بانک و بیمه

نقش دفاع ایران در برابر حملات اسرائیل و کاهش قیمت جهانی طلا

بازار؛ گروه بین المللی: بازارهای مالی مهم داخلی و بین المللی از جمله بازار طلا روز دوشنبه در اولین روز معاملاتی هفته جاری هفته را با آرامش و اصلاحات قیمتی آغاز کردند. قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی صبح روز دوشنبه به وقت بازار آسیا و در زمان نگارش این مقاله حدود ۲۷۳۸ دلار بود که همچنان زیر مقاومت روانی ۱۷۵۰ دلاری خود قرار دارد.

با وجود افزایش شدید قیمت طلا در هفته های اخیر، قیمت طلا از اواخر هفته گذشته روند خود را از دست داده و به نظر می رسد سرمایه گذاران تا حدودی از این بازار فاصله گرفته اند. اما دلیل این اصلاح و توقف صعود قیمت طلا در بازارهای جهانی چیست؟

موفقیت ایران در مهار تجاوز نظامی اسرائیل و شاخص دلار

حقیقت این است که احتمال افزایش تنش ها و بروز جنگی همه جانبه بین ایران و اسرائیل در هفته های اخیر بازارهای جهانی را تکان داده است. همانطور که می دانیم حدود ۴۰ درصد از تقاضای نفت جهان توسط کشورهای عضو اوپک تامین می شود. با این تصویر می توان گفت که بیشتر امنیت انرژی جهان به امنیت منطقه خاورمیانه و منطقه جغرافیایی اوپک بستگی دارد.

اظهارات مقامات نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر پاسخ روشن به حملات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی بار دیگر به افزایش قیمت طلا انجامید که حاکی از حرکت خریداران برای خرید این فلز گرانبها در صبح دوشنبه

از سوی دیگر گذر دریایی دریای سرخ و کانال سوئز اصلی‌ترین مسیر تجاری شرق و غرب محسوب می‌شود و در صورت وقوع جنگی گسترده در این منطقه، باید منتظر اختلال تقریبی در این مسیر بود. اتصال اما دفاع سامانه هوایی و نیروهای مسلح ایران در برابر حملات اسرائیل از یک سو و ناکامی تل آویو در حمله به تاسیسات نفتی و هسته ای ایران از سوی دیگر منجر به کاهش شدت و وسعت التهاب خاورمیانه شد. چنین وضعیتی در عمل به قیمت طلا تمام شد و باعث شد تا رشد قیمتی که به ویژه در دو هفته اخیر به وجود آمده بود متوقف شود.

اما اظهارات مقامات نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر پاسخ روشن به حملات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی بار دیگر منجر به افزایش قیمت طلا شد که حکایت از حرکت خرید خریداران فلز گرانبها در روز دوشنبه دارد. صبح اما برخی منابع همچنین می گویند که حماس، حزب الله و تل آویو در حال تلاش برای آتش بس موقت هستند. مجموعه این عوامل باعث سردرگمی و بی ثباتی بازار طلا شده است. اگر طرف های درگیر بر سر آتش بس احتمالی توافق کنند، می توان انتظار داشت که روند اصلاح در بازار ادامه یابد. با این حال، در صورت ادامه و گسترش درگیری ها، وضعیت بازار طلا نیز معکوس خواهد شد. علاوه بر این، مقامات ریاست جمهوری اسلامی ایران در ساعات اخیر اعلام کرده اند که تهران نیز در صورت برقراری آتش بس در لبنان و نوار غزه از این توافق استقبال خواهد کرد و چنین وضعیتی احتمال حمله تلافی جویانه تهران را کاهش می دهد. رژیم یک صهیونیستی خواهد بود

یکی دیگر از مشکلاتی که منجر به اصلاح قیمت طلا شده است، افزایش شاخص دلار است که معمولاً نقش متقابل طلا را ایفا می کند. شاخص دلار در حال حاضر در کانال ۱۰۴ قرار دارد که نشان دهنده افزایش قدرت پول ملی آمریکا در برابر طلا است.

پیش بینی قیمت طلا

کاهش قیمت طلا به منطقه حمایتی ۲۷۲۰ دلاری خود باعث شد این بازار دوباره خریداران را به خود جذب کند. با وجود افزایش قیمت در صبح دوشنبه، بهتر است منتظر ماند تا طلا از مقاومت روانی ۲۷۵۰ دلار عبور کند و از باز شدن موقعیت های معاملاتی خودداری شود.

اگر قیمت از این محدوده عبور کند، می‌توان انتظار افزایش تا سطح قیمت بعدی یعنی ۲۷۷۰ دلار را داشت. با این حال، اگر افزایش قیمت فعلی متوقف شود، می‌توان منتظر بازگشت قیمت به سطح حمایتی خود در محدوده ۲۷۱۵ تا ۲۷۲۰ دلار بود. اگر این مقاومت شکسته شود، قیمت می تواند به سطح حمایت بعدی در ۲۷۰۰ دلار نیز سقوط کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا