ترندهای روز

نقشه پیچیده برای کلاهبرداری ۱۶ میلیاردی از مستاجران

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

رسیدگی به این پرونده از اسفند سال گذشته با شکایت زوجی به دلیل جعل و کلاهبرداری در پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران آغاز شد. شاکی به ماموران گفت: در شمال تهران به دنبال خانه اجاره ای بودیم که با آگهی خانه در سایت دیوار مواجه شدیم. قیمت داده شده توسط صاحبخانه کمتر از استاندارد محلی بود. با شماره ای که در آگهی بود تماس گرفتیم و بعد از بازدید از ملک وقت گذاشتیم. در جلسه شرکت، دختر جوانی با پدر پیرش آمد. این دختر مدعی شد که صاحب خانه است و نزدیک به یک میلیارد تومان به حسابش واریز کردیم. دو روز بعد خواستیم برای اندازه گیری پنجره به آنجا برویم که متوجه شدیم در دام کلاهبرداران گرفتار شده ایم و مال متعلق به مرد دیگری است.

همزمان با تحقیقات کارآگاهان اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران، شکایات مشابه دیگری نیز مطرح شد و در این موارد نیز همانند شاکی اول مورد کلاهبرداری قرار گرفتند. . سرهنگ شهرام سلطانی رئیس پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران در تشریح این پرونده به خبرنگار جام جم گفت: با طرح شکایت های مشابه در اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری، تحقیقات در این زمینه آغاز و مشخص شد که متهم خانه هایی را که برای اجاره آگهی شده بود در سایت معروفی شناسایی کرده بود، آنها در پوشش مستاجر از آنجا بازدید می کردند و بیشتر روی “لابی” یا سرایدار تمرکز می کردند تا اعتماد آنها را جلب کنند. پس از شناسایی و کسب اطلاعات ملک، وارد مرحله دوم فعالیت خود شده و اقدام به جعل اسناد ملکی کردند. این جعل به گونه ای بود که بانکداران متوجه آن نشدند.

حالا نوبت آنها بود که قسمت آخر طرحشان را اجرا کنند و در سایت آگهی ملک را اعلام کردند. برای اینکه مستاجران را در تور خود بگیرند، قیمت اجاره را کمتر از عرف منطقه تعیین می کنند. پس از شناسایی مستاجر به منزل رفتند و محل را به آنها نشان دادند. لابی‌گر و سرایدار تصور می‌کردند که مستاجران با اقوام خود برای ملاقات آمده‌اند و شک نکردند. سپس در یک شرکت قرار دادند و یکی از متهمان پرونده که دختری جوان است به عنوان مالک به آنجا آمد. برای اینکه همه چیز خوب پیش برود، مردی مسن با ظاهری معقول نیز در کسوت پدر مالک در شرکت ظاهر شد. سپس با نوشتن قول و سپس گرفتن پول ناپدید می شدند. بررسی پرونده ها نشان داد که با یک باند حرفه ای روبرو هستیم. به همین دلیل به بانک مجرمان حرفه ای در زمینه کلاهبرداری رفتیم و تحقیقات از آنها را آغاز کردیم. در شعبه دیگری از تحقیقات، کارآگاهان به فردی رسیدند که پول به حساب او واریز شده بود. به همین دلیل وی در یک ملاقات ساختگی دستگیر و با انتقال اطلاعات خود به پلیس در بازجویی ها، با اعتراف به همکاری با این باند، هویت سایر اعضای باند را فاش کرد. بررسی سوابق اعضای باند نشان داد که سرکرده این شبکه یک مجرم باتجربه و حرفه ای است که چندین بار روانه زندان شده و آخرین بار پس از آزادی، این شبکه کلاهبرداری را تشکیل داده است. سه متهم اصلی این باند در عملیات های جداگانه دستگیر و توسط مالباختگان شناسایی و به جرم خود اعتراف کردند.

رئیس پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران با اشاره به اینکه جسارت و چهره موجه متهم از دلایل اغفال مالباختگان و کسبه بوده است، تاکید کرد: با شناسایی ۱۰ مال باخته و طرح شکایت مشخص شد بیش از ۱۶ میلیارد. تومان از آنها کلاهبرداری شد. سایر افرادی که در شش ماه گذشته از این طریق مورد کلاهبرداری قرار گرفته اند می توانند برای پیگیری شکایات و شناسایی متهم به پایگاه یکم پلیس آگاهی مراجعه کنند. وی در پایان به مستاجران هشدار داد: قبل از امضای قرارداد و واریز وجه، صحت سند را بررسی کنید و همچنین با استعلام از لابی یا سرایدار هویت مالک را بررسی کنید و گول کلاهبرداری را نخورید. و بدون قطعیت پول واریز نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا