ترندهای روز

نتیجه مطالعه جهانی در مورد تماشای صفحه نمایش‌‌ها: تنها ۱۴ درصد خردسالان سبک زندگی استانداردی دارند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

یورو نیوز: این مطالعه جهانی نشان داد که اکثر کودکان خردسال به اندازه کافی می خوابند، اما زمان زیادی را صرف تماشای صفحه نمایش می کنند و به اندازه کافی حرکت نمی کنند.

طبق استانداردهای بین المللی، کودکان زیر ۵ سال باید روزانه سه ساعت فعالیت بدنی داشته باشند که شامل حداقل یک ساعت ورزش شدید و همچنین بیش از یک ساعت تماشای صفحه نمایش و ۱۰ تا ۱۳ ساعت خواب نباشد.

اما نتیجه مطالعه ای که در ۳۳ کشور و بر اساس نمونه ۷۰۰۰ کودک انجام شده و در JAMA Pediatrics منتشر شده است، نشان می دهد که تنها ۱۴.۳ درصد از کودکان ۳ و ۴ ساله بر اساس این استاندارد زندگی می کنند.

بر اساس نتایج این مطالعه، از هر چهار کودک خردسال در اروپا، سه کودک بیش از حد به صفحه نمایش نگاه می کنند و خواب کافی و حرکت روزانه ندارند.

در حالی که ۸۱٪ از آنها به اندازه کافی می خوابند، تنها ۴۱.۸٪ از آنها توصیه های مربوط به زمان نمایش را دنبال می کنند. ۴۹.۲ درصد از خردسالان فعالیت بدنی کافی دارند.

به گفته محققانی که در این مطالعه به رهبری دانشگاه ولونگونگ استرالیا شرکت کردند، با توجه به اینکه دوران کودکی “فرصتی مهم” برای ایجاد عادات سالم است، این یافته ها نگرانی هایی را در مورد سلامت نسل بعدی بزرگسالان ایجاد می کند.

تفاوت های منطقه ای

نرخ کودکانی که سبک زندگی استانداردی دارند در آفریقا و اروپا کمی بهتر از سایر نقاط جهان است، جایی که حدود یک چهارم کودکان (به ترتیب ۲۳.۹ و ۲۳.۵ درصد) هر سه معیار را دارند.

نیمی از کودکان اروپایی (۵۰ درصد) زمان تماشای نمایش خود را محدود می کنند، در حالی که ۵۳.۵ درصد از کودکان به اندازه کافی ورزش می کنند و تقریباً همه آنها (۹۴.۷ درصد) به اندازه کافی می خوابند.

این مطالعه نشان می‌دهد که دختران اروپایی بیشتر از پسران، دستورالعمل‌های مربوط به تماشای صفحه نمایش را رعایت می‌کنند، اما کمتر به اندازه پسرها ورزش می‌کنند.

کودکانی که در آمریکای شمالی و جنوبی زندگی می کنند بهترین و بدترین عادات را دارند. در حالی که از هر سه کودک دو کودک فعالیت بدنی کافی دارند، بیش از هر منطقه دیگری در جهان، کودکان در این دو منطقه بیشترین زمان را صرف تماشای صفحه نمایش می‌کنند و تنها ۱۷ درصد از کودکان زیر سن قانونی در آمریکای شمالی و جنوب زندگی می‌کنند. محدودیت زمانی ساعت

دکتر سارا رز، روانشناس رشد و دانشیار دانشگاه استافوردشایر در بریتانیا، به یورونیوز گفت: «گاهی اوقات مردم تصور می کنند که اگر کودک زمان زیادی را مقابل صفحه نمایش بنشیند، در ورزش و فعالیت های بدنی شرکت نخواهد کرد. اما نتایج ثبت شده در آمریکای شمالی و جنوبی این باور را تایید نمی کند.

زمان نمایش را محدود کنید

با توجه به نگرانی های جدی در مورد عواقب تماشای بیش از حد صفحه نمایش توسط کودکان، چندین کشور اروپایی سعی در اعمال محدودیت هایی در این زمینه دارند. در ماه سپتامبر، آژانس بهداشت عمومی سوئد توصیه کرد که تماشای صفحه نمایش برای کودکان زیر ۲ سال ممنوع شود. ایرلند همچنین به والدین توصیه کرد که نوزادان تا ۱۸ ماهگی حق تماشای صفحه نمایش را نداشته باشند.

در همین حال، دولت فرانسه می گوید کودکان زیر ۳ سال نباید از صفحه نمایش استفاده کنند و استفاده از آنها باید تا سن ۶ سالگی “به شدت محدود شود”.

البته دور نگه داشتن کودکان خردسال از نمایشگرها «تقریباً غیرممکن» شده است و رویکرد صفر دیگر عملی نیست.

همانطور که دکتر رز می گوید: “زمان صفحه نمایش می تواند برای کودکان ارزش های متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال، تماس تصویری با پدربزرگ و مادربزرگ یا تماشای برنامه های آموزشی ارزش های متفاوتی دارد. بنابراین والدین باید به دنبال استفاده سالم و ارزشمند از زمان محدود کودکان با صفحه نمایش باشند.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا