اخبار اقتصاد ایران

نرخ تورم در گیلان 2.1 درصد بالاتر از میانگین کشوری؛ اعلام شاخص قيمت كالاها و خدمات مصرفی

وحید تفوری معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان افزود: نرخ تورم کل کشور معادل ۳۴.۸ درصد و نرخ تورم استان معادل ۳۶.۹ درصد است.

افق میهن، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارها، نرخ تورم کشور و استان مرداد در ماه ۱۴۰۳ در کاشر و گیلان منتشر شد.

وحید تفوری معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان افزود: نرخ تورم کل کشور معادل ۳۴.۸ درصد و نرخ تورم استان معادل ۹.۳۶ درصد است که حدود ۱.۲ درصد بیشتر از نرخ تورم کل کشور است. به همین میزان در کشور بیشترین نرخ تورم استان در گروه های «گوشت قرمز و طیور»، «ماهی و صدف ماهی»، «هتل و رستوران»، «خدمات حمل و نقل عمومی» و «خدمات نگهداری و تعمیر واحدهای مسکونی» بوده است.

وی با بیان اینکه اکثر استان ها از جمله گیلان (۳۰ استان) در کانال ۳۰ درصد قرار دارند، گفت: شایان ذکر است که استان های سیستان و بلوچستان با نرخ ۲۵.۳ درصد کمترین نرخ تورم و استان اصفهان با نرخ تورم ۳۰ درصدی دارند. ۱.۳۹٪. درصد بالاترین نرخ تورم را در کشور دارد. به این ترتیب بین نرخ تورم استان با بیشترین نرخ تورم و کمترین نرخ تورم ۱۳.۸ درصد تفاوت وجود دارد.

تفوری با بیان اینکه از سوی دیگر نرخ تورم نقطه‌ای در مرداد ماه سال جاری نسبت به مرداد ماه سال گذشته در کشور ۳۱.۶ درصد و در استان ۳۳.۲ درصد بوده است، با بیشترین نقطه نرخ تورم نقطه‌ای استان در بخش‌های «آموزش و پرورش»، «سبزیجات»، «خدمات نگهداری و تعمیرات واحد مسکونی»، «ماهی و صدفاداران» و «هتل و رستوران»، گفت: همچنین میزان شاخص قیمت ماهانه تغییرات مرداد این ماه نسبت به ماه گذشته در کشور ۲ درصد و در استان ۲.۴ درصد است که در گروه های «آب، برق و سوخت»، «سبزیجات» و «استفاده از وسایل نقلیه شخصی» بیشترین ارزش را دارد. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا