اخبار اقتصاد ایران

نرخ مرغ در گیلان افزایشی ندارد و با گرانفروش‌ها برخورد جدی میشود!

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: افزایش یا نرخ جدیدی در قیمت گوشت مرغ در استان اعلام نشده و عرضه مرغ بر اساس قیمت قبلی است.

افق میهن، بررسی های میدانی حکایت از افزایش قیمت گوشت مرغ در برخی از مرغ فروشی های گیلان دارد; بر اساس اعلام شهروندان در رشت و برخی از شهرستان های استان و سرکشی به تعدادی از واحدها، عرضه هر کیلو مرغ به مصرف کننده بین ۸۸ تا ۹۵ هزار تومان است. در حالی که آخرین قیمت مصوب مرغ در استان کیلویی ۸۰۰ هزار ریال است.

قاسم جوادزاده مقتدر معاون جهاد کشاورزی استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: فروش مرغ به قیمت بالای ۸۰۰ هزار ریال در هر کیلو گران است و با متخلفان برخورد می شود.

وی با تاکید بر اینکه مشکلی برای تامین و توزیع مرغ در گیلان وجود ندارد، گفت: شهریور امسال حدود ۱۳ میلیون و ۶۳۳ هزار تن جوجه در مرغداری های استان جوجه ریزی شد و بیش از ۱۶ هزار تن لاشه مرغ در کشتارگاه ها تولید شد.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیان کرد: از کل تولید مرغ در شهریور امسال علاوه بر توزیع در گیلان تعهد ارسال به تهران و البرز را نیز داشتیم که انجام شد و بر این اساس مشکلی در استان از نظر تولید و جوجه ریزی وجود ندارد.

جوادزاده مقتدر اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های گردشگری استان تای شهریور امسال قیمت مرغ حباب شد در حالی که افزایش بخشی از هزینه های تولید آن به این موضوع دامن زد، اما همه باید بدانند که مرغ باید با قیمت تعیین شده به فروش برسد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد تولید مرغ در گیلان به صورت زنجیره ای انجام می شود، این موضوع نقش موثری در تامین و تثبیت قیمت گوشت مرغ در استان دارد، اما تولید مرغ در سایر استان ها بیشتر در خارج از کشور است. زنجیره ای که همین موضوع است. باعث تغییر قیمت مرغ در سایر استان ها می شود و این افزایش قیمت دامنگیر گیلان نیز می شود.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: استاندارد نبودن قیمت گوشت مرغ در سایر استان ها موجب شده تا در تعداد محدودی از مرغ فروشی ها بیش از قیمت تعیین شده عرضه شود.

وی گفت: منتظریم در جلسه ستاد تنظیم بازار کشور قیمت هر کیلوگرم مرغ مشخص شود تا عدم تعادل قیمتی در گیلان ایجاد نشود.

وی گفت: به هر حال قیمت جدید مرغ در استان اعلام نشده و منتظر قیمت گذاری تهران هستیم.

جوادزاده مقتدر تاکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده فروش مرغ بالاتر از قیمت تعیین شده (۸۰۰ هزار ریال)، شکایات خود را از طریق سامانه ۱۲۴ صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی ۱۳۵ اعلام کنند تا با گرانفروشان برخورد شود.

گزارش های گران قیمت رسیدگی می شود

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز در این خصوص گفت: گزارش های مربوط به گران فروشی با جدیت رسیدگی می شود و شهروندان می توانند در صورت هرگونه گران فروشی با شماره ۱۲۴ تماس بگیرند.

علیرضا حسینیان اظهار کرد: تیم های بازرسی صنعت، معدن و تجارت روزانه در گیلان فعال هستند و با هر نوع گران فروشی در زمینه های مختلف از جمله عرضه گوشت مرغ برخورد می کنند.

وی بیان کرد: تیم ها تمامی واحدهای صنفی و اقتصادی را در قالب گزارش های مردمی و برنامه ریزی شده در شهرهای مختلف گیلان با همکاری اصناف رصد کرده اند ضمن اینکه کشت مشترک با تعزیرات حکومتی در سطح استان فعال است.

بر اساس آخرین آمار ۹۱۷ واحد تولید مرغ گوشتی با ظرفیت ۲۳ میلیون و ۹۲۸ هزار و ۶۵۶ قطعه، ۹۵ واحد تولید مرغ مادر با ظرفیت ۳ میلیون و ۶۶۳ هزار و ۶۱۴ قطعه پرورشی و ۱۲ واحد تولید مرغ اجداد با ظرفیت تولید وجود دارد. ۳۰۹ هزار و ۸۰۰ قطعه مرغ پرورشی در گیلان فعال است.

همچنین ۲۱ کارخانه جوجه کشی با ظرفیت ۳۵ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۴۰۰ قطعه در هر دوره در گیلان فعالیت می کنند. گیلان با ۱۱ واحد پرورش مرغ گوشتی فعال رتبه اول، ۹۹ واحد مرغ مادر رتبه دوم و ۹۰۷ واحد مرغ گوشتی رتبه سوم تولید گوشت مرغ در کشور را به خود اختصاص داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا