اخبار اقتصاد ایران

نقش برجسته منطقه آزاد اروند در توسعه اقتصادی کشور :: ایران تحلیل

با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در توسعه اقتصادی در مناطق آزاد، منطقه آزاد اروند توانسته رشد چشمگیری را در ایجاد پروژه های جدید و همچنین در تکمیل پروژه های نیمه تمام تقویت کند.

به گزارش ایران تحلیل، مناطق آزاد تجاری ایران مناطق حفاظت شده ای هستند که دارای مزایای مختلفی از جمله معافیت مالیاتی، معافیت سود و حقوق گمرکی، تسریع در فرآیندهای صادرات و واردات هستند. در ایران ۹ منطقه آزاد تجاری شامل کیش، بانه و مریوان، قصرشیرین، قشم، چابهار، انزلی، ارس، ماکو و اروند وجود دارد که هدف از تشکیل این مناطق تسریع در اجرای زیرساخت ها، ساخت و ساز و توسعه است. و رشد و توسعه اقتصادی. سرمایه گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیل و ارائه خدمات عمومی.

منطقه آزاد اروند یکی از مناطقی است که این اهداف را به میزان مطلوب محقق کرده است. این منطقه که در شمال غربی خلیج فارس به وسعت ۱۷۲ کیلومتر مربع در محل تلاقی دو رودخانه اروند و کارون قرار دارد، دارای مرز مشترک بین کشورهای عراق و کویت است. همچنین به دلیل برخورداری از ظرفیت های حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی، هوایی، دسترسی آسان به آبراه های بین المللی، همجواری با استان بصره، قرار گرفتن در محور مسیرهای زیارتی عتبات و … از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

سازمان منطقه آزاد اروند در راستای معرفی جاذبه های گردشگری برای اولین بار اقدام به برگزاری تور گردشگری برای فعالان گردشگری تهران کرد تا ضمن آشنایی بیشتر فعالان گردشگری با دانش زیست محیطی منطقه، موفق باشد. در جذب گردشگر و سرمایه گذاری

از جمله اقدامات قابل توجه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند می توان به اجرای پروژه پل شهدای اروند خرمشهر، برگزاری جلسات برای رفع مشکلات سرمایه گذاران، نوسازی و ساماندهی مسجد رنگونی های آبادان، واردات خودروهای سنگین از طریق آزاد اروند اشاره کرد. منطقه با جذب بیش از ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه داخلی. وی در منطقه خاطرنشان کرد: این بخشی از عملکرد مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در مسیر اهداف عالیه این منطقه و توسعه و آبادانی منطقه آزاد اروند است.

اروند با صادرات بیش از ۱۶۱ میلیون دلار از محصولات منطقه، بیشترین میزان صادرات را در بین مناطق آزاد دارد. همچنین پرداختی های عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند در سال جاری با وجود مشکلات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ برابر شده و تا پایان امسال به بیش از هزار میلیارد تومان خواهد رسید و در شاخص های عملکردی. از میان مناطق آزاد کشور، اروند در وضعیت مطلوبی قرار دارد و پس از مناطق آزاد کیش و ارس، اداره هزینه های غیر ضروری مقام سوم را کسب کرده است.

ثبت بیش از ۷۰۰۰ شغل در سامانه نظارت وزارت کار در ۸ ماهه نخست امسال، میزبانی اولین المپیاد ورزشی کارکنان مناطق آزاد کشور، تکمیل محل دائمی نمایشگاه های بین المللی منطقه آزاد اروند با اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان، اجرای طرح کاشت نهال به جای اهدای تندیس در سازمان منطقه آزاد اروند، افزایش باندهای شلمچه به ۱۰۰ هکتار، حذف مجوزهای کاغذی و صدور بدون مراجعه برای اولین بار، اجرای سامانه جامع سرمایه گذاری در راستای شفافیت، ثبت ۱۴۰ درخواست سرمایه گذاری در سال جاری، طراحی ۱۰۶ بسته سرمایه گذاری و رتبه اول. در ایجاد سهولت کسب و کار در بین مناطق آزاد کشور، مشارکت با هلدینگ خلیج فارس در راه اندازی پارک پتروشیمی و اقدامات عمرانی در شهرک های صنعتی و … از دیگر دستاوردهایی است که نشان از مسئولیت و تلاش مدیران منطقه آزاد اروند برای رشد و توسعه کشور در حالی است که عملکرد سایر مناطق آزاد ایران با استراتژی توسعه همخوانی کامل ندارد.

با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در توسعه اقتصادی در مناطق آزاد، منطقه آزاد اروند توانسته رشد چشمگیری را در ایجاد پروژه های جدید و همچنین در تکمیل پروژه های نیمه تمام تقویت کند. تاکید مقام معظم رهبری بر رونق کسب و کار و همچنین مشاهده و معرفی عملکرد مدیران و مسئولان و اطلاع رسانی به مردم و همچنین نگاه دولت سیزدهم به توسعه و رونق اقتصادی در مناطق آزاد الزامی است. به همین دلیل منطقه آزاد اروند توانسته این مسئولیت را انجام دهد. مهم موفقیت است.

مرتضی بلوکی، کارشناس رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا