اخبار اقتصاد ایران

نصف شاغلین، شغل غیر رسمی دارند | ۱۰۰هزار میلیارد تومان منابع قرض الحسنه برای کسب و کارهای خرد

مدیرکل نظارت و هماهنگی طرح‌های کارآفرینی و اشتغال وزارت کار:

مدیرکل نظارت و هماهنگی طرح های کارآفرینی و اشتغال وزارت کار گفت: حدود نیمی از جمعیت شاغل دارای مشاغل غیررسمی هستند.

ایران تحلیل به نقل از تسنیم، نیروی انسانی یکی از مهم ترین و اساسی ترین عوامل تولید است که با مشارکت در تولید چه به صورت دستی و چه از نظر فیزیکی، فکری، مدیریتی و فناوری نقش مهمی در فرآیند تولید ایفا می کند. کشورهایی که در برنامه ریزی برای آموزش منابع انسانی موفق ترند، مسیر اقتصادی روشن تری دارند. یکی از دغدغه های اصلی برنامه های توسعه در کشور تلاش برای کاهش معضل بیکاری است که همواره یکی از اهداف مهم این برنامه ها بوده است.

امروزه ساختار جمعیتی خاص کشور و عرضه فراوان نیروی کار از یک سو، نبود فرصت های شغلی در دسترس و نبود امکانات مناسب با ویژگی ها و نیازهای نیروی کار از سوی دیگر، بیکاری را به مشکل تبدیل کرده است. مهمترین چالش اقتصادی و اجتماعی

طراحی و ابلاغ اکوسیستم ملی اشتغال، راه اندازی نظام ملی اشتغال و کسب و کار کشور، تدوین اطلس ملی الگوهای اشتغال زایی، تدوین و تصویب برنامه ملی تقویت کسب و کار، معیشت مرزنشینان و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزی، کاهش زمان صدور جواز تاسیس آموزشگاه، کاهش زمان سه روزه صدور مجوز رشته های تایید پروانه مشاغل داخلی، تصویب و شروع اجرای سند مهارت آموزی و اشتغال سربازان، برگزاری اولین جشنواره برترین های استخدامی و ایده های کارآفرینی، بهره مندی مشاغل خانگی از پوشش بیمه ای صندوق بیمه روستاییان و عشایر، تسهیل پذیرش مهارت های تجربی. و کارآموزی معلمان در مشاغل خانگی، کاهش زمان صدور مجوز مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی به سه روز و … از مهمترین اقدامات دولت در کاهش نرخ بیکاری و حمایت از اشتغال بوده است.

قاسم رستم پور مدیرکل نظارت و هماهنگی طرح های کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در تحلیل وضعیت بازار کار با اشاره به جمعیت فعال و غیرفعال کشور از افزایش بیش از ۶۰۰ هزار نفری خبر داد. در جمعیت فعال کشور در یک سال گذشته اظهار داشت: جمعیت در سن کار یعنی از ۱۵ سال تا اکثراً به دو بخش غیرفعال اقتصادی که حدود ۵۸.۵ درصد جمعیت کشورمان را شامل می شود و بخش فعال اقتصادی تقسیم می شوند. از جمعیت یعنی ۴۱.۵ درصد جمعیت کشور.

وی ادامه داد: خود جمعیت فعال به دو قسمت تقسیم می شود. یکی بیکار و دیگری شاغل و حدود ۹۲ درصد از جمعیت فعال شاغل هستند و ۷.۶ درصد از جمعیت بیکار هستند و نرخ بیکاری از بیکار به جمعیت فعال محاسبه می شود و نرخ بیکاری در پاییز امسال بوده است. ۷.۶ درصد

وی با اشاره به کاهش ۰.۶ درصدی نرخ بیکاری در پاییز امسال، ادامه داد: علاوه بر کاهش نرخ بیکاری، افزایش نرخ مشارکت را نیز داشتیم و تعداد افراد فعال اقتصادی و تعداد افراد افزایش یافته است. کسانی که بیکار هستند کاهش یافته است. در واقع کاهش همزمان نرخ بیکاری و افزایش مشارکت نشان می دهد که وضعیت بازار کار بد نیست. از یک طرف مردم به سمت فعالیت اقتصادی گرایش دارند و از طرف دیگر کسانی که تمایل دارند برای کار آماده شده اند.

مدیرکل نظارت و هماهنگی طرح های کارآفرینی و اشتغال وزارت کار درباره میزان پایداری مشاغل ایجاد شده گفت: این امر مستلزم گذشت زمان است و باید زمان بگذرد تا مشخص شود آیا مشاغل ایجاد شده و افرادی که ایجاد شده اند. وارد بازار کار شده اند و شاغل هستند ثابت مانده اند یا خیر. اما گزارش های سازمان تامین اجتماعی از بیمه و رسمی شدن مشاغل نشان می دهد که وضعیت نسبت به سال گذشته بهتر شده است.

رستم پور تصریح کرد: در بحث افزایش جمعیت فعال برخی مشاغل رسمی و برخی مشاغل غیررسمی وجود دارد و حدود نیمی از جمعیت شاغل دارای مشاغل غیررسمی هستند. اگر شاخص تامین اجتماعی را در نظر بگیریم، خود شاخص تامین اجتماعی نیمی از جمعیت فعال را نشان می دهد، بقیه افراد ممکن است در مشاغلی باشند که درآمد و ثبات شغلی بالایی دارند، اما به سراغ بیمه تامین اجتماعی نروند و برنامه های دیگری برای آن داشته باشند. آینده آنها .

وی تاکید کرد: اگر در بحث تداوم طرح های اشتغال و ثبات شغلی دو راهکار و راهکار برای حمایت از بنگاه ها و رفع موانع در نظر بگیریم، دولت این طرح را دارد تا با صدور مجوز در هر دو راهکار هر چه بیشتر کسب و کار راه اندازی کند. به جز مشاغلی که به ایمنی و سلامت مردم آسیب می زند، ساده کنید.

رستم پور ادامه داد: در بحث حمایت از ابتدای دولت سیزدهم در قالب بودجه های سنواتی مصوب شورای اسلامی، منابع خوبی برای کسب و کارها و توسعه آنها دیده شده است. مثلاً در سال ۱۴۰۲ که ما هستیم و منابع آن را در قالب تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ پرداخت می کنیم، منابع وام دیده شده و مبلغ ۱۰۰ هزار میلیارد تومان وام است. عمدتاً برای ایجاد و پایداری مشاغل کوچک است و حدود نیمی از این مبلغ با نرخ ترجیحی است. و یارانه ای به بنگاه ها تعلق می گیرد.

به گفته مدیرکل نظارت و هماهنگی طرح های کارآفرینی و اشتغال وزارت کار، منابع خوبی در لایحه پیشنهادی ۱۴۰۳ دیده شده است که شامل ۳۱ هزار میلیارد تومان از محل بودجه و ۱۲۵ هزار میلیارد تومان از محل منابع وام برای تامین اعتبار می شود. ایجاد و توسعه مشاغل.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا