ترندهای روز

نشانه‌های محبت‌ افراطی | چرا برخی افراد بیش از حد مهربان هستند؟

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

اگر شما جزو این افراد نیستید، باید یکی از آنها را در اطراف خود بشناسید. کسانی که به مهربانی معروف هستند و معمولاً حوصله دست زدن به سینه کسی را ندارند. اگر کسی کاری یا کاری را از آنها بخواهد، به هر قیمتی شده آن را انجام می دهند.

آنقدر که صدای نزدیکانشان همیشه به گوش می رسد. البته ناگفته نماند که بارها برای خود و دیگران دردسر ایجاد می کنند. افرادی که امروز می خواهیم با کمک قدری روانشناس رضا ضابطی صحبت کنیم. گفتگویی که در ادامه می توانید چکیده آن را بخوانید.

چرا بعضی ها اینقدر مهربانند؟

تعجب نکنید، مهربانی و دلسوزی بیش از حد دلیلی دارد. به عبارت ساده تر، کمتر پیش می آید که این رفتار از درون افراد جوشیده شود. مثلا به این موارد توجه کنید.

بی اعتمادی در رابطه

مهم ترین دلیل مهربانی بیش از حد برخی افراد را باید در عدم اطمینان آنها به بقای روابطشان دانست. مانند شخصی که برای انجام کاری به اداره ای می رود و چون از انجام کار خود مطمئن نیست، رشوه می دهد; بنابراین بسیاری از افراد با محبت بیش از حد به دیگران، تنها قصد دارند روابط خود را از این طریق بیمه کنند.

نگران ادامه رابطه باشید

گاهی اوقات نگرانی از ادامه یک رابطه باعث می شود که فرد بیش از حد محبت کند. این رابطه می تواند عاطفی یا مالی باشد. مثل زنی که نگران از دست دادن شوهر یا محبت اوست و بدون اینکه متوجه این رفتار شود، در طول روز با تماس های زیاد او را کنترل می کند.

فقدان محبت از گذشته

گاهی بی مهری و نارضایتی از گذشته باعث می شود که انسان بخواهد آن را با محبت زیاد جبران کند. معمولا مخاطبان این نوع عشق ها فرزندان این افراد متنعم، لوس و پرتوقع هستند.

آسیب های دوران نوجوانی

گاهی اوقات، محبت زیاد نشانه آسیب هایی است که فرد در طول رشد خود تجربه کرده است، مانند کسانی که در دوران جوانی مورد تجاوز قرار گرفته یا مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند. این افراد با نهایت محبت و مهربانی فقط می خواهند به دیگران بگویند حالشان خوب است و مشکلی نیست.

احساس تنهایی بسیار

تنهایی یکی دیگر از دلایل محبت بیش از حد برخی افراد است. با این رفتارشان فقط می خواهند بگویند: حواسم به توست. شما هم باید من را ببینید و به من توجه کنید.» این افراد معمولاً خنده های بلند و عصبی دارند و زیاد شوخی می کنند.

رویکرد منفعت طلبانه

برخی از افراد بر اساس رویکرد منفعت طلبانه خود با دیگران با مهربانی رفتار می کنند، مانند فردی که از کسی انتظار دارد کاری انجام دهد و تا زمانی که کار به پایان برسد به رفتار مهربانانه با آن شخص ادامه خواهد داد.

مهربانی ذاتی و ژنتیکی

دسته آخر افرادی هستند که از نظر ژنتیکی مهربان هستند. این افراد را می توان در میان اعضای یک خانواده دید. معمولاً در بین فرزندان یک خانواده، یکی از آنها مهربانتر از بقیه است.

مهربانی زیاد مضر است

برای هر چیزی، حتی عبادت، حد و حدودی معین شده است. بنابراین طبیعی است که زیاده روی در محبت هم برای شخص و هم برای طرف مقابل دردسرساز و مضر شود. به عنوان مثال به این موارد توجه کنید:

  • عشق زیاد باعث شکل گیری سریع یک رابطه گرم، صمیمی و شدید می شود که با همان سرعت فروکش می کند و سرد می شود. معمولا این روابط سطحی هستند.
  • محبت زیاد گاهی باعث عاشق شدن انسان می شود، یعنی یکی از طرفین قصد ابراز محبت را ندارد، اما طرف مقابل برداشت نادرستی از رفتار او دارد.
  • معمولاً از افرادی که بیش از حد مهربان هستند سوء استفاده می شود. در محیط های خانوادگی بیشتر مسئولیت ها به آنها سپرده می شود. در محیط های کاری این افراد معمولا اضافه کاری را تجربه می کنند.
  • درخواست‌های غیرعادی زیادی از این افراد وجود دارد و این باعث می‌شود که آن‌ها به دردسر بیفتند، مانند ضمانت‌های غیرمنطقی که این افراد می‌دهند یا پول غیرقابل برگشتی که به آنها قرض می‌دهند.
  • بله های کاذب این افراد در زمینه های عاطفی، مالی و شغلی زیاد است و همین موضوع آنها و اعضای خانواده شان را درگیر مشکلات جدی عدیده ای می کند.

چگونه به این افراد کمک کنیم؟

خواندن کتاب های خوب در این زمینه و داشتن دوستانی که توانایی بیان خود بالایی دارند می تواند تا حدودی این افراد را نسبت به رفتار خود آگاه کند. اما معمولا یک روانشناس باید به این افراد کمک کند تا بتوانند آموزش های لازم برای ابراز وجود را بیاموزند. در دوره های مشاوره، این افراد یاد می گیرند که با ترس های غیر واقعی خود روبرو شوند و بر آن غلبه کنند. وقتی فردی آگاهانه و خودآگاه به احساس ناامنی پی برد، مقابله با مشکلاتش آسانتر می شود.

معرفی کتاب

عشق افراطی
نویسنده: مجتبی رضایی
ناشر: نجم الهادی
تعداد صفحات: ۱۷۶ صفحه

***

اینقدر مهربون نباش
نویسنده: داک رابینسون
مترجم: فرید یاسمین
منتشر شده توسط: نویسنده
تعداد صفحات: ۱۴۷ صفحه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا