بانک و بیمه

نقش آفرینی اعضای شورای فقهی و ناظران شرعی بانک‌ها در اجرای قوانین جدید نظام بانکی

به گزارش افق میهن، اصغر ابوالحسنی معاون بانک مرکزی با حضور آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم در جلسه کارشناسی اعضای شورای فقهی بانک مرکزی و ناظران شرعی بانک ها حضور یافت. و رئیس شورای فقهی بانک مرکزی که به همت بانک تعاون برگزار شد گفت: بخش تعاون به عنوان یک نهاد تخصصی و مالی نقش مناسبی در حمایت از تعاونی ها داشته است.

وی افزود: شورای فقهی بانک مرکزی و بازرسان شرعی بانک ها ظرفیت های علمی مناسبی هستند که کمک می کنند مجوزهای بانک مرکزی و عملیات بانکی خلاف شرع نباشد و با موازین شرعی سازگار و هماهنگ باشد.

ابوالحسنی گفت: بانک مرکزی هدف اصلی تثبیت قیمت ها و مهار تورم را مد نظر دارد و در این زمینه چهار ابزار و راهکار برای این منظور به کار گرفته است. اولین ابزار کنترل کمی ترازنامه بانک ها است که در اول در مرحله بعد سمت دارایی ترازنامه لحاظ شده و در مراحل بعدی کنترل سمت بدهی ترازنامه بانکی نیز در دستور کار قرار می گیرد. موضوع بعدی تنظیم نرخ سود متعارف بانک ها بود.

وی افزود: دومین ابزار سیاست پولی، عملیات رپو، اوراق قرضه اسلامی است که در دست بانک ها خرید و فروش می شود و بانک مرکزی با تنظیم این بازار، عملیاتی مشابه عملیات بازار آزاد انجام می دهد.

ابوالحسنی تصریح کرد: بر اساس قانون جدید بانک مرکزی، علاوه بر بانک ها، شرکت های تابعه نیز مشمول نظارت هستند.
وی ادامه داد: بانک مرکزی نیز انتظارات در خصوص تثبیت ارز را کنترل کرد و توانست شرایط باثباتی را برای فعالیت واحدهای تولیدی و اقتصادی ایجاد کند.

قائم مقام بانک مرکزی تاکید کرد: انتظار می رود شورای فقهی بانک مرکزی و ناظران شرعی بانک ها با قانون جدید بانک مرکزی آشنا باشند و همچنین قانون بانکداری اسلامی وارد شده را پیگیری و اظهار نظر کنند. نیرو، تدوین و تصویب شد.

ابوالحسنی تصریح کرد: شورای فقه در فرآیندها و عملیاتی که بانک مرکزی برای تنظیم بازار انجام می دهد حضور فعال داشته و در ارائه راهکارهای مبتنی بر رویه قضایی کوشا بوده است.

در این نشست محمد شیخ حسینی مدیرعامل بانک توسعه تعاون نیز به تشریح اقدامات ۱۸ گانه بانک توسعه تعاون در حوزه بانکداری اسلامی پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا