اخبار بورس

نخستین موفقیت “مارون” با افزایش تولید در سال ۱۴۰۲/ هدف گذاری صادرات ۳۵۰ میلیون دلاری “مارون”

سید محمدرضا نجفی معاون فروش و توسعه بازار پتروشیمی مارون در گفتگو با اخبار بورس وی تصریح کرد: سال ۱۴۰۲ را با تعمیرات سنگین آغاز کردیم و در پایان سال نیز به دلیل اراده و تلاش قوی مجموعه مدیرعامل و هیئت مدیره و همچنین تخصص و تجربه همکاران در بخش های مختلف با مشکل مواجه شدیم پتروشیمی مارون موفق به کسب افتخارات مهمی از جمله: ب- انتقال تکنولوژی در زمینه تعمیرات کمپرسور الفین برای اولین بار در ایران صورت گرفت.

وی افزود: علیرغم برخی پیش بینی ها مبنی بر احتمال خرابی در بازه زمانی معقول تعمیرات، این امر بزرگ محقق شد و برگ زرینی به افتخار تولید ملی و تعمیرات تجهیزات بسیار مهم کمپرسور واحد الفین مارون شکل گرفت. و مجتمع مارون مفتخر است و با افتخار این مرحله را پشت سر گذاشته است.

نجفی ادامه داد: در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ با افزایش تولید به اولین موفقیت خود دست یافتیم. محصولات پتروشیمی به مناطق مختلف قاره آسیا از جنوب شرق آسیا تا منطقه CIS اروپا، ترکیه، عراق و افغانستان صادر شده است. در آینده نزدیک قصد داریم برای به دست آوردن سهم بازار در اهداف پتروشیمی مارون به کشورهای آفریقایی به ویژه شرق آفریقا صادرات داشته باشیم.

معاون فروش و توسعه بازار پتروشیمی مارون در خصوص میزان صادرات سال ۱۴۰۲ و مقاصد صادراتی «مارون» گفت: بیشترین صادرات ما به شرق و جنوب شرق آسیا بوده که نزدیک به ۷۰ تا ۷۵ درصد صادرات ما را تشکیل می دهد. فروش در این منطقه انجام می شود. با این حال، یکی از مهمترین مقاصد صادراتی ما، منطقه اروپا به ویژه اروپای شرقی و ترکیه، کشورهای مستقل مشترک المنافع، اوراسیا، عراق و افغانستان است.

نجفی خاطرنشان کرد: با توجه به تغییرات منطقه، فروش محصولات پتروشیمی در این مناطق تحت تاثیر حضور چشمگیر پتروشیمی های روسیه قرار گرفته است. با این حال سعی کرده ایم سهم بازار را در این حوزه ها از دست ندهیم و به طور جدی متعهد به حفظ سهم خود در بازار هستیم.

معاون فروش و توسعه بازار پتروشیمی مارون در خصوص رعایت استانداردهای کیفی محصولات اظهار کرد: از آنجایی که پتروشیمی مارون از فناوری های روز شرکت های پتروشیمی معروف استفاده می کند، سیستم تضمین کیفیت و تضمین کیفیت در این صنعت پتروشیمی وجود دارد و از آنجایی که پتروشیمی مارون از فناوری های روز شرکت های مطرح پتروشیمی استفاده می کند. کیفیت یکی از عناصر مهم ورود به بازارهای جهانی محسوب می شود و مورد نیاز است.

وی افزود: تمامی قسمت های مختلف مواد اولیه ای که وارد پتروشیمی مارون می شود و مراحل فرآیند را طی می کند در هر مرحله تحت نظارت کیفی قرار می گیرد.

نجفی تاکید کرد: ارائه محصولات با استانداردهای جهانی در بازارهای داخلی و خارجی از افتخارات ماست و همچنین یکی از اهداف ما از حضور در رویدادهای اقتصادی جهانی تقویت برند پتروشیمی مارون است.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ با توجه به سرمایه گذاری های انجام شده در پتروشیمی های پایین دستی و ایجاد ارزش بیشتر در زنجیره پایین دستی پتروشیمی ها، مارون به گروه و هلدینگ تبدیل شد و به همین دلیل یکی از دلایل حضور ما در نمایشگاه های بین المللی این است که تضمین ما برای حفظ سهم بازار و تقویت روابط با مشتریان بالقوه و جذب مشتریان جدید در بخش محصولات کشاورزی.

نجفی افزود: با توجه به ماهیت نمایشگاه ایران اکسپو و حضور چشمگیر تجار کشورهای مختلف، نشست های مفیدی در مناطق کشورهای آفریقایی داشتیم و پیشنهادات و نظرات آنها را دریافت کردیم که طی چند روز آینده به طور رسمی اعلام خواهد شد.

وی با بیان هدف گذاری سال ۱۴۰۳ در حوزه تولید و صادرات و تغییرات مورد نظر نسبت به سال گذشته تصریح کرد: با توجه به اینکه تعمیرات اساسی ما در سال ۱۴۰۲ انجام شد، برنامه تولید نسبت به سال گذشته افزایش می یابد و در نتیجه افزایش می یابد. با احتساب مجوزهای صادراتی فقط برای واحدهای اشتی و گلیکول، امسال با قدرت و قوت بیشتری نسبت به سال گذشته شرکت خواهیم کرد.

معاون فروش و توسعه بازار پتروشیمی مارون تصریح کرد: حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون دلار برای صادرات در نظر گرفته شده است که امید است این رقم محقق شود. سال گذشته نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار صادرات داشتیم.

نجفی در خصوص فعالیت های مارون در زمینه تولید محصولات پتروشیمی خاطرنشان کرد: در حوزه تحقیق و توسعه و تحقیقات ما، فعالیت ها بر اساس اصول دانش بنیان انجام می شود که نتیجه آن استفاده از کاتالیست های نوآورانه با هدف کاهش هزینه های تولید و کاهش هزینه های تولید است. افزایش کیفیت

وی بیان کرد: فعالیت های مفید و اساسی انجام شد. از جمله محصولات و گریدهای جدیدی که می تواند موفقیت بیشتری در بازارهای جهانی داشته باشد می توان به تولید گریدهای پوشش لوله فولادی اشاره کرد که در زمینه پوشش عایق لوله فولادی یک درجه پایه را نشان می دهد و قطعا امسال به عنوان بخشی موفق خواهد بود. از سبد محصولات پتروشیمی به مارون.

نجفی افزود: از دیگر محصولات در بخش R&D و تحقیقات می توان به تولید گریدهای ژئوممبران و استفاده مفید از آنها در کشور و همچنین تولید محصول سیاه رنگ CRP100 اشاره کرد که محصولی استراتژیک در این زمینه خواهد بود. تامین آب و گاز کشور

وی با ارزیابی بازارهای خارجی افزود: هرگونه تغییر در قیمت خوراک پتروشیمی ها به طور مستقیم بر سود شرکت های پتروشیمی تاثیر می گذارد و قدرت رقابت ما را در صحنه بین المللی به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

مارون، معاون فروش و توسعه بازار پتروشیمی ادامه داد: در سال گذشته افزایش شدیدی در میزان خوراک به ثبت رساندیم و امیدواریم در تغییر میزان خوراک جهانی، دولت مشکلات مربوط به خوراک را نیز در نظر بگیرد. صنعت پتروشیمی.»

نجفی با اشاره به اینکه پتروشیمی مارون از محدودیت انرژی هسته ای رنج نمی برد، تصریح کرد: خوشبختانه در سال گذشته مشکل چندانی در زمینه گاز و برق نداشتیم.

وی در خصوص تامین مواد اولیه افزود: مواد اولیه پتروشیمی مارون از مجموعه گاز منطقه بزرگ اهواز تهیه می شود. این پتروشیمی مجهز به کارخانه بازیافت اتان بوده و از نظر خوراک کاملا مستقل بوده و مشکلی در دسترسی به خوراک وجود ندارد.

نجفی خاطرنشان کرد: در زمینه حمایت از فرآوری مواد شیمیایی مانند کاتالیست و اقلام فرآیندهای پتروشیمی نیز توانسته ایم ۷۰ تا ۸۰ درصد آن را از طریق شرکت های دانش بنیان و شرکت های ایرانی تامین کنیم. اما متأسفانه همچنان برای رفع ۱۰ یا ۲۰ درصد این نیاز به تولیدات خارج از کشور متکی هستیم و این امید وجود دارد که استفاده بیشتر از شرکت های دانش بنیان وابستگی به این مواد را در آینده نزدیک به طور کامل از بین ببرد.

وی در خصوص برنامه های توسعه پتروشیمی گفت: توسعه به عنوان یک اصل برای پایداری شرکت ها در مدیریت جدید مورد توجه قرار گرفته و با حمایت هیئت مدیره پروژه های زیادی در حوزه مجتمع های پایین دستی پتروشیمی از جمله صدرا راه اندازی شده است. پتروشیمی و پروژه های بزرگی مانند پتروشیمی ابن سینا انجام می شود.

معاون فروش و توسعه بازار پتروشیمی مارون خاطرنشان کرد: پتروشیمی لاله به صورت مستقل و با ظرفیت کامل فعالیت می کند. اما برای تولید پروپیلن پتروشیمی سلمان وجود دارد که امیدواریم در آینده نزدیک به ظرفیت خود برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا