، تورم و زخم معده می شود و در شدیدترین موارد منجر به سرطان معده می شود. این باکتری به بافت معده و قسمت اول روده کوچک آسیب می رساند.

عفونت باکتریایی و ارتباط آن با آلزایمر

در حالی که عوامل زیادی در ایجاد بیماری آلزایمر، شایع ترین شکل زوال عقل نقش دارند، محققان دانشگاه مک گیل امیدوارند تحقیقات آنها از ابتلای برخی افراد به این بیماری جلوگیری کند. محققان می گویند این یافته ها بینشی در مورد نقش احتمالی هلیکوباکتر پیلوری در زوال عقل ارائه می دهد. با کمک چنین تحقیقاتی می توان راهکارهای درمانی برای ریشه کنی این نوع عفونت ها و کاهش بیماری های زوال عقل مانند آلزایمر در نظر گرفت.

بر اساس داده های سازمان جهانی بهداشت (WHO)، بیش از ۵۵ میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند که بیش از ۶۰ درصد آنها در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​زندگی می کنند. زوال عقل نیز در زنان شایع تر است.

طبق اعلام فدراسیون جهانی انجمن های آلزایمر، تعداد افراد مبتلا به زوال عقل تقریباً هر ۲۰ سال دو برابر می شود و در سال ۲۰۳۰ به ۷۸ میلیون و در سال ۲۰۵۰ به ۱۳۹ میلیون نفر خواهد رسید.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا