بانک و بیمه

نسبت پول به شبه پول صعودی شد

بر اساس گزارش بازار، بر اساس گزیده آمارهای اقتصادی منتشر شده توسط بانک مرکزی، نسبت پول به شبه دی در ماه سال گذشته ۳۲.۹ درصد بود و در سال به ۳۱.۶ درصد افزایش یافت. فروردین ۱۴۰۳ تمام شد اما در خرداد در سال ۱۴۰۳ این نسبت به ۶/۳۲ درصد رسیده و تقریباً به همین نسبت است دی یک ماه گذشت.

لازم به ذکر است که پول بخشی از نقدینگی است که شامل سپرده های نقدی و سپرده های کوتاه مدت می شود و فرآیند تبدیل شبه پول (از جمله سپرده های بلندمدت) به پول نشان دهنده افزایش انتظارات تورمی است که قابل تامل است. به عنوان یکی از موتورهای تورم

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

اگرچه اتخاذ سیاست انقباضی مانند افزایش نرخ سود در زمانی که تورم بالاتر از نرخ سود است، از سیاست های رایج بانک های مرکزی جهان است، اما پیامدهای این سیاست اجتناب ناپذیر است.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که نرخ سود ۳۰ درصدی هزینه تامین مالی تولید را به میزان قابل توجهی افزایش داده و البته مشکل سرمایه در گردش شرکت های تولیدی را افزایش داده است که یکی از پیامدهای این سیاست است.

بازار سرمایه بزرگترین قربانی نرخ سود بالاست

شاید چندان هم دور از ذهن نباشد که بگوییم بازار سرمایه و بورس بزرگترین قربانی نرخ سود بالا هستند.

در شرایطی که نرخ سود بدون ریسک به ۳۰ درصد (و به طور غیررسمی بالاتر) می رسد، نرخ سود بازار سرمایه کاهش می یابد و جذابیت بازار سهام کاهش می یابد.

همچنین لازم به ذکر است که نقدینگی آزاد شده در پایان وصول این اوراق به همراه سود آنها یکی از چالش هایی است که بانک مرکزی در زمستان سال جاری با آن مواجه است و باید برای آن چاره اندیشی کرد. راه حل، زیرا اگر این نقدینگی به یک بازار تبدیل شود، تعادل بازارها را مختل می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا