اخبار اقتصاد ایران

نقشه‌ راه سرمایه‌گذاری در گیلان؛ گامی اجرایی یا سندی دیگر برای بایگانی؟!

به بهانه مدیر کل امور اقتصادی و امور مالی گیلان

اگر شکاف بین برنامه ریزی کاغذ و اجرای میدانی پر از اصلاح فرآیند ، هماهنگی نهادی و شفافیت عملیاتی نباشد ، پروژه هایی مانند “کیف سرمایه گذاری” و “سیستم جامع” نیز سرنوشت اسناد قبلی را متحمل می شوند.

استان گیلان یکی از مهمترین مراکز سرمایه گذاری بالقوه در کشور است ، با تنوع زیستی ، موقعیت استراتژیک در دریای خزر و پیشینه تاریخی در کشاورزی ، تجارت و گردشگری. در چنین بیمارستان ، اعلام رسمی اری منطقه پیشرانه ای برای جذب سرمایه گذاریاز طرف وزارت امور اقتصادی و امور مالی گیلان ، حداقل روی کاغذ یک اقدام مهم است. مناطقی مانند صنایع کشاورزی و تبدیل ، گردشگری ، سلامت ، آموزش عالی ، انرژی تجدید پذیر ، فناوری اطلاعات و صنایع مبتنی بر دانش به درستی از ظرفیت های بومی استان مشتق شده اند و در صورت اجرای صحیح می توانند در اقتصاد منطقه تفاوت ایجاد کنند.

اما تجربه فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران نشان می دهد که اولویت بندی صرفاً بدون تحول فرآیندهای ، زیرساخت ها و سیستم پاسخگویی ، توسعه را به تنهایی تضمین نمی کند و برنامه ها عملاً شعارها و کاغذ هستند ، در غیر این صورت میزان سرمایه گذاری خارجی در گیلان کمتر از ارزش یک ملک مسکونی بود.

اقداماتی از قبیل ایجاد “سیستم سرمایه گذاری جامع” ، طراحی “کیف سرمایه گذاری” ، نیاز به دستگاه ها برای معرفی فرصت های انتقال و استفاده از ابزارهای تأمین مالی جدید مانند اوراق بهادار ، صندوق های پروژه و سرمایه گذاری جمعی ، اگرچه همه مؤلفه های نوآورانه و مترقی هستند ، به شرط اجرای آنها.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی گیلان به درستی تأکید کرده است که تنوع رویه ها ، عدم وجود اطلاعات شفاف و عدم پاسخگویی دستگاه ها مانع جدی برای مسیر سرمایه گذاری است. راه اندازی سیستمی که درخواست های سرمایه گذاران را به صورت آنلاین ثبت ، ردیابی و ارزیابی می کند ، گام مهمی در کاهش بوروکراسی و پاسخگویی منظم در برابر ظریف برای مقابله با شعار و نه تشریفات خواهد بود.

با وجود جهت گیری صحیح ، سه نگرانی اساسی باقی مانده است:

اول ، فقدان نهاد هماهنگ کننده متعالی: با وجود تشکیل دبیرخانه سرمایه گذاری ، مشخص نیست که مکانیسم برای حل اختلاف بین دستگاه ها ، جلوگیری از سلیقه ها و ارائه پاسخ نهایی سرمایه گذار چیست. در صورت عدم وجود یک موسسه داوری قوی ، سرمایه گذار همچنان به “بوروکراسی چند بوروکراسی” روبرو خواهد شد.

دوم ، تمرکز بر روی پروژه های کلان و نادیده گرفتن کارآفرینان خرد: ابزارهایی مانند صندوق های پروژه یا مقالات عمدتاً برای پروژه های بزرگ و سرمایه گذاران نهادی مناسب است. اما اقتصاد گیلان ، به ویژه در زمینه گردشگری ، کشاورزی و صنایع خلاق ، نیاز به حمایت از کارآفرینان محلی ، شرکت های کوچک و متوسط و سرمایه گذاران فردی دارد.

سوم ، جای خالی سیستم انگیزشی دستگاه ها: الزامات دستگاه ها برای ارائه اطلاعات ، در صورت عدم همراهی با مشوق های بودجه ، افزایش سهم منابع ملی و ارزیابی عملکرد ، فقط یک دستورالعمل اداری خواهد بود. دستگاه ها باید احساس مسئولیت و مسئولیت شفافیت و جذب سرمایه گذار کنند.

پیشنهاد شده است که این نقشه سرمایه گذاری به یک سند عملیاتی و تحول آمیز تبدیل شود:

یک پنجره سرمایه گذاری واحد با نمایندگان دائمی کلیه دستگاه های فعال شده در دبیرخانه.
سند سرمایه گذاری گیلان بصورت آنلاین و به روز شده است.
شاخص هایی از قبیل نرخ بازده ، اشتغال ، پایداری محیط زیست و میزان تسهیل صدور مجوز اساس رتبه بندی پروژه است.
دلبستگی اجتماعی و زیست محیطی اجباری ؛
طراحی یک واحد تسهیل مستقل برای ساختارهای دولتی برای مشاوره و راهنمایی سرمایه گذاران.

واقعیت این است که گیلان با تمام مزایای خود ، هنوز هم درگیر یک مشکل اساسی است: شکاف بین برنامه ریزی کاغذ و اجرای میدانی. اگر این شکاف پر از اصلاح فرآیند ، هماهنگی نهادی و شفافیت عملیاتی باشد ، پروژه هایی مانند “کیف سرمایه گذاری” و “سیستم جامع” نیز سرنوشت اسناد قبلی را تحمل می کنند: بایگانی در آژانس های اجرایی سرمایه گذار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا