اخبار بورس

نقش بورس کالا در حمایت از تولید و کنترل تورم | آیا بورس دماسنج اقتصاد ایران است؟

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهامنشست انجمن مالی اسلامی ایران با حضور اساتید برجسته از جمله دکتر. محمدحسین رحمتی، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا، دکتر. محمد نادعلی، مدیر کل عملیات ارزی و اعتباری بانک مرکزی و دکتر. محمد اسکندری کارشناس بازار سرمایه برای میزبانی دکتر. سید علی حسینی عضو هیئت مدیره انجمن مالی اسلامی ایران با موضوع نقش بورس کالا در حمایت از تولید و کنترل تورم در ۱۹ دی ماه برگزار شد.

در این جلسه ابتدا دکتر رحمتی وی شرایط مبادله کالا در ۹ ماهه را مورد بحث قرار داد و سپس خاطرنشان کرد: ۹۵ درصد مبادلات کالا با معاملات فیزیکی همراه است که ۶۰ درصد آن کالاهای صنعتی و معدنی است.

به نظر او معاملات منصفانه است شفافیت برای تحلیلگران و معامله گران، این اولین مزیتی است که به سیاست گذاران اجازه می دهد تا گلوگاه ها را در بررسی و تعیین قیمت کالاها شناسایی کنند. کیفیت دوم دسترسی به پیشنهادات برای عمده فروشان و خرده فروشان و سومی حسن است معاملات تضمینی در بورس کالا هر ۳ گزینه در نظر گرفته شد.

حسینی آنها تاکید کردند که با کارکرد منابع در بورس، تمام زیرساخت ها برای یک بازار کارآمد فراهم است. دولت ها باید از این منابع آگاه باشند و از این زیرساخت ها به خوبی استفاده کنند. بنابراین با ظهور بورس کالا: ۱. داده ها به راحتی در دسترس هستند. ۲. کاهش اجاره قانونی و غیرقانونی. ۳. وصول بدهی بدون مشکل امکان پذیر است. ۴- ارائه تعهدات و ضمانت های محکم

ناد علی وی با بررسی بورس کالا و انتقادات وارده بیان کرد: از نظر وی بورس کالا محل مبادله کالا است و با بورس تفاوت دارد. انتقاد، در صورت وجود، مربوط به نوآوری و ابزارهای مالی است.

برخی از نوآوری های مالی وضعیت مناسبی ندارند، اختلاف نظر وجود دارد وگرنه بورس کالا مناسب است و کمک خوبی در کشف قیمت به خصوص فولاد و سیمان بوده است.

به عقیده وی، پتروشیمی ها باید از بورس کالا حذف شوند زیرا بورس کالا شفاف تر عمل می کند و بنابراین نقش مهمی در اقتصاد دارد.

از سوی دیگر با توجه به آمار ۹ ماهه، جای تاسف است که نقش این بورس کالا کاهش یافته است، بنابراین انتقادی به بورس کالا و جایگاه و نقش آن نمی شود.

این بخش دو سؤال را مطرح می کند. بازار سرمایه چقدر بر کنترل تورم و رشد تولید تأثیر می گذارد؟ و سوال اساسی این است که آیا بانک محوری بهتر است یا بازار محور؟

هدف این دو اقدام رشد، ارتقای رشد اقتصادی است. بورس به بخش تولیدی کمک می کند و بازار سرمایه در چه شرایطی به اقتصاد کمک می کند؟

مهم است که وجوه ارائه شده توسط این بازار به شرکت ها راه پیدا کند و افزایش تولید، ملاک کمیت معاملات نیست، بلکه معیار ابزارهای این بازار این است که چقدر در تشکیل سرمایه نقش دارند.
به گفته دکتر نادعلی، تورم یک پدیده پولی و مربوط به سیاست پولی و مالی است. آیا بازار سرمایه نقدینگی را به سمت تولید سوق می دهد یا تشکیل سرمایه؟

از دیدگاه تولید؛ مجموع فعالیت های اقتصادی و عملی که بر بازار سهام تأثیر می گذارد و ثبات بیشتر را تضمین می کند، نقش بیشتری در تولید دارد.

تاثیر بازار سرمایه بر تورم زیاد نیست و اقتصاد بسته ای داریم و به بازارهای جهانی متصل نیستیم و آمار بورس نشان می دهد که جذب سرمایه خارجی کم است و اثر بازار سرمایه تورم است. سوال برانگیز؟

حسینی گفتید بازاری که به تخصیص بهینه منابع کمک می کند، بازار مفیدی است و ما معتقدیم بازار سرمایه این کار را انجام می دهد.
اما اگر سهامی را که حجم معاملات و بازدهی خوبی در بازار ثانویه دارد، مورد توجه سهامداران قرار دهیم، آن ها به سرمایه گذاری در بازار اولیه نیز ترغیب می شوند.

به گفته دکتر به گفته حسینی، زمانی فشار بر پدیده های پولی مانند تورم به حداقل می رسد که تولید، صادرات، نوآوری و بهره وری در اقتصاد وجود داشته باشد.

دکتر. اسفندیاری با توجه به انتقاداتی که به بورس کالا و نقش آن در تورم وارد شد، گفتند: بورس کالا دو بازار دارد: ۱. بازار فیزیکی ۲. بازار مشتقه.

ضرب المثلی وجود دارد که می گوید بورس عامل اصلی تورم است زیرا رقابت در بورس به دلیل هیجان باعث افزایش تورم می شود.

از طرفی در بازار اوراق مشتقه مشکلاتی وجود دارد زیرا ابتدا تورم ایجاد کردند و سپس مشتقه.

نظراتی وجود دارد که تورم متاثر از بورس کالا و بازار مشتقه است، بنابراین تاثیر بورس کالا در کاهش عرضه و بورس زیاد است!
البته مبادله کالا وجود دارد کاهش ریسک از طریق گواهینامه های سپرده ونیز اقدامات لازم در راستای استانداردسازی و کاهش هزینه های ارزی نقش خود را در اقتصاد ایفا کرده است.

دکتر. اسکندری همچنین از عدم رونق بازار مشتقه و نان در بازار فیزیکی انتقاد کرد.

وی از کشف قیمت عادلانه و تخصیص بهینه بورس کالا انتقاد کرد و گفت: با کشف قیمت منصفانه قیمت تمام شده صنعت افزایش می یابد.

دکتر. اسکندری تاکید کرد: بورس کالا رانت را پس می گیرد و به سمت تولیدکننده می رود. در بلندمدت به کاهش تورم و رشد تولید کمک می‌کند، اما در کوتاه‌مدت برخی معتقدند که عامل تورم است.

در عین حال حسینی آنها به نکات مهم اشاره کردند: بورس کالا که بازار فیزیکی و مالی دارد در هند، چین و برزیل پیشرفت کافی داشته و ظرفیت تولید بالایی دارد. و این نیز مهم است نقطه قوت بورس فقط مالی بدون پشتوانه فیزیکی نیست که شبهات شرعی و فقهی را ایجاد می کند.
به طور طبیعی برخی از رقابت ها به دلیل عمق کم بازار است که با کمبود تولید برخی کالاها مواجه است و نیاز به واردات برای افزایش عمق بازار احساس می کند.
از سوی دیگر در بحث کاهش هزینه های عملیاتی; قانون در هر موضوعی، آیا قانون وضع شده است یا خیر؟ هنگام تعیین قیمت یا تخصیص به شرط عدم وجود تخصیص.

نکته مهمی که دکتر حسینی اشاره کرد که بازی بازیگر به سطح زمین بازی مربوط می شود؟ بورس کالای ما یا سایر بورس ها در زمین صاف یا ناهموار چه می کنند؟ آیا آنها در این شرایط مفید هستند؟

دکتر. رحمتی به نظر شما آخرین دستاوردهای معاونت معاملات بورس کالا چیست؟ استفاده از ابزارهای جدید در بورس مواد اولیه چگونه است؟
ابزارها از دو بخش شامل مقررات و سیستم ها تشکیل شده است
سال گذشته ۳ ابزار اضافه شد. الف- نسبت بدهی پایینی داریم، بنابراین نرخ بهره کاهش می یابد و پول نقد در حساب افزایش می یابد. این باعث کاهش انگیزه مشتق می شود، بنابراین Covert Cavell به بازار مشتقات اضافه شد..ب. در بازارهای مالی ساعات اضافه شده و تا ساعت ۱۷ گواهی سپرده شمش طلا آماده می شود. سی ما گزینه را به ATI اضافه کرده ایم.

ما برنامه هایی برای توسعه بازار داریم ما پیشنهاداتی برای ابزارها و خدمات جدید برای بازار فیزیکی ارائه کرده ایم. تعریف بانک مرکزی این است که به همه زنجیره ها در بورس کالا مشاوره دهد. پردازش اعتبار در عرض ۳ روز از طریق مبادله انجام شد و ما هزینه های پردازش را کاهش داده ایم.

دکتر. نادعلی، به نظر شما بانک مرکزی چه برنامه مشخصی برای ظرفیت بازار سرمایه و بورس کالا تعریف می کند؟در سال ۸۴ بازار سهام و بازار پول یکی بود و پس از سال ۸۴ بانک مرکزی قصد دارد اوراق سپرده ارزی در بازار سرمایه منتشر کند. در محیط سنتی ، این شرکت برای به دست آوردن بودجه از بانک بسیار انگیزه دارد و در بازار سرمایه به واقعیت نزدیکتر است. بانک مرکزی باید فشار را در بخش تخصیص و تجهیزات کاهش دهد و متغیرها را در سود مناسب تنظیم کند. بلکه می خواهیم جنبه تسهیل گری را به بازار سرمایه منتقل کنیم.
صندوق املاک و مستغلات بخشی از بازار سرمایه است و اوراق شهرداری بخشی از بازار سرمایه است و بازار سرمایه تلاش می کند به اوراق کمک کند.

در پایان سخنان دکتر. ناد علی افزود: Dr. حسینی افزود: هر چه بازار سرمایه برای مردم جذابیت بیشتری داشته باشد به تامین مالی کمک می کند.

دکتر. اسکندری چه راهکارهایی را برای بورس کالا در سال حمایت از تولید و کنترل تورم پیشنهاد می کنید؟ مناقصات در بورس کالا انجام شود، خرید اوراق بدهی مبنای تسویه حساب شود، بازار کشاورزی در بورس کالا به ویژه بازار آتی توسعه یابد و بازار مشتقه نیز با جدیت فعالیت کند. البته دکتر اسکندری که نه بورس کالا و نه بورس نمی توانند مشکل تورم را حل کنند و نمی توان این انتظار را داشت و در واقع هر نهادی کارکرد و کارکرد خاص خود را دارد. بورس یک دماسنج است.

دکتر. حسینی به سخنان اسکندری اضافه کرد که بورس فقط یک دماسنج نیست و من با این گفته مخالفم. یک رابطه تعاملی وجود دارد و باید سیگنال‌های خوبی به سیاست‌گذاران بدهیم.

در نهایت دکتر حسینی معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا سالی یک بار از افرادی که در پیشرفت بورس کالا تاثیر داشته اند دعوت به عمل آورد تا نظرات، پیشنهادات و افکار مختلف خود را در میان بگذارند تا در همه موارد مورد استفاده قرار گیرد. حوزه ها و جنبه ها بیایید رشد کنیم و توسعه پیدا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا