اخبار اقتصاد ایران

نسخه جدید برای ترمیم حقوق کارگران | افزایش حقوق کارگران دو بار در سال می‌شود؟

یک کارشناس بازار کار تاکید می کند: با توجه به اینکه در ابتدای نیمه دوم سال هستیم و هنوز قانون بودجه در دولت یا مجلس تصویب نشده است، دولت باید بتواند به سرعت در نظام حقوق و دستمزد بازنگری کند و قانون بودجه را داشته باشد. تخصص لازم .

افق میهن به نقل از خبرآنلاین، افزایش چندین بار قیمت اجناس در سال و روند نرخ تورم که متناسب با افزایش حقوق حقوق بگیران نیست، پیشنهاد افزایش را در پی داشته است. حقوق دو بار در سال این روزها. فعالان کارگری می گویند: در جریان طرح اصلاح ماده ۴۱ قانون کار، باید به شورای عالی کار صلاحیت تعیین دستمزد بیش از یک بار در سال داده شود تا در مواقع تورم یا شرایط نامساعد اقتصادی، حقوق و دستمزد کارگران تعیین شود. به منظور حفظ معیشت خود بازسازی می شوند. .

به گفته فتح الله بیات، رئیس اتحادیه کارگران پیمانی و پیمانی، با توجه به اینکه نمایندگان مجلس در ابتکار جدیدی برای اصلاح اصل ۴۱ به منظور تقویت معیشت و واقعی شدن دستمزد کارگران گام برداشته اند، پیشنهاد می کنیم این امکان وجود داشته باشد. تعیین حقوق دو بار در سال و پیش بینی حقوق کارگران در قانون.

به گفته فعالان کارگری، در ماده ۴۱ قانون کار آمده است که شورای عالی کار موظف است هر ساله حداقل دستمزد کارگران را با در نظر گرفتن شرایط تعیین کند، اما تعبیر کلمه سالانه این است که مزد سالی یک بار تعیین و تصویب می شود. در حالی که قانون به صراحت اعلام نکرده است که دستمزد کارگران فقط یک بار در سال تعیین شود.

قیمت ها مدام در حال تغییر هستند

در همین رابطه حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار درباره پیشنهاد دستمزد کارگران دو بار در سال می گوید: سال هاست که این تقاضا در کشور مطرح شده است. دلیل اصلی اینکه کارگران و بازنشستگان و در نتیجه کارمندان می خواهند دو بار در سال دستمزد تعیین کنند، افزایش و تغییر قیمت ها در طول سال و در عین حال افزایش تورم است که در طول یک سال اتفاق می افتد.

وی می افزاید: بر این اساس آنچه در قالب دستمزد چه در قانون بودجه و چه در شورای عالی کار تصمیم گیری می شود معمولا در پایان سال اتفاق می افتد و برای سال بعد تصمیم گیری می شود. آن هم زمانی که پیش‌بینی دقیقی از رشد تورم و نرخ آن در دسترس نیست و در عین حال بخشی از افزایش قیمت‌ها به دستور خود دولت و بخشی نیز ناشی از سیاستی است که بازار با آن مواجه است.

این کارشناس بازار کار تصریح می کند: در عین حال شرایطی داریم و از گذشته در کشور وجود داشته که معمولاً با شوک های روانی، اقتصادی و سیاسی قیمت ها تغییر می کند و در نتیجه نرخ تورم هم می شود. جابجا شد.

حاج اسماعیلی با بیان اینکه افزایش دستمزد یک مطالبه جدی و منطقی هم هست، می گوید: از نظر علمی هم قابل قبول است که اگر دولت قدرت کنترل قیمت ها و تثبیت آن را نداشته باشد و دائما اجازه افزایش قیمت کالاها را بدهد. یا خود دولت برای این کار باید این حق را به حقوق بگیران بدهد که با توجه به شرایط اقتصادی دستمزدشان بررسی و افزایش یابد.

آیا افزایش دستمزد دو بار در سال مشکل ایجاد می کند؟

این کارشناس در ادامه با اشاره به اینکه افزایش دستمزد دو بار در سال به نظر من یک روند منطقی است اما قطعاً هم برای دولت و هم برای بازار کار مشکل ایجاد می کند و می گوید: هر چند این حق قانونی حقوق بگیران است. چنین تقاضایی با توجه به شرایط اقتصادی. اما قطعا بازار و دولت را به چالش می کشد زیرا تعیین این نرخ ها بر اساس بودجه و در عین حال شورای عالی کار می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

حاج اسماعیلی می افزاید: به نظر من بهترین و اساسی ترین کار این است که دولت به سمت تثبیت قیمت ها برود و یک پیش بینی دقیق و منطقی از تورم داشته باشد تا بتواند دستمزدها را نزدیک به واقعیت و در عین حال تعیین کند. می تواند با جبران سایر کمک ها و حمایت ها، احتمال نوسانات را کاهش دهد.

وی خاطرنشان می کند: این پیشنهاد من است. البته اگر دولت نتواند قیمت ها و تورم را کنترل کند، دستمزدها باید در نیمه دوم سال بازنگری شود.

سیستم پرداخت حقوق یک مشکل اساسی دارد

این کارشناس بازار کار در گفت و گو با خبرآنلاین با بیان اینکه نظام پرداخت حقوق در ایران مشکل اساسی دارد و نیاز به اصلاح دارد، گفت: دولت سیزدهم از ابتدا این شعار را داشت و وعده های دو ماهه و سه ماهه و یک ساله داد اما هرگز به این وظیفه عمل نکرد.

حاج اسماعیلی ادامه می دهد: سیستم پرداخت دستمزد ما دچار مشکل است و باید به سمت توزیع عادلانه ثروت در کشور برویم که یکی از آنها طرح هماهنگ پرداخت است که باید عادلانه و عادلانه باشد.

وی تصریح می کند: در حال حاضر گروهی چنین حقوقی دریافت می کنند و از چنین مزایایی برخوردار می شوند، اما عموم شاغلان، کارگران و بازنشستگان از این شرایط محروم هستند، مشکلات معیشتی دارند و نیازهایشان برآورده نمی شود. ما باید این کار را انجام دهیم.

این کارشناس بازار کار خاطرنشان می کند: در حال حاضر شورای حقوق و دستمزد در بخش دولتی وجود دارد که فکر می کنم با توجه به اینکه در ابتدای نیمه دوم سال قرار داریم و هنوز قانون بودجه در دولت تصویب نشده است یا نه. مجلس، آنها باید به سرعت در سیستم حقوق و دستمزد تجدید نظر کنند و تخصص لازم را داشته باشند.

حاج اسماعیلی یادآور می شود: در نتیجه با توجه به تلخی ها و تجربیات بسیار بدی که در گذشته در شورای عالی کار داشتیم، شورای عالی کار و دبیرخانه نیز باید بتوانند برای موضوع تعیین دستمزد با آنها هماهنگی داشته باشند. کارگران و بازنشستگان، کارهای اساسی و علمی را ارائه دهند. انجام دادن

وی تاکید می کند: اگر این اتفاق بیفتد، مطمئن هستم که می توانیم برای اصلاح نظام دستمزد و پرداخت حقوق و مزایا در کشور هماهنگی و معامله خوبی داشته باشیم. باید هماهنگی و همکاری بین دولت و بخش کارگری وجود داشته باشد، زیرا معمولاً دولت تعیین کننده دستمزد است و مسئول و موظف به اجرا و تعیین این کارها است و دولت کارفرما است.

این کارشناس بازار کار بیان می کند: به هر حال دلایل زیادی وجود دارد که دولت سهم، نقش، وظیفه و تکلیف دارد و باید این کارها هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی با هماهنگی، همراهی، مشارکت و تعامل انجام شود. داشتن شرایط معقول برای تعیین دستمزد

چند دهه جمعیت کیشور در فقر افتاده است

حاج اسماعیلی به این نکته نیز اشاره می کند: اکنون در کشور به حقوق و دستمزد انتقاد می شود و واقعاً در بحران هستیم، زیرا چند دهم جمعیت کشور به فقر افتاده اند. این به این دلیل است که درآمدشان با هزینه هایشان همخوانی ندارد و امیدوارم دولت چهاردهم به سمت کارهای اساسی و اساسی برود و برای همیشه اتفاق جدی بیفتد.

وی می افزاید: اگرچه اکنون افزایش حقوق برای بودجه همان رقم ۲۰ درصد در نظر گرفته می شود و برای کسانی که خانواده بیشتری دارند درصد بیشتری را اضافه کردند، اما فکر می کنم همچنان به کارآموزی جدی تری نیاز داریم.

این کارشناس بازار کار تاکید می کند: تا زمان نهایی شدن بودجه در مجلس می توان روی این موضوعات کار کرد، زیرا اگر بررسی جدی نداشته باشیم و کار اساسی انجام ندهیم، سال آینده شرایط اقتصادی با توجه به شرایط داخلی کشور کشور، ممکن است منجر به کسری بودجه شود. ، نرخ تورم، پیش بینی هایی که وجود دارد و در عین حال شرایط سیاسی بین المللی، شرایط اقتصادی سخت تر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا