ترندهای روز

نسخه بعدی ChatGPT یک زبان ۳۰۰۰ ساله را رمزگشایی می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

یکی از مدیران مایکروسافت گفته است که نسخه بعدی هوش مصنوعی OpenAI سه نوشته سنگی هزار ساله را رمزگشایی خواهد کرد.

مایکروسافت نکاتی از مدل بزرگ زبان GPT-5 ارائه کرده است و ادعا می کند که این LLM می تواند الگوی نوشتن خطی A را رمزگشایی کند. این سیستم نوشتاری بیش از سه هزار سال پیش در تمدن مینوی استفاده می شد.

قابلیت های مدل هوش مصنوعی OpenAI توجه مورخان و محققان را به خود جلب کرده است. زیرا منجر به نگرش های جدید دنیای باستان خواهد شد.

خط A زبان نوشتاری رمزگشایی نشده ای است که توسط مینوی ها در جزیره یونانی کرت بین سال های ۱۴۵۰ تا ۱۸۰۰ قبل از میلاد استفاده می شد و هنوز هم یکی از اسرار بزرگ تاریخ باستان است.

نسخه بعدی ChatGPT یک زبان 3000 ساله را رمزگشایی می کندکتیبه سنگی تمدن مینوی به زبان خطی A

میخائیل پاراخین، مدیر تبلیغات و خدمات وب مایکروسافت، ابتدا در پستی در X به بررسی برخی از قابلیت های GPT-5 پرداخت. او گفت که مدل GPT-4 به هوش لازم برای رمزگشایی ۳۰۰۰ ساله نرسیده است. سنگ نگاره های قدیمی، و نسخه بعدی احتمالاً قدرت این کار را خواهد داشت. GPT-5 قرار بود تا پایان سال ۲۰۲۳ رونمایی شود. اما هنوز نرسیده است.

درک زبان خطی یک دستاورد بزرگ خواهد بود و اطلاعات ارزشمندی را در مورد تمدن، زبان و فرهنگ مینوی ارائه می دهد.

پروژه رمزگشایی زبان خطی A بسیار پیچیده است. مدل هوش مصنوعی نه تنها باید تفاوت های الگوی نوشتن خطی A را درک کند. در عوض، برای تفسیر صحیح متن رمزگشایی شده، نیاز به دانش پیشینه عمیق از تمدن مینوی است.

حتی اگر سهم GPT-5 به رمزگشایی کامل خط A منجر نشود، باز هم بسیار تأثیرگذار خواهد بود. مدل های زبان بزرگ ابزار قدرتمندی برای تجزیه و تحلیل و شناسایی الگوها هستند و می توانند در درک متن رمزگشایی نشده موثر باشند.

منبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا