بانک و بیمه

نحوه امهال مطالبات مؤسسات اعتباری ابلاغ شد

به گزارش افق میهن، اهم نکاتی که در بخشنامه مذکور با توجه به مفاد «قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» مصوب ۱۴۰۲ نیاز به تغییر دارد به شرح زیر است:

۱. تغییر در استناد قانونی اطلاعات ذکر شده در قسمت مقدماتی که; الحاق حکم «در اجرای اهداف و مسئولیت‌های مندرج در بند (ت) ماده (۲) بند (۲) ماده (۳) و ماده (۲۰) قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران. حذف عبارت «ب» ماده (۱۱) قانون بانکداری پولی کشور.

۲ جایگزینی عبارت شورای پول و اعتبار با هیأت عالی در مواد (۱) و (۳۱) دستورالعمل مذکور.

۳- لغو مهلت تنظیم سازوکار اجرای بخشنامه فوق الذکر به دلیل انقضای مهلت شش ماهه مندرج در ماده (۳۸) بخشنامه فوق الذکر.

۴ اصلاحیه ماده (۳۹) به طوری که; مؤسسه اعتباری موظف است سامانه‌های عملیاتی خود را بر اساس مفاد این بخشنامه و بر اساس چارچوبی که بانک مرکزی تعیین می‌کند، به گونه‌ای راه‌اندازی کند که حداقل اطلاعات شامل مانده مطالبات املاک و مستغلات به‌صورت جداگانه برای جاری باشد. و مطالبات معوق، معوق و مشکوک الوصول، انواع نقل و انتقالات و هرگونه تغییر در موارد ذکر شده به صورت آنلاین برای بانک مرکزی و کلیه اعضای هیات مدیره، هیات مدیره و مدیران مسئول موسسه اعتباری قابل مشاهده می باشد. مؤسسه اعتباری موظف است اطلاعات مربوط به مطالبات امحلی را به شرح فوق در یادداشت های صورت های مالی افشا کند.

۵ اصلاحیه ماده (۴۱) بخشنامه فوق که می گوید: تخلف از مفاد این دستورالعمل موجب اعمال مجازات های مقرر در قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سایر قوانین مربوط می شود. و مقررات.

«دستورالعمل اجرایی نحوه تعویق مطالبات مؤسسات اعتباری» که قبلاً در ماده (۴۰) و تبصره (۱۳) در یکصد و دویست و هفتاد و ششمین جلسه شورای پول و اعتبار مورخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ به تصویب رسیده بود و از تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ لازم الاجرا می باشد. ابتدای سال ۱۳۹۸ و با اصلاحاتی در یکهزار و سیصدمین جلسه مورخ ۱۰ تیرماه ۱۳۹۹ شورای پول و اعتبار در (۴۱) ماده و (۱۴) تبصره در جلسه فوق‌العاده ۲۱ اردیبهشت ماه به تصویب رسید. ۱۴۰۳ شورای عالی با اصلاحاتی به تصویب رسید.

همچنین بانک ها موظفند وضعیت بخشنامه را با رعایت مفاد بخشنامه شماره ۱۴۹۱۵۳/۹۶ مورخ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ به کلیه دستگاه های ذیربط ابلاغ و بر اجرای آن نظارت دقیق داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا