نخستین اسکن سهبعدی کشتی تایتانیک جزئیاتی تازه از لحظات آخر غرق شدن را فاش کرد
اولین اسکن کامل و سه بعدی کشتی غرق شدن تایتانیک جزئیات جدیدی را در مورد لحظات پایانی کشتی افسانه ای ارائه داده و روایت های شاهدان عینی را تأیید کرده است.
این نسخه دیجیتالی با استفاده از روبات های زیر دریایی تولید شده است که در عمق ۲ متر در بستر اقیانوس قرار گرفته اند و بیش از ۶۰۰۰ تصویر از لاشه گرفته اند.
کشتی تایتانیک ، متعلق به شرکت انگلیسی White Star Line ، از ساوتهمپتون ، انگلیس به نیویورک سیتی سفر کرد که در ۷ آوریل به یک کوه یخ در نزدیکی Newndland در آتلانتیک شمالی برخورد کرد.
علیرغم ادعای سازندگان تایتانیک مبنی بر اینکه این کشتی “غرق” شده است ، برخورد آن با کوه یخ باعث شد که شش قسمت از اتاق های ضد آب بدن شکسته شود و کشتی به سرعت سیلاب شد.
در طی ساعاتی پس از برخورد ، کشتی به تدریج کج شد و در آستانه واژگون شدن قرار گرفت. این سرانجام منجر به کشته شدن بیش از پنج مسافر کشتی شد.
تا کنون ، آنچه در روایت شاهدان دیده می شد این بود که حتی تا آخرین لحظات قبل از غوطه وری کامل چراغ های کشتی هنوز روشن بود.
محققانی که یک نقشه سه بعدی کشتی را تهیه کرده اند می گویند که شواهد در لاشه تأیید شده است ، و جزئیات جدید نشان می دهد که مهندسان کشتی تا آخرین لحظه سعی در روشن نگه داشتن چراغ ها داشته اند.
به گفته آنها ، دیگهای بخار واقع در پشت کشتی هنوز اثرات عملیاتی تجهیزات را دارند.
یک دریچه هنوز باز است و این نشان می دهد که بخار در لحظات پایانی هنوز به ژنراتورها می رود.
به عبارت دیگر ، گروهی از مهندسان که با ریختن ذغال سنگ برای تغذیه کوره ها تلاش می کردند ، جان خود را فدا کردند تا چراغ روشن شود و خدمه بتوانند قایق های نجات را به داخل آب پرتاب کنند. همه این مهندسان در این فاجعه جان باختند.
شبیه سازی رایانه همچنین نشان داده است که سوراخ های موجود در بدنه کشتی ، که اندازه یک ورق دارند ، احتمالاً عامل اصلی غرق شدن کشتی بوده است.
در میان جزئیات جدید ، پنجره ای وجود دارد که به نظر می رسد توسط کوه یخ شکسته شده است. این یافته مطابق با روایات بازماندگان است که گفتند هنگام برخورد توده های یخ وارد کابین ها شده است.
تصاویر شبیه سازی شده نشان می دهد که اگرچه تایتانیک تنها یک تماس سطح با کوه یخ داشت ، اما زنجیره ای از سوراخ های ریز اما کشنده را در طول بدن ایجاد کرد.
سیمون بنسون ، مدرس معماری دریایی در دانشگاه نیوکاسل می گوید: “تفاوت بین غرق شدن یا نه تایتانیک به سوراخ های مربوط به یک ورق کاغذ است.” اما مشکل این است که این سوراخ های کوچک بر روی کشتی پخش شده است ، و این باعث می شود آب به تدریج و به طور مداوم پر شود و در نهایت تمام ظروف از بالا پر شدند. “
اسکن جدید همچنین اشیاء شخصی مسافران را نشان می دهد که هنوز در اطراف لاشه در کف اقیانوس پراکنده هستند.
به گفته محققان ، لاشه تایتانیک بسیار از بین می رود و اگر روند ادامه یابد ، ممکن است در پنج سال آینده کاملاً از بین برود.
“این کشتی مانند یک صحنه جرم است ؛ مانند یک صحنه جرم است ؛ ما باید شواهد را در جای آنها ببینیم.” یک دیدگاه جامع از کل لاشه کلید درک آنچه در اینجا اتفاق افتاده است. “
منبع: Euronews