نقش اپراتورها در صنعت خودرو متصل، گامی بهسوی آیندهای پایدار و هوشمند! :: افق میهن
صنعت خودرو در حال تحول عظیمی است. این تحول که توسط انقلاب دیجیتال به وجود آمد، منجر به ظهور روندهای جدیدی مانند خودروهای متصل، الکتریکی، خودران و مشترک شده است و این تحولات مفهوم خودرو و نحوه تعامل ما با آن را بازتعریف می کند.
به گزارش افق میهن، در میان این گرایش ها، خودروهای متصل به عنوان پیشگام تحول دیجیتال در صنعت خودرو نقش محوری دارند. این نوع خودروها داده ها را جمع آوری و پردازش می کنند از محیط اطراف و با کمک اپراتورهای شبکه تلفن همراه امکان ارائه خدمات و قابلیت های جدید را فراهم می کنند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود..
تحول دیجیتال در صنعت خودرو نوید آینده ای پایدار، ایمن و کارآمد در حمل و نقل را با ارائه مزایای متعدد می دهد. و در مقاله زیر قصد داریم نگاه عمیق تری به استراتژی و مدل های کسب و کار و جایگاه شرکت ها و اپراتورهای مخابراتی در صنعت خودروی متصل داشته باشیم..
اکوسیستم خودرو و داده های خودروی متصل
خودروهای متصل فناوریای هستند که با مجهز شدن به سیستمهای هوشمند، قادر به جمعآوری و پردازش حجم عظیمی از دادهها در زمان واقعی هستند. این داده ها که از منابع مختلفی مانند حسگرهای داخلی و خارجی خودرو، سیستم های ناوبری، دوربین ها و شبکه های مخابراتی جمع آوری می شوند، نقش حیاتی در ارائه خدمات و قابلیت های جدید این نوع خودروها دارند..
در مرحله اول تولید و استفاده از داده های خودروی متصل، منابع دریافت اطلاعات وجود دارد که شامل بخش های زیر می باشد:
- سیستم های تلماتیک خودرو یا تله ماتیک خودرو که شامل ۳ قسمت می باشد OBD یا خودرو، عیب یابی سیستم جی پی اس و ناوبری خودرو و سنسورها.
- داده های شبکه تلفن همراه یا داده های شبکه تلفن همراه که شامل سوابق تماس و پیام و داده ها و قدرت سیگنال شبکه است.
- تعاملات کاربر یا تعامل کاربر که از سیستم های سرگرمی و سیار متصل به خودرو تشکیل شده است.
مرحله دوم نحوه جمع آوری اطلاعات است که به کمک نصب تجهیزات، سیستم های داخلی خودرو و اتصال سلولی امکان پذیر است.
مرحله سوم و آخر استفاده از داده هایی است که در دسته بندی های زیر استفاده می شود:
- نگهداری یا تجزیه و تحلیل داده های حسگر خودرو برای پیش بینی و جلوگیری از مشکلات
- ایمنی و امنیت یا ارائه اطلاعات دقیق به خدمات اورژانس
- خدمات شخصی یا سفارشی سازی تجربیات کاربر بر اساس ترجیحات و رفتارها
- مدیریت ترافیک یا تحلیل الگوهای ترافیکی برای برنامه ریزی شهری
- بازاریابی و درک مشتری یا تجزیه و تحلیل تعاملات کاربر و درک ترجیحات
- فروش داده یا فروش به شرکت های مختلف در داخل و خارج از اکوسیستم
انواع استراتژی های شرکت ها و اپراتورهای مخابراتی در صنعت خودروی متصل
همانطور که در ابتدا ذکر شد، خودروهای متصل نقش اصلی را در صنعت خودرو به عنوان پیشگام تحول دیجیتال ایفا می کنند. این نوع خودروها داده ها را جمع آوری و پردازش می کنند از محیط اطراف با کمک اپراتورهای مخابراتی امکان ارائه خدمات و قابلیت های جدید را فراهم می کنند..
این خدمات به ۲ دسته داخل خودرو و بیرون خودرو تقسیم می شوند که از خدمات داخل خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- سرگرمی
- جهت یابی
- ایمنی
- کنترل از راه دور
خدمات خارج از خودرو شامل موارد زیر است:
- مدیریت ناوگان
- بیمه مبتنی بر استفاده (UBI) یا محاسبه حق بیمه بر اساس مسافت رانندگی شما
- ادغام با سیستم خودروهای الکتریکی
- تجزیه و تحلیل داده های بزرگ
- ادغام با خدمات اضطراری
در این میان نباید از نقش اپراتورها در صنعت خودروی متصل غافل شد. شرکت های مخابراتی با تکیه بر تخصص و تجربیات خود در زمینه فناوری های مخابراتی، راهکارهای مختلفی را برای حضور در این زمینه دنبال می کنند.. در این قسمت به بررسی سه دسته از استراتژی های کلیدی شرکت ها و اپراتورهای مخابراتی در صنعت خودروی متصل می پردازیم که شامل:
- استراتژی اصلی: شبکه
با توجه به داشتن زیرساخت شبکه در شرکت های مخابراتی، اولین و در دسترس ترین نوع فعالیت در اکوسیستم خودروی متصل از طریق تامین شبکه امکان پذیر است که شامل موارد زیر می باشد:
- ارتباطات مبتنی بر یک شبکه ارتباطی دوربرد مانند خدمات ابری
- ارتباطات مبتنی بر شبکه ارتباطی کوتاه برد بین وسایل نقلیه نزدیک (V2V(مانند چراغ راهنمایی و رانندگی)V2P)
- استراتژی مجاور: خدمات ارزش افزوده (VAS)
اپراتورهای صنعت خودرو در موقعیت خوبی برای مدیریت یا ارائه خدمات با ارزش افزوده هستند.VAS(با همکاری مصرف کنندگان و سازندگان تجهیزات اصلی)OEM یا سازنده تجهیزات اصلی) دارند. این شرکت ها علاوه بر ارائه خدمات شبکه می توانند خدمات ارزش افزوده ای مانند خدمات بازیابی خودروهای گم شده یا دزدیده شده را ارائه دهند. بر اساس استفاده، نظارت بر موقعیت خودرو، راه حل های امنیتی وسیله نقلیه و دستگاه، مدیریت داده ها در حسگرهای اینترنت اشیا و خدمات مدیریت ناوگان نیز در دسترس کاربران است.
- استراتژی آینده: داده ها
پس از اتصال خودروها و ارائه خدمات مختلف، داده های زیادی از کاربران و خودروهای قابل استفاده جمع آوری می شود و اپراتورهای صنعت خودروی متصل می توانند با توجه به موقعیت مکانی خود به داده های مختلفی دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال، تجزیه و تحلیل دادههای اطلاعات سرگرمی داخل خودرو، فرصت بسیار خوبی را برای تولیدکنندگان محتوا یا تبلیغکنندگان فراهم میکند تا مشتریان بیشتری را از طریق آن جذب کنند.
۵ نکته موثر در موفقیت استراتژی اپراتورها در صنعت خودروی متصل
پس از آشنایی با استراتژی های مختلف در پیشرفت و توسعه فناوری خودروهای متصل توسط اپراتورها، لازم است نکاتی را برای نتایج و موفقیت استراتژی ها بدانید. برخی از نکات عبارتند از:
- توسعه چشم انداز بلند مدت برای توسعه خدمات
- ایجاد مدل های تجاری انعطاف پذیر برای پاسخ سریع به تغییرات
- تقسیم بندی بازار و هدف گذاری بر اساس نیازها و ترجیحات
- همکاری با شرکای استراتژیک برای دسترسی به فناوری های جدید
- اجرای اقدامات سایبری قوی برای محافظت از داده ها
آخرین کلمه
بسیاری از اپراتورهای تلفن همراه در کشورهای مختلف در این زمینه فعال هستند. سرویس خودروی متصل ایرانسلگامی جدید در جهت ارتقای تجربه رانندگی و ارائه خدمات جدید به رانندگان ایرانی است. این سرویس با بهره گیری از فناوری های جدید مانند اینترنت اشیا و هوش مصنوعی امکانات و مزایای بسیاری را در اختیار رانندگان قرار می دهد..
باید گفت که سرویس خودروی متصل ایرانسلدروازه ای به دنیای رانندگی هوشمند است. ایرانسل با شرکت های خودروسازی و سایر ذینفعان و با استفاده از فناوری های نوین همکاری می کند خدمات اساسی مدیریت هوشمند ناوگانرانندگی را برای شما آسان تر، ایمن تر و لذت بخش تر می کند. ما آن را پیشنهاد می کنیم همین امروز به کاربران خدمات خودروی متصل ایرانسل بپیوندید و از مزایای آن بهره مند شوید.
برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید سرویس اولیه مدیریت ناوگان هوشمند به سایت مراجعه کنید فروشگاه سازمانی ایرانسل دیدن.