اخبار بورس

نقش بانک مرکزی در شرایط فعلی بازار سرمایه

دلایل جسورانه برای عدم ثبات بازار سهام؛

در دو سه هفته اخیر نرخ سود به دلیل توافقات بانک مرکزی و سازمان بورس تا حدودی کاهش یافته است، اما به دلیل غیرقابل پیش بینی بودن شاخص های کلان اقتصادی، شرایط بازار هنوز به ثبات نسبی نرسیده و این مشکل در ایران نیز قابل مشاهده بود. دو روز معاملاتی گذشته

میشم علیمحمدی کارشناس بازار پول و سرمایه در گفتگو با اخبار بورس وی تصریح کرد: در همه کشورهای دنیا نرخ سود یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه تلقی می شود و نرخ سود بالا بدون ریسک به طور طبیعی باعث کاهش سود در بازار سهام در سال گذشته شد کف نرخ سود بدون ریسک را از طریق صدور گواهی سپرده ویژه ۳۰ درصد افزایش داد.

وی افزود: تا قبل از انتشار گواهی سپرده ویژه ۳۰ درصدی، نرخ سود بانکی حدود ۲۳ درصد بود، اما نرخ سود بدون ریسک به یکباره ۷ درصد افزایش یافت و از سوی دیگر دولت اقدام به انتشار اوراق کرد. عنوان وزارت دارایی اسلامی و آراد و دلیل اینکه انتظارات موجود (با توجه به شرایط اقتصادی) انتظارات معقول نبود، این مشکلات منجر به افزایش نرخ تنزیل در بازار سرمایه و افزایش نرخ پرداخت شد. تا ۳۸ درصد. این موضوع متاثر از انتشار گواهی سپرده ویژه بود که باعث شد بازار YTM اسکناس را افزایش دهد.

علیمحمدی درباره تاثیر این معضل بر بازار سرمایه گفت: اگر ابزاری در بازار وجود داشته باشد که نرخ سود بدون ریسک ۳۸ درصدی را به سرمایه گذار پیشنهاد کند، با وجود ریسک هایی که وجود دارد، احتمال خرید سهام وجود دارد و بر همین اساس قیمت اسناد خزانه، نسبت P/E بازار تغییر خواهد کرد. سیاست های بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه بر بازار سرمایه تاثیرگذار است. نرخ بهره باید در کانال های متعارف حرکت کند و منجر به نوسانات و تلاطم در بازار سهام نشود.

تأثیر سیاست بانک مرکزی بر بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: سیاست های بانک مرکزی همواره بر بازار سرمایه تاثیرگذار است و افزایش نرخ سود بدون ریسک در بازار باعث عدم اقبال به این بازار می شود. انتظارات برای دستیابی به بازدهی بیشتر در بازار سرمایه نیز افزایش خواهد یافت.

وی گفت: اگر یک ابزار مالی بدون ریسک در یک سال بازدهی ۴۰ درصدی داشته باشد و سرمایه گذار ریسک بازدهی کمتر از ۴۰ درصدی را در بازار سرمایه احساس کند، سود در این بازار کاهش می یابد و این موضوع کاهش می یابد. بدیهی است که بر رفتار سرمایه گذاران نیز تأثیر می گذارد.

علیمحمدی یادآور شد: در پی اقداماتی که رئیس جمهور منتخب و تیم اقتصادی وی برای تثبیت شرایط وعده داده بودند، شاهد کاهش نرخ سود در بازار بودیم. در دو سه هفته اخیر نرخ سود به دلیل توافقات بانک مرکزی و سازمان بورس تا حدودی کاهش یافته است، اما به دلیل غیرقابل پیش بینی بودن شاخص های کلان اقتصادی، شرایط بازار هنوز به ثبات نسبی نرسیده و این مشکل در ایران نیز قابل مشاهده بود. دو روز معاملاتی گذشته

وی افزود: با وجود تعرفه های فعلی در YTM اسناد مالی می بینیم که مقبولیت بازار کاهش یافته و ثبات شرایط به قابل پیش بینی بودن شاخص های کلان اقتصادی بستگی دارد. اگر نرخ بدون ریسک به طور ناگهانی افزایش یابد و از سوی دیگر YTM اوراق خزانه به عدد ۳۸ برسد و به کانال ۲۰ بازگردد، این نوسانات ممکن است نشان دهنده غیرقابل پیش بینی بودن شاخص های کلان اقتصادی باشد که بیشترین تاثیر را بر بازار خواهد داشت. در صورت عدم امکان اظهارنظر در مورد عدد خاصی، سرمایه گذار به دلیل عدم اطمینان وارد این حوزه نخواهد شد. زمانی که تعادل و ثبات در این زمینه برقرار شود، بازار ثانویه فعالی خواهیم داشت.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اگر بازار ثانویه فعال نباشد، نمی توان انتظار داشت که بازار اولیه فعال باشد، باید با افزایش اعتماد عمومی و حذف ریسک های سیستماتیک موجود (مانند نرخ سود مقرر) نقدینگی در بازار ایجاد شود. قیمت ها، نرخ خوراک و محصولات موجود موجود در صنایع مختلف) را می توان کاهش داد. در این صورت بازار سرمایه رو به افزایش است و می توان آن را یکی از پایه های تامین مالی دولت و شرکت ها و سازمان های خصوصی و غیرخصوصی دانست.

وی تصریح کرد: از آنجایی که بانک ها در حال حاضر دچار مشکلات اعتباری هستند و نمی توانند نیازهای اعتباری مشتریان و سرمایه گذاران را تامین کنند، می توانند نیازهای سرمایه در گردش یا سایر طرح های سرمایه گذاری شرکت ها را از کانال بازار سرمایه به ویژه اوراق بهادار تامین کنند.

دو موضوع مهم در حوزه اقتصاد و قانونگذاری

وی تصریح کرد: دو موضوع در حوزه تقنینی و اقتصادی بسیار مهم است. قیمت های تعیین شده بزرگترین مشکل بازار سرمایه مشخص است و منجر به فساد در حوزه های مختلف خواهد شد. اگر مشکل قیمت گذاری دستوری حل شود، قیمت خرید و فروش شرکت ها نیز حل می شود تعرفه های متوازن و شفافاگر اینطور باشد اتفاق مثبتی برای بازار سرمایه و وضعیت شرکت ها خواهد بود.

علیمحمدی تصریح کرد: به دلیل عدم شفافیت نمی توان وضعیت شرکت ها را ارزیابی کرد و می توان این موضوع را بدون اطلاع از بیماری با نسخه پزشک مقایسه کرد. باید با توجه به شرایط شرکت ها تصمیم گیری شود.

این کارشناس بازار سرمایه دور شدن از قیمت گذاری اجباری توسط شرکت ها، کاهش نرخ سود بدون ریسک و کاهش موانع صادرات را برشمرد (هزینه هایی که شرکت ها برای صادرات و واردات کالا انجام می دهند منجر به کاهش سود شرکت ها شده است. ). ) یکی از خواسته های بازار سرمایه از قانونگذار است.

وی ادامه داد: قرار است تعهدات شرکت های پتروشیمی، بانک ها، شرکت های معدنی و نیروگاه ها برای داشتن سرمایه در گردش و سرمایه گذاری در حوزه های مختلف برقرار شود. با گذشت زمان، شرکت ها به موقعیت قبلی خود باز خواهند گشت. تمامی این رویدادها بر قیمت ها، سودآوری، ارزش و حجم معاملات بازار سرمایه تاثیر خواهند گذاشت. همچنین لازم به ذکر است که بازار سرمایه مطلوب در تقویت نهادهای مالی تاثیرگذار بوده و بسیاری از مشکلات شرکت ها از منظر تامین مالی حل خواهد شد. وجود نقدینگی در بازار باعث کاهش فشار در سیستم بانکی می شود. دستیابی به این شرایط ایده آل مستلزم حل تدریجی مشکلات برای دستیابی به اهداف سیاستگذاران است که پیش بینی پذیری اقتصاد و وجود شرایط مساعد برای سرمایه گذاران و کارآفرینان را شامل می شود.

علیمحمدی تصریح کرد: نمی توان مدت زمان مشخصی را برای دستیابی به این شرایط پیش بینی کرد و تعیین این مدت امری پیچیده است و مشکلات صنایع زنجیره ای است و باید طبق برنامه زمان بندی کارفرمایان بررسی شود ‘ فدراسیون اتحادیه

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از آنجایی که در بازار سرمایه آینده را می خریم، برای ایجاد شرایط باثبات نیازی به حل یکباره مشکلات نیست و زمانی که بازار سرمایه متوجه حرکت قانونگذار می شود، سیاست گذار دولت و دولت است. تیم اقتصادی برای حل مشکلات به بهبود وضعیت خوشبین خواهد بود.

علیمحمدی تاکید کرد: حل مشکلات بازار سرمایه در میان مدت و بلندمدت بر رشد اقتصادی برنامه هفتم توسعه تاثیر می گذارد و بازار سرمایه پویا و قوی برای رشد اقتصادی لازم است.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا