بانک و بیمه

نقره به سرمایه گذارانش دوبرابر طلا سود داد| 9 دلیل جذابیت نقره دربازارهای جهانی کدامند؟

گروه بازار، بانک و بیمه: علاوه بر عوامل اساسی عرضه و تقاضا، فلزات تحت تأثیر کاهش اخیر دلار آمریکا قرار گرفته اند که منجر به کاهش قیمت کالاها برای دارندگان سایر ارزها، حتی با وجود عدم اطمینان در اقتصاد جهانی شده است. عمدتاً ناشی از بدهی است وزن سنگین آمریکا و ترس از کاهش بیشتر ارزش دلار، آنها را به خرید فلزات گران سوق داده است.

به دنبال افزایش رکورد اخیر در قیمت طلا و مس، نقره نیز به این کاروان پیوست و به رکورد بالاتری در بیش از یک دهه گذشته دست یافت، زیرا انتظار می رود در دوره پیش رو رشد بیشتری داشته باشد.

نقره از رشد طلا در سال گذشته پیشی گرفته است و فلز سفید را با افزایش ۳۲.۹۷ درصدی بهترین عملکرد سال در میان فلزات اصلی تبدیل کرده است.

افزایش سریع

معاملات آتی نقره برای تحویل جولای جمعه گذشته حدود ۴.۶ درصد افزایش یافت و به ۳۱.۲۶ دلار در هر اونس رسید که بالاترین رقم از فوریه ۲۰۱۳ بود و در زمان گزارش به ۳۱.۶۳ دلار رسید که نشان می دهد در ابتدای سال جاری ۳۲.۹۷ درصد افزایش یافته است. .

این فلز در هفته گذشته حدود ۱۱ درصد افزایش یافت و دومین افزایش هفتگی متوالی خود را ثبت کرد.

نقره از رشد طلا در سال گذشته پیشی گرفته است و فلز سفید را به یکی از فلزات برتر امسال تبدیل کرده است.

از ابتدای سال ۲۰۲۴ تا امروز، قرارداد تحویل نقره در ماه آینده حدود ۳۳ درصد افزایش یافته است که نشان دهنده افزایش بیشتر سهم سود در مقایسه با افزایش حدود ۱۶ درصدی طلا نسبت به مدت مشابه است.

نسبت قیمت طلا به نقره در پایان هفته گذشته به حدود ۷۶ برابر کاهش یافت که کمترین میزان از آگوست ۲۰۲۳ بود، در مقایسه با حدود ۹۰ برابر در ژانویه.

با این حال، قیمت نقره نسبت به طلا هنوز بر اساس استانداردهای تاریخی بالا است و به طور میانگین در ۲۰ سال گذشته ۶۸ برابر شده است.

دیوید میلر، مدیر ارشد سرمایه گذاری در کاتالیست فاندز، معتقد است کسری عظیم فدرال در ایالات متحده باعث تضعیف دلار و افزایش ارزش فلزات گرانبها خواهد شد.

نقره دو برابر طلا به سرمایه گذاران خود سود داد 9 دلیل جذابیت نقره در بازارهای جهانی چیست؟

ذخایر نقره در نیویورک و شانگهای نزدیک به پایین ترین سطح فصلی بود

دلایل افزایش قیمت چیست؟

نقره علاوه بر کاربردهای صنعتی که شامل فناوری‌های انرژی پاک می‌شود، از ترکیبی از عوامل بهره برده است، از جمله اینکه این فلز دارای معنایی دوگانه است و به عنوان دارایی مالی به حساب می‌آید.

در هفته منتهی به ۱۴ مه، مدیران دارایی شرط‌بندی‌های صعودی خود را بر روی معاملات آتی نقره به بالاترین سطح خود در بیش از دو سال اخیر رساندند.

علاوه بر این، بازار جهانی نقره برای چهارمین سال متوالی در آستانه تجربه کسری عرضه است و شورای نقره انتظار دارد سال ۲۰۲۴ دومین کسری بزرگ در تاریخ این فلز باشد.

عامل سوم، تقاضای صنعتی قوی برای نقره است که باعث کاهش بزرگترین ذخایر جهان شده است، به طوری که موجودی انبارهای انجمن بازار شمش لندن به دومین پایین ترین سطح ثبت شده در ماه آوریل سقوط کرد و موجودی انبارها در نیویورک و شانگهای به پایین ترین سطح در فصل رسید.

تی دی TD Securities انتظار دارد که دارایی‌های انجمن بازار شمش لندن با توجه به سرعت فعلی تقاضا کاهش یابد، در حالی که فیل استربل، استراتژیست ارشد بازار در Blue Line Futures، این موضوع را به بازگشت علاقه به سهام در وال استریت مرتبط می‌کند و خاطرنشان کرد که سفته‌بازان به دنبال موارد متفاوتی هستند. دارایی های مورد بهره برداری، با تاکید بر اینکه نقره معمولاً یکی از ترجیحات آنها در نظر گرفته می شود.

عامل پنجم این است که نقره یکی از دارایی‌هایی بود که سرمایه‌گذاران خرده‌فروش در Reddit در سال ۲۰۲۱ هنگام خرید GameStop و سایر سهام با سرمایه کوچک به آن توجه داشتند.

دلیل ششم سود نقره این است که خریداران به طور غیرمستقیم با شور و شوقی مرتبط هستند که اخیراً بر تمام بازارهای فلزات تسلط داشته است.

علاوه بر این، طلا و نقره تمایل دارند در یک جهت حرکت کنند زیرا هر دو دارای ویژگی های مشابهی به عنوان پوششی در برابر نگرانی های اقتصادی هستند.

گرگور گرگرسن، بنیانگذار Silver Bullion، گفت که مشتریان علاقه مند به خرید طلا ابتدا به خرید نقره فکر می کنند و منتظر تعادل بهتر بین قیمت طلا و نقره هستند.

دلیل دیگر موفقیت نقره عدم اعتبار دلار است. دیوید میلر، مدیر ارشد سرمایه گذاری در کاتالیست فاندز، معتقد است کسری عظیم فدرال در ایالات متحده باعث تضعیف دلار و افزایش ارزش فلزات گرانبها خواهد شد.

میلر همچنین معتقد است که عوامل افزایش قیمت طلا و نقره به ویژه ترکیبی از عرضه محدود و فشار ناشی از تورم بالاتر از هدف فدرال رزرو است.

نهمین و آخرین دلیلی که در این گزارش ذکر شده، اشتراک مس و نقره است. مس و نقره نیز از این واقعیت سود می برند که رسانای عالی الکتریسیته هستند، در حالی که طلا تنها از افزایش بی سابقه بدهی ایالات متحده سود می برد.

JCO Hara، استراتژیست فنی ارشد در ROTH Capital Partners، گفت که پس از شکستن به بالای ۳۰ دلار، قیمت نقره می تواند به نقطه مقاومتی بین ۳۵ تا ۳۷ دلار در هر اونس برسد.

آیا نقره به رشد خود ادامه خواهد داد؟

تحلیلگران انتظار دارند روند متحرک در بازارهای فلزات در دوره آینده به ویژه در مورد فلز سفید ادامه یابد.

دانیل غالی، استراتژیست ارشد کالا در TD Securities، معتقد است که نقره بالای ۳۰ دلار می تواند منجر به فعالیت خرید قابل توجهی از صندوق های قابل معامله در بورس شود.

JCO Hara، استراتژیست فنی ارشد در ROTH Capital Partners، گفت که پس از شکستن به بالای ۳۰ دلار، قیمت نقره می تواند به نقطه مقاومتی بین ۳۵ تا ۳۷ دلار در هر اونس برسد.

در حالی که الکس کوبتسیکویچ، تحلیلگر ارشد بازار در FX Pro، معتقد است که هدف کوتاه مدت برای نقره ۳۳ دلار در هر اونس است، او حرکت این فلز به سمت رکورد قبلی ۵۰ دلار را رد نکرد.

میشل اشنایدر، مدیر آموزش و تحقیقات MarketGauge، همچنین خاطرنشان کرد که ارزش نقره آن را از طلا جذاب‌تر می‌کند، زیرا دلیلی برای جلوگیری از رسیدن فلز سفید به ۳۵ دلار وجود ندارد و پس از عبور از مرز ۳۰ دلار در هر اونس، سطح ۴۰ دلار افزایش می‌یابد.

سیتی گروپ همچنین انتظار دارد در صورتی که فدرال رزرو شروع به کاهش نرخ بهره کند و رشد اقتصادی در نیمه دوم سال قوی بماند، نسبت طلا به نقره می تواند به حدود ۷۰ برابر برسد. با این حال، این گروه هشدار داد که کاهش رشد اقتصادی باعث افزایش نسبت طلا به نقره خواهد شد.

در مجموع، ساکسو بانک اعلام کرد که «سال عملکرد بهتر در فلزات» در هفته‌های اخیر به شتاب خود ادامه داده است و تأکید می‌کند که به نفع طلا، نقره و مس است.

از سوی دیگر، آدام کاوس، تحلیلگر مدیریت ثروت لیبرتاس، معتقد است که حرکت فعلی قیمت طلا، نقره و مس، ضمن اشاره به احتمال ادامه افزایش قیمت، خطر اصلاح کوتاه مدت را افزایش می دهد.

آدم با بیان اینکه باید دید اصلاح قیمت صورت می گیرد یا خیر، افزود: توسعه بلندمدت قیمت ها به توسعه وضعیت اقتصادی، سیاست های پولی، تقاضای صنعتی و … بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا