فناوری

نسخه جدید چت جی‌پی‌تی با کاربران خوش‌وبش و معادلات ریاضی را حل می‌کند اما هنوز مشکل دارد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

OpenAI سازنده هوش مصنوعی به تازگی از جدیدترین نسخه این فناوری که اساس چت ربات هوش مصنوعی ChatGPT است رونمایی کرده است.

این نسخه جدید GPT-4o نام دارد و برای همه کاربران چت GPT از جمله غیر مشترکین در دسترس خواهد بود.

نسخه جدید سریعتر از مدل های قبلی است و به گونه ای برنامه ریزی شده است که به درخواست های کاربر به روشی غیررسمی، چت مانند و گاهی اوقات حتی جذاب پاسخ دهد.

این نسخه می تواند تصاویر را بخواند و بحث کند، زبان ها را ترجمه کند و احساسات را از مشاهدات تشخیص دهد. این نسخه همچنین دارای حافظه ای برای به خاطر سپردن درخواست های قبلی کاربر است.

کاربر همچنین می تواند در حین پاسخ دادن، چت بات را قطع کند. این نسخه سبک مکالمه ساده تری دارد و هیچ تاخیری بین پرسیدن سوال و دریافت پاسخ وجود ندارد.

ناکافی

در همان زمان، ربات طی نمایش زنده استفاده از نسخه صوتی GPT-4o، به جای حل معادل، پیشنهادهای مفیدی برای حل آن در اختیار کاربر قرار داد.

این ربات قادر به تجزیه و تحلیل برخی از کدهای کامپیوتری، ترجمه متنی بین انگلیسی و ایتالیایی بود و قادر به خواندن و تفسیر احساسات یک مرد خندان از یک سلفی بود.

ربات با صدایی گرم و با لهجه آمریکایی به مخاطبانش سلام کرد و در پاسخ به تعارف دوستانه آنها گفت: لطفا شرمنده من نباشید!

اما این نمایش هم کامل نبود.

در یک مورد، بات تصویر مردی خندان را با تکه چوب اشتباه گرفت و در مورد دیگر معادله ای را حل کرد که هنوز به او نشان داده نشده بود.

به این ترتیب، مشخص شد که هنوز راه درازی برای رفع اشکالات و توهماتی که چت بات ها را غیرقابل اعتماد و به طور بالقوه ناامن می کند، در پیش داریم.

اما چیزی که این نمایش به ما نشان می‌دهد مسیری است که OpenAI در پیش دارد، که من معتقدم هدف آن تبدیل GPT-4o به نسل بعدی دستیارهای دیجیتال هوش مصنوعی، نوعی سیری (اپل) یا هی گوگل است که می‌تواند کاری را که قبلا انجام می‌داد انجام دهد. در گذشته. گفته می شود که به یاد می آورد و سطح تعامل با آن فراتر از متن صوتی یا نوشتاری است.

اگر در کنار هیجان تماشاگران تشویق کننده و کف زدن، یک موضوع مهم در نمایش نادیده گرفته شد، آن هزینه زیست محیطی فناوری بود.

می دانیم که هوش مصنوعی نسبت به ماشین حساب های سنتی انرژی بیشتری دارد و هر چه پیچیده تر شود، انرژی بیشتری برای قدرت محاسباتی خود نیاز دارد. در طول نمایش به این موضوع اشاره نشد.

سرخوردگی

ما چت‌ربات‌هایی مانند Grok Elon Musk و مصطفی سلیمان، بنیانگذار DeepMind را دیده‌ایم که «شخصیت» محصولات خود را در اولویت قرار می‌دهند، اما به نظر می‌رسد OpenAI با GPT-4o، متن، صدا را ترکیب می‌کند و تصاویر را به روشی منسجم مدیریت می‌کند. یک واکنش فوری، از رقبای خود پیشی گرفته است.

البته در حال حاضر فقط بیانیه شرکت در این خصوص را داریم زیرا آنچه نمایش داده شد نسخه آزمایشی بود که به دقت توسط شرکت مدیریت و کارگردانی شد.

باید دید که چگونه GPT-4o در مقیاس با میلیون ها نفر از ChatGPT کار خواهد کرد.

میرا موراتی، مدیر ارشد فناوری OpenAI، GPT-4o را یک دستاورد “جادویی” خواند و افزود که این شرکت با عرضه این محصول “ابهامات” خود را برطرف خواهد کرد.

ایران تحلیل این کلمات جالب و احساسی بود. در حالی که این فناوری به سرعت در حال پیچیده‌تر شدن است و به‌عنوان کمکی مفید به طور فزاینده‌ای قانع‌کننده‌تر می‌شود، مهم است که به یاد داشته باشید که یک ربات هوش مصنوعی درباره احساسات یا جادو نیست، بلکه در مورد برنامه‌نویسی پیچیده‌تر و قدرت یادگیری ماشین است.

شایعاتی در مورد همکاری OpenAI و اپل وجود دارد.

اما در حالی که این شایعات هنوز تایید نشده اند، مشخص بود که محصولات اپل به طور گسترده در نمایشگر محصول جدید استفاده شده است.

نکته جالب دیگر در این نمایش زمان بندی آن بود.

این رویداد ۲۴ ساعت پیش از آن برگزار شد که گوگل، رقیب اصلی این شرکت، قرار بود آخرین دستاوردهای خود در زمینه هوش مصنوعی را در کنفرانس سالانه Google IO خود به نمایش بگذارد.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا