ترندهای روز

نتیجه پژوهش تازه در کنیا: فیل‌ها همدیگر را به اسم صدا می‌زنند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

تحقیقات جدید نشان می دهد که فیل های آفریقایی وحشی یکدیگر را با نام های منحصر به فردی صدا می زنند. بر اساس این مطالعه که نتایج آن روز دوشنبه در مجله “Nature and Evolution” منتشر شد، فیل های دشت های آفریقا مسئول نام های خاص خود هستند.

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که معنای صدای حیوانات چیست و چرا حیوانات صدا تولید می کنند؟

تحقیقات جدید نشان می دهد که فیل های آفریقایی وحشی یکدیگر را با نام های منحصر به فردی صدا می زنند.

بر اساس این مطالعه که نتایج آن روز دوشنبه در مجله “Nature and Evolution” منتشر شد، فیل های دشت های آفریقا به نام خود پاسخ می دهند و این ویژگی آنها را در میان معدود حیواناتی قرار می دهد که این توانایی را دارند.

فیل‌ها نام‌ها را با غرش‌های بلند و ملایمی که در سراسر دشت شنیده می‌شود تلفظ می‌کنند.

دانشمندان معتقدند حیواناتی که ساختار اجتماعی پیچیده ای دارند، وقتی از هم جدا می شوند و پس از مدتی دوباره همدیگر را ملاقات می کنند، از نام های خاصی برای یکدیگر استفاده می کنند. این ویژگی در حیات وحش بسیار نادر است.

بچه دلفین ها نیز با سوت زدن برای خود اسامی اختراع می کنند و طوطی ها گاهی از نام های خاصی استفاده می کنند. این گونه ها همگی این توانایی را دارند که تلفظ مجموعه منحصربفردی از صداها را که یک اسم خاص را تشکیل می دهند، یاد بگیرند. فیل ها نیز جزو این گروه هستند.

دانشمندان مشاهده کرده‌اند که فیل‌ها گاهی اوقات وقتی یکدیگر را در فاصله‌ای طولانی در دشت صدا می‌کنند، از نام خاص فیل مورد نظر استفاده می‌کنند.

زیست شناسان از یادگیری ماشینی برای شناسایی این صداهای ضبط شده در کتابخانه صوتی پارک ملی سامبورو و پارک ملی آمبوسلی در کنیا استفاده کردند.

جورج ویتمایر، یکی از محققانی که این مطالعه را انجام داده است، توضیح می‌دهد: «اگرچه فیل‌ها گونه‌ای بسیار اجتماعی و محاوره‌ای هستند و ما می‌دانیم که آنها ارتباط زیادی برقرار می‌کنند، اما هنوز نتوانسته‌ایم اطلاعات زیادی از این ارتباط را کشف کنیم. ساختار ارتباطی بسیار پیچیده است و ما می دانیم که اگر بتوانیم بفهمیم آنها چه می گویند، واقعاً درک جدیدی از نحوه تفکر آنها به دست خواهیم آورد.”

دانشمندان در دشت ها و بیابان ها فیل ها را با جیپ تعقیب می کنند تا بفهمند کدام فیل فیل دیگری را صدا می کند و آیا آن فیل جواب می دهد یا نه.

ویتمیر ادامه می دهد: فیل ها رفتار بسیار جالبی دارند. بنابراین گاهی در گروه بزرگی از فیل‌ها، یک فیل ماده دیگران را صدا می‌کند و همه به او پاسخ می‌دهند، اما در موارد دیگر، فیل ماده تماس می‌گیرد اما بقیه به آن توجهی نمی‌کنند و فقط یکی از اعضا به او پاسخ می‌دهد یا او به او نزدیک می‌شود. این نشان می دهد که آنها راه هایی برای برقراری ارتباط دارند.”

با تجزیه و تحلیل داده های صوتی به تنهایی و احتمالاً به دلیل پخش نام خاص فیل، مدل رایانه ای توانست پیش بینی کند که یکی از فیل ها در ۲۷.۵ درصد مواقع مورد خطاب قرار می گیرد. اما زمانی که مدل کامپیوتری با داده های بی معنی تغذیه شد، کامپیوتر توانست تنها ۸ درصد از تماس ها را به درستی شناسایی کند. اما چرا نتیجه به ۱۰۰% نرسید؟

مایکل پاردو، محقق ارشد از دانشگاه کرنل، می‌گوید: «درست مانند انسان‌ها، فیل‌ها از نام‌ها استفاده می‌کنند، اما احتمالاً در بیشتر مواردی که می‌گویند، این نام‌ها را به کار نمی‌برند، بنابراین ما ۱۰۰ درصد انتظار نداریم.»

غرش فیل شامل صداهای فروصوتی است که فراتر از محدوده شنوایی انسان است. دانشمندان هنوز نمی دانند چه بخشی از این غرش نامیده می شود.

دانشمندان نتایج خود را با پخش فایل های ضبط شده برای فیل ها آزمایش کردند. فیل ها به صداهایی که حاوی نام خودشان بود، تکان دادن گوش هایشان، بالا بردن خرطومشان و به طور کلی واکنش شدیدتری نشان دادند، در حالی که اکثر آنها به صداهایی که حاوی نام فیل های دیگر بود، واکنش نشان ندادند.

پژوهشی که اخیراً منتشر شده است بر اساس ۲۵ سال تحقیق در کنیا برای ردیابی گروه های خانواده خاص در میان فیل ها توسط سازمان های غیرانتفاعی Save the Elephants و Voice of the Elephants است.

با توجه به اینکه همزیستی دشوار فیل ها و انسان ها یکی از دلایل کشتار این حیوانات است، دانشمندان امیدوارند این مطالعه بتواند زمینه ساز تغییراتی در روابط انسان و فیل در آینده شود.

پاردو در این زمینه می گوید: یکی از مسائلی که امروزه تهدید بزرگی برای فیل ها در سراسر جهان است تنش بیولوژیکی بین انسان و فیل است، در کشورهای آسیایی و آفریقایی که فیل دارند، فیل ها با ساکنان درگیر می شوند و این یک مشکل است. تهدید بزرگی برای بقای آنهاست “من فکر می کنم اگر مردم بتوانند خوبی فیل ها را بهتر ببینند، درک و پذیرش آنها از فیل ها افزایش می یابد و این به محافظت از آنها کمک می کند.”

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا