اخبار اقتصاد ایران

نقش انتقال فناوری به مناطق آزاد در پیشرفت کشور

ناکامی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در ایفای این نقش به ویژه بر اساس آنچه در ماده یا بند ۱۱ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرار گرفته است قابل کتمان نیست.

افق میهن، رضا مسرور دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با انتشار یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: در بند دوم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب بر «رهبری اقتصاد دانش بنیان» با هدف «ارتقای جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات» تاکید شده است. محصولات و خدمات دانش بنیان». آنچه کمتر مورد توجه قرار گرفته این است که بخش قابل توجهی از دانش مورد نیاز برای دستیابی به چنین هدفی را می توان در خارج از مرزهای کشور تامین کرد.

به یک معنا، دانش بنیان کردن اقتصاد کشور لزوماً به معنای ارائه این همه دانش از درون نیست. ضمن تاکید بر ضرورت تبدیل دانش بومی به فناوری و بکارگیری این فناوری در اقتصاد داخلی، قابل قبول است که با انتقال فناوری می توان بخش بزرگی از این مسیر را در زمان کمتر و شاید با هزینه کمتر طی کرد. بند ۱۱ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نیز بر همین موضوع دلالت دارد با این توضیح لازم که در این بند نقش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در انتقال فناوری برجسته و تاکید شده است.

این بند عبارت است از: «توسعه میدان عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به منظور انتقال فناوری های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج». سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۲ توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد. امروز پس از گذشت ۱۱ سال از ابلاغ این سیاست ها، نه تنها از وضعیت اقتصادی دانش بنیان فاصله داریم، بلکه در انتقال فناوری نیز موفق نبوده ایم. عدم انتقال فناوری چه در سایر کانال های تجاری کشور و چه در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور کاملا مشهود است. به عنوان نمونه ای از این شکست یا عدم موفقیت می توان به وابستگی صنایع و بخش تولید اقتصاد ایران به واردات ماشین آلات به عنوان مهمترین اقلام و نیاز واردات اشاره کرد. فناوری، دانش و تولید مبتنی بر دانش سهم بسیار کمی از معاملات را به خود اختصاص داده است.

چنین شواهدی حاکی از شکست در انتقال فناوری است. طبیعتاً عدم ایفای این نقش توسط مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به ویژه بر اساس آنچه در ماده یا بند ۱۱ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرار گرفته است قابل کتمان نیست.

مشکل اینجاست که هر شکستی می تواند مبنای یک پیروزی باشد. یا حداقل مبنایی برای اصلاح رویه ها، روش ها و دستور کارها. عدم ایفای نقش و مسئولیت ملی در حوزه انتقال فناوری توسط مناطق آزاد یکی از این موارد است که می تواند مبنای عبرت آموزی برای اصلاح و بازتعریف رویکردها، رویه ها و سیاست ها باشد. در همین راستا است که در یکی از اولین گام های فعالیت دولت چهاردهم در حوزه مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی ایران، تشکیل کارگروه «انتقال فناوری» در دبیرخانه شورای عالی آزاد و ویژه مناطق اقتصادی در دستور کار قرار گرفت. این کارگروه که با حضور کارشناسان سیاست اقتصادی و بازرگانی تشکیل می شود، امکان رفع عقب ماندگی صنعتی و تولیدی را تا حد قابل توجهی به ویژه در مناطق آزاد تجاری فراهم می کند.

اما دستیابی به این هدف یا به عبارت بهتر موفقیت این کارگروه نیازمند همکاری، همکاری و همفکری سایر ادارات است. زیرا انتقال فناوری به خودی خود نه مفید است و نه ضروری. انتقال آن فناوری باید در جهت فراهم آوردن زمینه جذب آن در داخل و برتری چشمگیر نسبت به رقبا و در نهایت امکان صادرات و حضور لازم در بازارهای جهانی باشد. بنابراین موفقیت کارگروه انتقال فناوری در مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی منوط به همکاری و همفکری تمامی ادارات، سازمان ها، کارشناسان و یا کارآفرینانی است که در هر سه حوزه فعال هستند. یعنی حوزه های تولید، تامین سرمایه یا صادرات و در نهایت علم و دانش مربوط به انتقال فناوری. زیرا با کنار هم قرار دادن تمامی این قسمت ها است که می توان علاوه بر نیازسنجی مفید و واقعی، فناوری های لازم برای واردات را نیز شناسایی کرد.

به هر حال اکنون دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی در تلاش است نقش خود را در اجرای بند ۱۱ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ایفا کند. بندي كه به اعتقاد همه كارشناسان دلسوز مي تواند بستر اصلي و عيني رشد اقتصادي و يكي از ابزارهاي توسعه اقتصاد دانش بنيان را فراهم كند. دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از نظرات، پیشنهادات و انتقادات کارشناسان استقبال می کند. چرا که هرگونه انتقاد از این رویکرد نوعی همراهی است. این همکاری خواسته این نهاد از همه دست اندرکاران این حوزه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا