اقتصاد جهان

نرخ تورم در اسپانیا در ماه مه افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از یورونیوز، بر اساس گزارشی که روز پنجشنبه توسط موسسه ملی آمار اسپانیا منتشر شد، نرخ تورم سالانه در این کشور در ماه می مطابق با انتظارات بازار به ۳.۶ درصد رسید. اما همچنان بالاتر از نرخ ۳.۳ است. این درصد در ماه آوریل اعلام شد.

بر اساس این گزارش، افزایش تورم عمدتاً ناشی از قیمت مسکن بوده که با افزایش ۱.۲ درصدی به ۵.۲ درصد رسیده است. بخش قابل توجهی از این رقم به دلیل قیمت برق است که در ماه می ۲۰۲۳ کاهش یافت اما در ماه می سال جاری افزایش یافت.

تورم حمل و نقل در این کشور نیز به ۳.۸ درصد رسید و با افزایش قیمت سوخت افزایش یافت. قیمت در ماه می ۲۰۲۴ کمتر از می ۲۰۲۳ کاهش یافت.

قیمت هتل ها، کافه ها و رستوران ها نیز ۰.۷ درصد افزایش یافت. به همین ترتیب، تورم پوشاک و کفش در ماه می امسال ۲.۳ درصد افزایش یافت که نشان دهنده تقاضای قوی تر برای مجموعه های جدید بهار و تابستان است.

با این حال، قیمت مواد غذایی و نوشیدنی های غیر الکلی ۴.۴ درصد کاهش یافت که عمدتاً به دلیل تورم کمتر گوشت و میوه در ماه می ۲۰۲۴ نسبت به می ۲۰۲۳ بود. قیمت انواع روغن نیز در اردیبهشت ماه امسال نسبت به سال گذشته کاهش داشت.

تورم اصلی اسپانیا ۳ درصد سال به سال گزارش شد که مطابق با انتظارات بازار بود اما بالاتر از ۲.۹ درصد ثبت شده در آوریل بود.

از سوی دیگر تورم ماهانه کشور در اردیبهشت ماه ۰.۳ درصد اعلام شد که با پیش بینی تحلیلگران مبنی بر کاهش ۰.۷ درصدی در فروردین ماه نیز مطابقت داشت.

اگرچه نرخ تورم اسپانیا در ماه مه افزایش یافت، اما این می تواند یک شکست جزئی باشد زیرا کمیسیون اروپا انتظار دارد این کشور در چند ماه آینده رشد قوی را تجربه کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا