فناوری

نخستین واکنش دوروف پس از آزادی موقت: به جای بازداشت، از شرکت تلگرام شکایت می‌کردید

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

پاول دوروف، بنیانگذار شبکه پیام رسان “تلگرام” که در فرانسه تحت بازجویی قرار دارد، روز جمعه ۱۶ شهریور وی گفت که مقامات فرانسوی به جای دستگیری وی باید از شرکت تلگرام شکایت می کردند.

به گزارش رویترز، او در اولین اظهارنظر عمومی خود پس از آزادی در فرانسه، در کانال تلگرامی خود، هرگونه گمانه زنی مبنی بر «بهشت هرج و مرج» بودن شبکه پیام رسان تلگرام را رد کرد.

دوروف نوشت که تحقیقات در مورد تلگرام غافلگیرکننده بود، زیرا مقامات فرانسوی می‌توانستند در هر زمانی با نماینده اتحادیه اروپا در تلگرام از طریق خط تلفنی که او در راه‌اندازی آن کمک کرده بود، تماس بگیرند.

وی افزود: اگر کشوری از خدمات اینترنتی ناراضی است، روال معمول برخورد قانونی با آن است و استفاده از قوانین مربوط به دوران قبل از گوشی های هوشمند برای اتهام ارتکاب جرایم یک مدیرعامل است. این یک رویکرد اشتباه توسط اشخاص ثالث در پلت فرمی است که او مدیریت می کند.»

پل دوروف با تاکید بر اینکه تلگرام کامل نیست اما هرگونه سوء استفاده از این شبکه را تکذیب کرد و نوشت: ادعای برخی رسانه ها مبنی بر اینکه تلگرام نوعی بهشت ​​آشفته است مطلقا صحت ندارد و ما روزانه میلیون ها پست و کانال مضر را حذف می کنیم.

دوروف که در روسیه به دنیا آمده اما تابعیت فرانسه دارد، اواخر ماه گذشته پس از سفر به فرانسه در جریان تحقیقاتی درباره پورنوگرافی کودکان، قاچاق مواد مخدر و تراکنش‌های جعلی مرتبط با تلگرام دستگیر شد.

دستگیری پاول دوروف در سوم شهریور و سپس زمانی که او از جمهوری آذربایجان به فرودگاهی نزدیک پاریس رسید این کار انجام شد.

وی متهم است که اقدامات لازم را برای جلوگیری از استفاده مجرمانه از تلگرام انجام نداده و بنابر گزارش ها دستگیری وی مربوط به جرایم مرتبط با این پیام رسان بوده است.

پاول دورف پس از توضیح اتهامات با قرار وثیقه ۵ میلیون یورویی و با نظارت قضایی آزاد شد اما حق خروج از فرانسه را ندارد.

قوه قضاییه فرانسه تایید کرده است که وی را برای ارائه کیفرخواست احتمالی به دادگاه احضار می کند.

این شبکه پیام رسان بر اساس قوانین خود از ارائه اطلاعات، اسناد و یا پیام های کاربران به پلیس یا نهادهای امنیتی خودداری می کند.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در واکنش به بازداشت پاول دوروف نوشت: بازداشت دوروف یک اقدام سیاسی نیست، بلکه بخشی از تحقیقات مستقل قضایی در این کشور است.

او در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی X نوشت که کشورش “عمیقاً به آزادی بیان” متعهد است، اما “آزادی هایی در چارچوب قانونی، هم در رسانه های اجتماعی و هم در زندگی واقعی، برای حمایت از شهروندان و احترام به حقوق اساسی آنها.” مشاهده می شود».

دستگیری پاول دوروف در فرانسه خشم روسیه را برانگیخت و برخی از مقامات دولتی آن را اقدامی با انگیزه سیاسی توصیف کردند که به گفته آنها نشان دهنده استاندارد دوگانه غرب در مورد آزادی بیان است.

اعتراض مسکو منتقدان کرملین را غافلگیر کرد زیرا مقامات روسیه در سال ۲۰۱۷ تلاش کرده بودند تلگرام را مسدود کنند، اما پس از شکست در انجام این کار، در نهایت منصرف شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا