اخبار اقتصاد ایران

نقشه «اشتغال» ایران در سال 1402؛ وضعیت سبز بازارکار در 10 استان

سال گذشته ۱۰ استان کشور نرخ اشتغال بالای ۴۰ درصد را تجربه کردند که استان زنجان در راس آنها قرار داشت.

ایران تحلیل به نقل از اکو ایران، نرخ اشتغال شاخص کلیدی بازار کار است که نشان می دهد از هر ۱۰۰ نفری که در سن کار هستند چند نفر شاغل هستند.

آخرین گزارش مرکز آمار از این شاخص به سال گذشته بازمی گردد. بر اساس این گزارش، نرخ اشتغال در کل کشور به طور میانگین به ۳۷.۹ درصد رسیده است که نسبت به سال ۱۴۰۱ ۰.۷ واحد درصد افزایش داشته است، یعنی در سال گذشته از هر صد نفری که در سن کار بوده اند، نزدیک به ۳۸ نفر بوده است. شاغل بودند؛ یعنی کمتر از نیمی از آنها موفق به یافتن شغل شده اند.

این رقم میانگین کل کشور است و اگر به تفکیک استان ها تحلیل شود، نتایج متفاوتی به دست می آید. با وجود اینکه نسبت اشتغال در کشور به ۳۸ درصد نرسیده است، ۱۰ استان هستند که این نسبت از ۴۰ درصد فراتر رفته است. استان زنجان در صدر این فهرست قرار گرفت.

نرخ اشتغال ۴۷ درصد در زنجان

نسبت اشتغال شاخصی است که نشان می دهد چند درصد از افراد در سن کار (۱۵ سال و بالاتر) شاغل هستند و شاغل محسوب می شوند. این نسبت در کل کشور در سال گذشته به ۳۷.۹ درصد رسیده است.

در بین استان های کشور ۱۰ استان نرخ اشتغال بالای ۴۰ درصد را تجربه کرده اند. در راس این فهرست استان زنجان قرار دارد که نرخ اشتغال آن معادل ۴۷.۲ درصد است. یعنی از هر ۱۰۰ نفر در سن کار ۴۷ نفر در این استان مشغول به کار هستند. این رقم در مقایسه با سایر استان های کشور بسیار بیشتر است و نشان می دهد که وضعیت اشتغال این استان نسبت به سایر استان ها در وضعیت بهتری قرار دارد.

بعد از آن استان اردبیل است که نسبت اشتغال ۴۲.۷ درصد است. استان مازندران نیز نسبت ۴۱.۲ درصد را به خود اختصاص داده است. استان های گیلان، خراسان شمالی، یزد، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، قزوین و همدان به ترتیب در رتبه های چهارم تا دهم قرار دارند. بعد از این استان ها نرخ اشتغال به کمتر از ۴۰ درصد می رسد. کمترین میزان اشتغال در سال گذشته ۳۰ درصد بوده که مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد است. بر خلاف تصور، استان تهران به عنوان پایتخت اقتصادی و سیاسی کشور از اشتغالزایی بالایی برخوردار نیست و از هر ۱۰۰ نفر در سن کار تنها ۳۸ نفر شغل دارند و مابقی بیکار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا