بانک و بیمه

نرخ سود تسهیلات ۳۰ درصد می شود؟| زیان انباشته، در مسیر صفر شدن| پرداخت وام تا آخرین روز سال

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با انتشار اوراق ۳۰ درصدی، گمانه زنی ها مبنی بر افزایش نرخ سود تسهیلات به ۳۰ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که برخی بانک ها روند پرداخت تسهیلات را متوقف کرده اند و می گویند باید منتظر ماند و دید هیات پول و اعتبار در سال آینده چه تصمیمی خواهد گرفت. با این حال مدیرعامل بانک توسعه صادرات چنین احتمالی را بعید می داند. افشین خانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار با بیان اینکه با توجه به افزایش نرخ سود موثر شورای پول و اعتبار در سال جاری، بعید است در سال آینده شاهد چنین تغییری در سیستم بانکی باشیم، می گوید:

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به مشکلات وصول بدهی برخی پروژه های ملی اشاره کرد و گفت: برخی پروژه ها درآمد ریالی دارند اما تسهیلات ارزی دریافت کرده اند. این موضوع در بازپرداخت تسهیلات کمی چالش ایجاد کرده است.»

وی همچنین با اعلام اینکه زیان تجمعی بانک تا پایان سال جاری صفر می شود، گفت: میزان تسهیلات ریالی پرداختی بانک ۲۹۷ درصد افزایش یافته است.

متن کامل گفتگوی افشین خانی با لیدر بازار بانک صادرات را می خوانید:

میزان حق الزحمه موسسات در حوزه بورسیه تا پایان دی امسال ۴۸ درصد افزایش داشته است، در حوزه سرمایه گذاری ریالی رشد ۲۹۷ درصدی داشته است.

* با توجه به وظیفه و مأموریت اصلی بانک توسعه صادرات، پرداخت تسهیلات در این بانک در سال جاری چگونه بوده است؟

بر اساس آمارهای موجود میزان پرداختی از سوی موسسات حوزه دانشمندان تا پایان است دی امسال ۴۸ درصد رشد داشته است. در حوزه سرمایه گذاری های ریالی رشد ۲۹۷ درصدی داشته است.

* با توجه به انتخاب شعار امسال، چه اقداماتی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان انجام شده است؟

امسال سعی کردیم نرخ سود موثر وام برای مشتریان خود را ۱ تا ۲ درصد کمتر از همه بانک ها کنیم. در عین حال تمرکز ما بر شرکت های دانش بنیان و شرکت هایی است که پتانسیل صادرات بیشتری دارند.

*آیا موسسه پرداخت می کند؟ اسفند ادامه دارد؟

توسعه صادرات یکی از معدود بانک هایی خواهد بود که تا پایان سال این تسهیلات را پرداخت می کند در حالی که بسیاری از بانک ها از اواسط سال تسهیلات پرداخت می کنند. بهمن یا زودتر اسفند متوقف می شود. یعنی جریان مالی و نقدینگی بانک را تعریف کرده ایم تا روند پرداخت تسهیلات تا پایان سال ادامه داشته باشد.

* میانگین نرخ سود گزینه های پرداخت در سال ۱۴۰۲ چقدر بوده است؟

متوسط ​​نرخ بهره در سال جاری ۲۳ درصد بوده است. توسعه صادرات یکی از بانک های خوب ایران است. ما بانک نترازی نیستیم و نسبت کفایت سرمایه خوبی داریم. هدف ما برای سال آینده این است که نرخ موثر تسهیلات توسعه صادرات را کمتر از سایر بانک های کشور کنیم.

برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که نرخ سود تسهیلات در سال آینده به ۳۰ درصد خواهد رسید. این احتمال چقدر جدی است؟

بانک مرکزی باید به این سوال پاسخ دهد. اما من شخصاً چنین افزایش نرخ بهره را پوچ می دانم. با توجه به اینکه شورای پول و اعتبار امسال نرخ سود موثر تسهیلات را افزایش داد، بعید است در سال آینده هم چنین تصمیمی بگیرید و نرخ سود را ۷ درصد افزایش دهید. به نظر می رسد با انتشار اوراق ۳۰ درصدی چنین احتمالی وجود داشته باشد.

می توانیم زیان انباشته بانک را در سال جاری به صفر برسانیم و برای اولین بار افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی را برای سال ۱۴۰۳ انجام دهیم.

* معوقات بانک توسعه صادرات در حال حاضر چقدر است؟

بیشتر مطالبات ما به صورت ارزی است. با توجه به نوسانات نرخ ارز در سال های اخیر، پرتفوی مطالبات ما بالاست. اما در ۵ ماه گذشته روند خوبی را در وصول بدهی ها شاهد بودیم و این موضوع نسبت کفایت سرمایه ما را نیز بهبود بخشیده است. به نظر من می توان زیان انباشته بانک را در سال جاری به صفر رساند و برای اولین بار افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی را برای سال ۱۴۰۳ انجام داد.

پروژه هایی که برای بازیابی مطالبات خود با مشکل مواجه هستیم، پروژه هایی هستند که درآمد ارزی نداشته اند اما تسهیلات ارزی دریافت کرده اند. یکی از آنها پروژه راه آهن سبک مشهد است

* بزرگترین بدهکار شما کیست و وصول بدهی شما در چه وضعیتی است؟

این لیست در سامانه بانک مرکزی وجود دارد و پنجم هر ماه به روز می شود. اما باید بگویم که بیشتر فرآیند ما بر اساس طرح های بزرگ است. طرح هایی که برای وصول مطالبات خود با مشکل مواجه هستیم، طرح هایی هستند که درآمد ارزی نداشته اند اما تسهیلات ارزی دریافت کرده اند. یکی از آنها پروژه راه آهن سبک مشهد است. این یک پروژه ملی است و باید انجام می شد. این در حالی است که برای این پروژه تسهیلات ارزی پرداخت شده است در حالی که درآمد آن درآمد ریالی محدود است. اینها مواردی است که با سازمان برنامه و متولیان امر پیگیری می کنیم و برای آنها چاره اندیشی می کنیم.

نهادهای دولتی چقدر به شما بدهکار هستند؟

از آنجایی که توسعه صادرات عمدتاً مسئولیت تامین مالی پروژه ها را بر عهده دارد، نهادهای دولتی حمایت چندانی از ما دریافت نکرده اند. بیشتر فعالان از بخش خصوصی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا