اخبار اقتصاد ایران

نحوه محاسبه کمیسیون املاک از چه فرمولی تبعیت می‌کند؟

کمیسیون مشاوران املاک برای انعقاد معامله ۶.۵ میلیاردی خرید و فروش در تهران به حدود ۳۵ میلیون تومان می رسد.

ایران تحلیل به نقل از فرارو، نحوه محاسبه پورسانت املاک هزینه ای برابر برای طرفین قرارداد ایجاد می کند. معمولاً ۱۰ درصد از مبلغی که هر یک از طرفین قرارداد به عنوان کارمزد ملکی می پردازند به عنوان ارزش افزوده در صورتحساب درج می شود، اما این یکی باید طبق توافق طرفین تسویه شود.

نحوه محاسبه پورسانت املاک از فرمول های ساده و متعارف پیروی می کند و در انواع قراردادها متفاوت است. پورسانت مشاوران املاک در قرارداد خرید و فروش معمولاً ۵/۵ درصد ارزش کل ملک است اما در معاملات رهن کامل و رهن و اجاره این عدد به زیر ۲ درصد کاهش می یابد. همزمان با بالا گرفتن تب خرید و فروش و نقل و انتقال مستاجران در فصل تابستان، بد نیست نحوه محاسبه کارمزد املاک را که به تایید اتحادیه مشاوران املاک تهران رسیده است، بدانید.

نحوه محاسبه کارمزد در قرارداد فروش

نحوه محاسبه کارمزد ملک در خرید و فروش ملک به این صورت است که حدود ۵.۵ درصد ارزش ملک در اختیار مشاور املاک قرار می گیرد. هر چه ارزش ملک بیشتر باشد، کمیسیون املاک نیز بیشتر است.

بر اساس آخرین آمار رسمی، میانگین قیمت مسکن در تهران به متری ۸۱ میلیون تومان رسیده است. خانه ای ۸۰ متری را تصور کنید که آماده نقل مکان است و قرار است با همان نرخ از فروشنده به خریدار جدید برود.

روش محاسبه کمیسیون املاک در این مورد ساده است. قیمت نهایی ملک حدود شش میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان است. کارمزد یا کارمزد ناخالص برای هر یک از طرفین قرارداد ۱۶.۲۰۰.۰۰۰ تومان خواهد بود و طبق توافق طرفین مبلغ ۱.۶۲۰.۰۰۰ تومان باید پرداخت شود.

نحوه محاسبه کارمزد املاک در این معامله در نهایت ما را به رقمی نزدیک به ۱۷۸۲۰۰۰۰ تومان برای طرفین می رساند. با ضرب این عدد در دو میانگین برای خریدار و فروشنده به ۳۵ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان می رسد. رقمی که معادل ۵/۵ درصد ارزش کل ملک است و به عنوان پورسانت به جیب مشاور املاک می رود. انعقاد قرارداد پنج میلیاردی در بازار مسکن تهران ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای مشاوران املاک درآمد دارد و جوشکاری ۲۰ میلیارد تومان سود حدود ۱۱۰ میلیون تومان را برای مشاوران املاک تضمین می کند.

نحوه محاسبه کارمزد در قرارداد رهن کامل

حق کمیسیون مشاوران املاک در قرارداد رهن کامل تقریبا معادل یک درصد کل مبلغی است که از حساب مستاجر به موجر واریز می شود. فرض کنید صاحب یک آپارتمان در تهران دقیقا یک میلیارد تومان برای رهن یکساله تمام درخواست کرده است.

نحوه محاسبه کارمزد املاک در این حالت به این صورت است که کارمزد ناخالص یا همان کارمزد ناخالص برای هر یک از طرفین پنج میلیون تومان محاسبه می شود. موجر یا مستاجر باید با توافق ۵۰۰ هزار تومان به نام ارزش افزوده کنار بگذارد و به این ترتیب مجموع حق کمیسیون برای طرفین قرارداد ۱۱ میلیون تومان می شود.

کارمزد مشاوران املاک در قرارداد رهن کامل با مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در نهایت با احتساب ارزش افزوده و سهم طرفین به پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می رسد و در صورت درخواست مالک برای یک رهن تک کامل دو میلیارد تومان، مبلغ نهایی حق کمیسیون برای طرفین قرارداد به ۲۲ میلیون تومان می رسد.

نحوه محاسبه کارمزد در قرارداد رهن و اجاره
روش محاسبه کارمزد املاک در قرارداد رهن و اجاره نهایتاً سودی معادل ۱.۵ درصد از ارزش کل معامله را برای مشاوران املاک به همراه دارد.

اجاره آپارتمانی که ماهیانه ۱۵ میلیون تعیین شده و مستاجر باید ۳۰۰ میلیون به عنوان پیش پرداخت به موجر پرداخت کند، در فرمول تبدیل رهن و اجاره معادل ۸۰۰ میلیون تومان رهن است.

در این صورت کارمزد ملکی به این صورت محاسبه می شود که مستاجر و موجر باید ۵ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان را جداگانه کنار بگذارند و ۵۲۵ هزار تومان بابت ارزش افزوده دریافت می شود. به این ترتیب مبلغ ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان به عنوان کل حق کمیسیون دو طرف قرارداد وصول می شود. رقمی که دقیقا ۱.۴ درصد ارزش همان ۸۰۰ میلیونی است که گفتیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا