بانک و بیمه

نرخ رشد پایه پولی ۲۱.۱ درصد شد| کاهش ۵.۳ درصدی رشد نقدینگی

بر اساس گزارش های بازار، نقدینگی رو به پایان است اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به پایان سال ۱۴۰۲ رشد ۳.۲ درصدی داشته که کمتر از رشد نقدینگی در نظر گرفته شده در دو ماهه اول سال جاری است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی ۱۲ ماهه در پایان سال ۱۴۰۲ طی یک روند نزولی به ۲۵.۶ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ رسید. اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ فرا رسید. لازم به ذکر است که رشد ماهانه نقدینگی در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ۲.۰ درصد بوده و رشد نقدینگی تجمعی در دو ماهه نخست سال جاری کمتر از هدف تعیین شده برای این دوره است.

مبنای پولی: بر اساس آمار اولیه، پایه پولی در پایان اردیبهشت این ماه نسبت به پایان سال ۱۴۰۲ رشد ۰.۳ درصدی را به ثبت رسانده است. همچنین نرخ رشد دوازده ماهه پایه پولی در پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ معادل ۲۱.۱ درصد بوده است. آنچه قابل توجه است ادامه روند نزولی در رشد پایه پولی است، به طوری که رشد دوازده ماهه پایه پولی از ۴۲.۹ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ به ۲۱.۱ درصد در پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ رسیده است. .

.

در پایان، اشاره به افزایش ضریب نقدینگی ضروری است اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به پایان سال ۱۴۰۲ با ۲.۹ درصد افزایش به ارزش ۷۴۳۴ رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا