اخبار اقتصاد ایران

نرخ تورم دی ماه در گیلان به ۴۴.۷ درصد رسید | ماهی و گوشت صدرنشین شدند

معاون آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان:

معاون آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با اشاره به نرخ تورم ۴۴.۷ درصدی این استان در ماه گذشته گفت: گیلان از این نظر رتبه سیزدهم کشور را دارد.

ایران تحلیل، وحید تفوری معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با اشاره به انتشار شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارها، نرخ تورم کشور و استان، اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت کالاها و خدمات مصرفی برای خانوارها، نرخ تورم کشور و استان در حال افزایش است. دی ماه ۱۴۰۲ ایران و گیلان، بیان کرد: نرخ تورم کل کشور معادل ۴۳.۶ درصد و استان معادل ۴۴.۷ درصد است که حدود ۱.۱ درصد بیشتر از همین میزان در کشور است و بالاترین نرخ تورم در کشور است. استان در گروه گوشت قرار دارد. قرمز و مرغ، «ماهی و صدف ماهی»، «هتل و رستوران»، «خرید خودرو» و «خدمات نگهداری و تعمیرات واحد مسکونی».

وی با بیان اینکه استان گیلان در بین ۳۱ استان دارای کمترین نرخ تورم کشور در رتبه سیزدهم قرار دارد، گفت: استان های تهران با نرخ ۳۸.۶ درصد کمترین نرخ تورم و استان یزد با نرخ تورم ۷.۵۴ درصد بیشترین تورم را به خود اختصاص داده اند. نرخ در کشور است. به این ترتیب بین نرخ تورم استان با بیشترین نرخ تورم و کمترین نرخ تورم ۱.۱۶ درصد تفاوت وجود دارد.
معاون آمار و اطلاعات سازمان با بیان اینکه نرخ تورم نقطه به نقطه در دی ماه سال جاری نسبت به دی سال گذشته در کشور ۵.۳۸ درصد و در استان ۲.۴۰ درصد بوده است. وی ادامه داد: بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه استان در گروه «ماهی و صدف ماهی»، «گوشت قرمز و طیور»، «هتل و رستوران» و «خدمات نگهداری و تعمیرات واحد مسکونی» است.
وی بیان کرد: همچنین میزان شاخص قیمت ماهانه در دی این ماه نسبت به ماه گذشته در کشور ۲.۶ درصد و در استان ۲ درصد است که در گروه های «ارتباطات»، «خرید خودرو»، «میوه و خشکبار» و «اجاره» بیشترین ارزش را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا