ترندهای روز

نرخ تورم اردیبهشت ۱۴۰۳ چقدر شد؟ | پیشی گرفتن گرانی در خراسان رضوی از میانگین کشوری

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

هتل و رستوران، مسکن و آموزش در تورم یک تا سه امتیازی هستند اردیبهشت آنها امسال برنده شدند. تورم سالانه کشور به ۳۷ درصد و در خراسان رضوی به ۳۸.۹ درصد رسیده است که در مقایسه با فروردین ۱.۸ و ۱.۵ درصد کاهش داشته است. اگرچه تورم سالانه کاهش یافته است، اما تورم نقطه به نقطه و ماهانه افزایش یافته است که بیشترین تاثیر آن ناشی از تورم در بخش مسکن بوده است.

همه اینها بر اساس گزارش شاخص قیمت مصرف کننده اردیبهشت که به تازگی در مرکز آمار ایران منتشر شده است. هرچند بارها بر آن تأکید شده است، اما تکرار آن بی فایده نیست; اینکه گفته می شود تورم نسبت به گذشته کاهش یافته است، به این معنا نیست که افزایش قیمت ها متوقف شده است، بلکه روند افزایش قیمت ها کند شده است.

دولت با توجه به شعار سال گذشته که یکی از شاخص های اصلی آن تورم بود، سیاست های ضد تورمی را برای کنترل نرخ تورم اجرا کرد. کنترل رشد نقدینگی، مهار خروج مازاد بانک ها از بانک مرکزی، راهکارهای مقابله با پول آفرینی برای پوشش کسری بودجه، رشد اقتصادی بخش تولید و… از جمله مواردی است که دولت به عنوان تدابیر خود در راستای اجرای آن به اجرا درآورده است. برای تحقق شعار سال گذشته و مهار تورم.

تورم در استان جلوتر از کشور است

بر اساس گزارش مرکز آمار، اردیبهشت امسال مردم استان برای سبد کالایی مشخص اردیبهشت سال گذشته آنها ۳۳.۸ درصد بیشتر هزینه کردند. همچنین تورم نقطه‌ای سبد خوراکی و آشامیدنی ۲۶.۴ درصد و اقلام غیرخوراکی و خدمات ۳۸.۱ درصد بوده است.

مقایسه اعداد و ارقام این جدول در شاخص تورم سالانه نشان می دهد که خانوارهای استان خراسان رضوی در اردیبهشت حدود ۲ درصد بیشتر از میانگین کشوری، قیمت کالاها و خدمات مصرفی را متحمل شده اند. اما چرا؟ به گفته کارشناسان سه شاخص اقتصادی شامل نرخ بیکاری، نرخ تولید و تورم در استان ها به یکدیگر وابسته هستند.

استان هایی که سهم نسبتاً بیشتری از تولید دارند نیز اشتغال بیشتری ایجاد می کنند. بر این اساس افزایش اشتغال و متعاقب آن بهبود رفاه خانوار با افزایش درآمد باعث می شود خانواده قدرت خرید سایر کالاها را داشته باشد و سبد آن تنها با کالاهای اساسی که دارای بالاتر بوده اند پر نشود. تورم و در نهایت میانگین تورم خانواده ها در این استان ها کاهش می یابد. .

اکنون با توجه به سهم ۹۶ درصدی بخش خصوصی در صنایع استان و مشکلات این بخش در تامین نقدینگی و همچنین کاهش جذابیت کار در کارخانه ها برای افراد جویای کار، شرایط برای تولید در استان بیشتر شده است. دشوار. از سوی دیگر با توجه به وابستگی تولید و تورم به یکدیگر که در شعار سال گذشته نیز به آن اشاره شده بود، مشکلات تولید در استان توانسته قدرت موتور تورم را نسبت به میانگین کشوری افزایش دهد.

سهم ۶۰ درصدی مسکن و خوراک در سبد خانوار

از آنجایی که مسکن و اجاره بها با حدود ۳۴ درصد بیشترین تأثیر را بر بودجه خانوار دارند و پس از آن خوراک با سهم ۲۷.۵ درصد، هزینه تمام شده این دو بخش بیش از ۶۰ درصد بودجه خانوار را مصرف می کند، بنابراین تورم آنها بالاترین رقم را دارد. بر تورم کل اثر خواهد گذاشت. بر اساس این گزارش نقطه به نقطه تورم اردیبهشت غذا ۲۲.۳ درصد و مسکن و اجاره ۴۳ درصد بوده است.

افزایش تورم مسکن و اجاره بها اردیبهشت تاثیر مستقیمی بر تورم کلی داشته و به گفته کارشناسان تبدیل مسکن به کالای تجاری در کشور را می توان یکی از عوامل بروز این وضعیت و افزایش نقطه به نقطه تورم دانست، اما با توجه به کاهش تورم سالانه و همچنین سیاست های پولی کشور، امید است در صورت تداوم این روند، شاهد نتایج مثبتی در روند تورمی کشور باشیم. البته پیش از این دولت سیزدهم مدعی بود که رکورد سریع ترین کاهش نرخ تورم در سه دهه اخیر را به ثبت رسانده است.

یکی دیگر از نکات قابل توجه در این گزارش، تورم ماهانه ۹ درصدی در حوزه بهداشت و درمان است که با پیشروی افزایش قیمت ها فاصله زیادی دارد. اردیبهشت بود. دلیل این امر اجرای تعرفه های سلامت در این ماه بود.

همچنین مقایسه تورم در دهک های درآمدی نشان می دهد که نرخ تورم سالانه کشور در اردیبهشت ۱۴۰۳ دهک مختلف از ۳۲.۷ درصد برای دهک اول (کمترین درآمد) تا ۳۸.۸ درصد برای دهک دهم (بالاترین درآمد) هزینه دارند. بر این اساس شکاف تورمی اعشاری در این ماه به ۶.۵ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (۴.۵ واحد درصد) ۰.۲ واحد درصد افزایش داشته است.

تورم مسکن بر دوش مردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا