ترندهای روز

نخستین هواپیمای فضایی با قابلیت حمل مسافر و بار؛ «رادیان» جایگزین راکت‌های عمودپرواز می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

یک شرکت در حال توسعه یک هواپیمای فضایی است که قادر به انجام چندین پرواز به عنوان جایگزینی برای موشک های پرتاب عمودی سنتی است. برای این منظور این فضاپیما از سورتمه موشکی استفاده خواهد کرد.

هواپیمایی که بتواند مسافران و محموله ها را به فراسوی جو زمین منتقل کند و آنها را سالم بازگرداند، قطعاً انقلابی در ماموریت های فضایی خواهد داشت.

یک شرکت آمریکایی به نام Radian Aerospace در حال آماده شدن برای آزمایش یک نسخه کوچک شده از “هواپیما فضایی” خود در سال جاری است که در صورت موفقیت، می تواند نحوه انجام سفرهای فضایی را تغییر دهد.

این شرکت در سال ۲۰۱۶ با هدف احیای رویای یک هواپیمای فضایی تک رانش به مدار (SSTO) تاسیس شد. هدفی که ناسا در چارچوب برنامه «لاکهید مارتین X-33» به دنبال دستیابی به آن بود، اما با پایان تخصیص بودجه آن در سال ۲۰۰۱ متوقف شد.

این هواپیمای فضایی جدید که رادیان وان نام دارد، قرار است کاملاً قابل استفاده مجدد باشد و برای جایگزینی «سیستم سورتمه پرتاب موشک» به جای «پرتاب موشک های عمودی معمولی» طراحی شده است.

ریچارد همفری، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران هوافضای رادیان، در بیانیه ای گفت: ما معتقدیم که دسترسی گسترده به فضا به معنای فرصت های بی حد و حصر برای نوع بشر است.

ریچارد همفری توضیح داد: “هدف ما این است که سفرهای فضایی را تقریباً به اندازه سفرهای هوایی معمولی در طول زمان ساده و راحت کنیم.” البته هدف ما گردشگری نیست، بلکه انجام ماموریت هایی است که زندگی را در سیاره خودمان بهتر می کند. مانند تحقیق، تولید در فضا و رصد زمین، و البته مأموریت‌های نوآورانه حیاتی مانند پست سریع جهانی در هر نقطه از این سیاره.

در حالی که موشک‌ها تا حد زیادی مؤثرترین و غالب‌ترین روش پرتاب اجسام به فضا هستند، اما با اشکالات قابل توجهی همراه هستند، به طوری که ناسا حتی آنها را «به شدت ناکارآمد و گران‌قیمت» توصیف می‌کند.

در عوض، هواپیماهای فضایی که به سوخت کمتری نیاز دارند و کاملاً قابل استفاده مجدد هستند، می‌توانند جایگزین مقرون‌به‌صرفه‌تر و راحت‌تری برای سفرهای فضایی باشند.

سفر فضایی پنج روزه با پنج خدمه پرواز با “رادیان وان”

Radiant One یک وسیله نقلیه فضایی است که برای پرتاب و فرود افقی طراحی شده است، بسیار شبیه به یک هواپیمای جت معمولی، که آن را از موشک های سنتی که به صورت عمودی پرتاب می شوند متفاوت می کند.

این هواپیمای فضایی به لطف سورتمه موشکی که روی ریلی به طول حدود ۳ کیلومتر نصب شده است، از باندهای معمولی فرودگاه برای شتاب گیری استفاده می کند و در این نقطه است که موتورهای آن برای صعود به فضا درگیر می شوند.

این سیستم سورتمه میزان سوخت مورد نیاز وسیله نقلیه را کاهش می دهد که به طور بالقوه می تواند هزینه ها را کاهش دهد و تجربه راحت تری را برای مسافران فراهم کند.

به نقل از سایت شرکت هوافضای رادیان، این هواپیمای فضایی می تواند تا ۱۰۰ ماموریت انجام دهد. علاوه بر این، می توان آن را خیلی سریع برگرداند و خودرو را تنها ۴۸ ساعت پس از بازگشت به زمین می توان دوباره راه اندازی کرد.

Radiant One همچنین می تواند تا ۵ خدمه را حمل کند و تا پنج روز در مدار بماند و زمان کافی را برای فعالیت هایی مانند تحقیقات علمی، استقرار ماهواره و سایر عملیات فضایی فراهم کند.

این وسیله نقلیه به صورت SSTO طراحی شده است، به این معنی که می تواند بدون از دست دادن قطعات در طول مسیر با ترکیب سه فناوری کلیدی به فضا برسد.

فناوری کلیدی منحصر به فرد برای رفتن به فضا

این وسیله نقلیه به عنوان یک فضاپیمای “Single Thruster to Orbit (SSTO)” طراحی شده است، به این معنی که با ادغام سه فناوری کلیدی، می تواند بدون از دست دادن قطعات در طول مسیر به فضا برسد.

این ۳ فناوری کلیدی عبارتند از:

(۱) یک سیستم سورتمه پرتاب که هم موتور سورتمه و هم موتور فضاپیما را نیرو می دهد و به هواپیما اجازه می دهد با مخزن سوخت پر پرتاب کند.

(۲) ارابه فرود که منحصراً برای فرود و کاهش وزن وسیله نقلیه طراحی شده است.

(۳) و بالهایی که باعث بالا رفتن در هنگام صعود می شوند و در نتیجه میزان رانش لازم برای رسیدن به مدار را کاهش می دهند.

Radian Aerospace قصد دارد نسخه کامل رادیان وان را تا سال ۲۰۲۸ آماده کند، اگرچه ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا این وسیله نقلیه واقعاً به مدار برسد.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا