ترندهای روز

نظریه جدید دانشمندان: گرانش مریخ باعث ایجاد جریان‌های عظیم در اعماق اقیانوس‌های زمین می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

اگرچه مریخ حدود ۴۸۰ میلیون کیلومتر با سیاره ما فاصله دارد، اما بر اساس نظریه جدید دانشمندان، ممکن است باعث ایجاد “گرداب های غول پیکر” در اقیانوس های زمین شود.

در مقاله جدیدی که توسط مجله Nature Communications منتشر شده است، محققان نمونه‌هایی از سایت‌های حفاری در اعماق دریا را که برای مطالعه جریان‌های اقیانوسی مورد استفاده قرار می‌گیرند، شرح می‌دهند. آدریانا دوتکیویچ، محقق و رسوب شناس اصلی در دانشگاه سیدنی، در این مطالعه توضیح می دهد که آنها “چرخه های آب و هوایی با قدمت ۲.۴ میلیون سال” را کشف کردند که “با چرخه های برهم کنش بین مریخ و زمین که به دور خورشید می چرخند مطابقت دارد.” ارتباط دارند

در این تحقیق دوتکیویچ و همکارانش داده های مربوط به کاوش های علمی بیش از ۵۰ سال را بررسی کرده اند. آنها دریافتند که قدرت این جریان های اعماق دریا هر ۲.۴ میلیون سال تغییر می کند. همچنین، در اوج خود، می توانند “گرداب های عمیق یا قدرتمند” تولید کنند که به کف دریا می رسد و مقادیر زیادی رسوب را جابجا می کند.

رابطه بین گرانش مریخ و اقیانوس های زمین

دیتمار مولر، نویسنده این مطالعه توضیح می دهد: “میدان های گرانشی سیارات در منظومه شمسی با یکدیگر تداخل دارند، و این برهم کنش، که تشدید نامیده می شود، خروج از مرکز سیاره را تغییر می دهد، معیاری از نزدیک بودن مدارهای آنها.” استاد دانشگاه سیدنی در دایره است.

دانشمندان در ادامه خاطرنشان می کنند که در اوج این چرخه، زمین تابش خورشیدی بیشتری دریافت می کند و در نتیجه آب و هوای گرم تری دارد. آنها دریافتند که این دمای بالا باعث شکاف های بیشتر در اعماق دریا می شود که نشان دهنده جریان های عمیق اقیانوس قوی تر است.

یافته های دانشمندان می تواند نقش مهمی در درک انسان از گردش واژگونی نصف النهار اقیانوس اطلس (AMOC) داشته باشد. AMOC جریان اقیانوسی است که آب و هوای معتدل اروپا را حفظ می کند، اما به دلیل تغییرات آب و هوایی در آستانه سقوط است. به گفته دانشمندان، اگر AMOC فرار کند، این جریان‌های اعماق دریا ممکن است برخی از اثرات آن، از جمله یک دوره طولانی مدت سرمای شدید در اروپا و آمریکای شمالی را تعدیل کنند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا