فناوری

نظارت به معنای تداوم اعتماد است / نظام عادلانه پرداخت از ضرورت‌های کشور

به گزارش میهن تجارت، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در چهارمین اجلاس معاونان اداری-مالی وزارتخانه ها، مؤسسات، مؤسسات مالی و شرکت های دولتی با بیان اینکه امیدواریم این مجمع در ارتقای انضباط و شفافیت مالی دستگاه ها مؤثر باشد، گفت: کشور. به ویژه شرکت های دولتی تغییر در نیروهای سازمان ها و شرکت ها یک ضرورت است. رهبری در ابتدای سال ضرورت تحول را به همه ما یادآوری کردند و فرمودند باید به وضعیت موجود خوب نگاه کرد و برای یک وضعیت بهینه برنامه داشت و برای کاهش وضعیت فعلی تلاش کرد. به حد مطلوب

وی افزود: چنین نگاهی باید در همه مسئولان وجود داشته باشد. اولین قدم در تحول ایجاد تحول شناختی است. دگرگونی شناختی به این معناست که روشن است که شخص مسئول روح است تحول آفرین دارد. اگر نگاه متحول کننده نباشد، دگرگونی اتفاق نمی افتد. مرحله دوم تحول، تحول است فرآیندها. اگر فرآیندی با ناکارآمدی مواجه شد، باید اصلاح شود، فرآیندهای کاری در سازمان ها بازنگری و بازنگری شود. فرآیندها آن را کوتاه تر، دقیق تر و کارآمدتر کنید. تحول سازمانی باید به گونه ای انجام شود که سازمان کارآمد و پاسخگو باشد. پاسخگویی در چهار حوزه، پاسخگویی به خداوند، عموم شهروندان، ارباب رجوع و سلسله مراتب اداری و سازمانی است.

خودکنترلی در سیستم های مدیریتی بهترین روش کنترلی است

رئیس جمهور افزود: انسان باید خود را در مقابل خدا ببیند، خودکنترلی در سیستم های مدیریتی بهترین راه کنترل است. آموزش بهترین راه برای به روز رسانی است. مدیران باید از قوانین و مقررات آگاه باشند. این راهی برای جلوگیری از تخلفات است.

وی خاطرنشان کرد: رهبری وظیفه بازنگری قوانین را به سه قوه محول کردند. در قانون تعارض وجود دارد و برای وضوح، تجدید نظر شده است قانونگذاری یک ضرورت است. هر سه قدرت مورد نیاز است.

وی افزود: نیروهای اداری امانت الهی هستند و باید در راستای رسالت سازمان از آنها استفاده شود. اگر نظر تاسف باری داریم که مثلا; اگر بگویم و به من هشدار بدهم عواقبی خواهد داشت، این نگاه دستگاه را درست نمی کند. باید ارزیابی شود که آیا این کار به همین میزان نیرو نیاز دارد؟ نیرو باید در جهت کار مورد نظر اعمال شود. ما مسئول منابع انسانی هستیم و مدیر باید پاسخگو باشد. اگر مدیر معتقد است که کارایی وجود ندارد، او را منتقل کنید. وجود نیروی زائد و ناکارآمد یکی از دلایل ناکارآمدی یک سازمان است، ممکن است آن فرد در این بخش کارآمد نباشد اما در بخش دیگری کارآمد باشد.

نظارت به معنای عدم اعتماد نیست بلکه به معنای ادامه اعتماد است

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: اضافه کاری باید اصلاح شود، اضافه کاری انجام می شود، اما اضافه کاری انجام نمی شود و صرفا برای رفع مشکل مالی انجام می شود، این با انگیزه قابل جبران است. به کارمندان مشوق بدهید و این خوب است، اما مشکل اضافه کاری باید حل شود. سیاست های اداری توسط رهبری ابلاغ می شود و باید اجرا شود. همه ما موظف به اجرای این سیاست ها هستیم. ایجاد یک سیستم کارآمد و شفاف منجر به اجرای عدالت اداری می شود و کارها در جای خود انجام می شود. حسابرسی یک نعمت است و به هیچ وجه مانع نیست. به همه مدیران اعتماد وجود دارد و کنترل ها تداوم این اعتماد را تضمین می کند. نظارت به معنای عدم اعتماد نیست، بلکه به معنای تداوم اعتماد است.

نظام پرداخت عادلانه یکی از ضروریات کشور است

رئیس جمهور همچنین گفت: رفع تبعیض در پرداخت ها بسیار مهم است. احساس تبعیض بدتر از خود تبعیض است، نظام پرداخت عادلانه یکی از ضروریات کشور است. ارزیابی دقیق عملکرد پرسنل بسیار مهم است. پاسخگویی موضوع بسیار مهمی است که می تواند دستگاه ها را در انجام وظایف خود کارآمد کند. ما به سیستم تشویق قبل از مجازات اعتقاد داریم. باید بین فردی که خوب کار می کند و کسی که ضعیف کار می کند تفاوت وجود داشته باشد، باید کیفیت کار اداری و نیروی انسانی ارتقا یابد.

همه مسئولین گذر در بهره وری دستگاه خود

وی خاطرنشان کرد: به وزرا گفته ام که جلساتی را با معاونان برگزار کنند تا نیروی انسانی، بودجه و امکانات با سطح بهره وری مطابقت داشته باشد و بهره وری افزایش یابد. یکی از مسائل ضروری ما افزایش بهره وری است. رشد اقتصادی، رشد تولید و نظام اداری کارآمد به افزایش بهره وری بستگی دارد. همه مسئولین گذر در بهره وری دستگاه خود. چون با بهره وری مشکل داریم هرچند در این سال ها بهره وری را افزایش داده ایم اما رشد ۳ درصدی کافی نیست و باید بهره وری را افزایش دهیم.

مردم از نظام اداری انتظار کارآمدی دارند

وی همچنین گفت: انضباط مالی در تمامی بخش های اداری مهم است. کارایی باعث افزایش اعتماد عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی می شود. وقتی کاری در اداره ای انجام می شود، مردم می گویند اداره چقدر کارآمد است و خوشحال می شوند و اگر کاری انجام نمی شود، مردم می گویند ما را بین اداره ها رد می کنند. مردم از نظام اداری انتظار کارآمدی دارند.

استخدام باید شفاف باشد و بهترین ها ایران تحلیل شوند

وی افزود: فارغ التحصیلان دانشگاهی مشاهده می کنند که استخدام در ادارات عادلانه یا بر اساس چانه زنی و روابط ناسالم است. همه اینها ناظر هستند و اگر چیزی نمی گویند به این معنا نیست که چیزی در دل ندارند. همشون از یک رشته و دانشگاه هستن و میگن تو هم رشته بودی و حتی معدلم بالاتر بود و چیکار کردی که قبول شدی؟ آن طرف هم می گوید یک کار تمام شد، حالا نپرس. جذب باید شفاف باشد و همه به طور مساوی در مسابقه استخدام شرکت کنند و بهترین ها ایران تحلیل شوند. ببین کدوم تخصصش بالاتره و جذبش کن.. این مسائل یه گره ذهنی برای مردم ایجاد می کنه و بعد تبدیل به موضوع میشه. گره ذهنی یک شبه ایجاد نمی شود، بلکه نتیجه اقدامات انجام شده است. جذب، حفظ و ارتقای منابع انسانی باید بر اساس استانداردها باشد. اگر قوانینی وجود ندارد به یک کارمند این حق را بدهید که بگوید ما سال ها در این اداره اینطور هستیم. عدالت اداری باید در همه زمینه ها وجود داشته باشد و احساس شود نه فقط در کلام.

پلتفرم های فاسد را رفع کنید

رئیس جمهور ضمن قدردانی از اقدامات دیوان محاسبات گفت: آشنایی با قوانین و مقررات، انضباط مالی و شفافیت در ادارات اجرایی شود. پلتفرم های فاسد را رفع کنید. هر روز پرونده تخلفات اداری نباید به دادگاه یا محاسبات ارجاع شود. اصلاح اساس فساد به این معناست که در صورت وجود انگیزه مجرمانه، ابزار جرم در اختیار مجرم نباشد و در صورت به دست آمدن ابزار، ساز و کار به گونه ای تنظیم شود که دستگاه هشدار دهد. و فریاد می زند که تخلف صورت می گیرد. ساز و کار باید به گونه ای تنظیم شود که اگر فردی انگیزه ارتکاب تخلف داشته باشد، نتواند تخلفی انجام دهد.

ایجاد تغییرات در نظام اداری و کارآمد ساختن این نظام به مسئولان بستگی دارد

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه «اخلاق اداری و حرفه ای بسیار مهم است»، گفت: همه باید به این نکته توجه داشته باشند که اصول اخلاقی به ویژه اخلاق اداری در ایجاد انضباط مالی و اداری نقش بسزایی دارد. ایجاد تغییرات در سیستم اداری و کارآمدتر کردن این سیستم به شما مسئولین بستگی دارد. همه باید برای رسیدن به انضباط اداری و مالی تلاش کنند. سال ۸۴ به یک وزارتخانه رفتم و آنجا گفتند چابک شده ایم و همه کارها با ۵۰ نفر انجام می شود و معلوم شد بقیه به زیرمجموعه های آن وزارتخانه ها رفته اند. شرکت ها نباید تبدیل به حیاط خلوت شوند زیرا دریافت و پرداخت و جذب نیروی انسانی بر عهده این شرکت ها است و خود را موظف به رعایت قوانین کشور نمی دانند. این اشتباه است.

جلسه داشته باشید و چارچوب ها را روشن کنید

وی در پایان گفت: انضباط اداری مهم است. جلسه ای برگزار کنید و مشخص کنید که این چارچوب ها باید رعایت شود. زیرا پنج بار عدم ایجاد دفتر اداری، تشکیل جلسه و بیان شفاف چارچوب ها و انضباط اداری. در سیستم اداری کارهای زیادی انجام می شود اما این وضعیت باید تغییر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا