ترندهای روز

نقش مکمل‌های ویتامینی در یک رژیم غذایی متعادل؛ آیا اصلا فایده‌ای هم دارند؟

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

طبق مطالعات انجام شده توسط یک شرکت تحقیقاتی و بازاریابی مستقر در ایالات متحده آمریکا به نام «گراند ویو ریسرچ» انجام شده است. مردم جهان در سال ۲۳ سال بیش از ۱۲۷ میلیارد دلار برای مکمل‌های غذایی که یک چهارم آن را انجام می‌دهند – معادل ۴۵ میلیارد دلار یا بیشتر – توسط آمریکایی‌ها خریداری شده است.

انتظار می‌رود که میزان هزینه‌ها برای مکمل‌های خوراکی در دهه‌های آینده نیز به دلیل افزایش جمعیت جهان‌های فردی و پیر شدن جمعیت، همچنان رو به فزونی باشد.

معمولاً ۵۹ میلیون آمریکایی به طور مرتب از انواع ویتامین ها یا مکمل های غذایی استفاده می کنند و به طور متوسط ​​سالانه ۵۱۰ دلار هزینه می کنند.

شما به راحتی می‌توانید انواع و اقسام این مکمل‌ها را در بازار عرضه کنید: آدامس‌ها، پودرهای خوراکی و مکمل‌های بی‌شمار دیگری که تامین‌کننده‌ها و مواد معدنی حیاتی بدن را افزایش می‌دهند.

با این حال، به گفته دکتر متیو سیلویس، معاون بخش بالینی بهداشت خانواده و پزشکی اجتماعی دانشگاه دولتی پنسیلوانیا، اکثر ما اصلاً به آن مکمل ها نیاز نداریم – به خصوص اگر برای خوردن یک رژیم غذایی روزانه غذا بخوریم.

میوه و سبزیجات بخورید

نقش مکمل‌های ویتامینی در یک رژیم غذایی غذایی؛  اصلاً فایده‌های هم دارند؟هرم غذایی سالم

تصویر «هرم غذایی سالم» را از دوران دبستان به خاطر دارید؟ اگر از آن پیروی کنید، دیگر نیازی به تعداد زیادی از مردم سالانه پول خود را صرف نسخه های مکمل بدون نسخه نمی کند.

در حقیقت، اکثر مردم اصلا نیازی به مولتی ویتامین یا مکمل ندارند. دکتر سیلویس می‌گوید: «اگر رژیم غذایی‌تان را می‌خورید و می‌توانید غذاهایی مانند میوه‌ها، سبزیجات و غیره بخورید، نیاز به مولتی ویتامین یا مکمل غذایی داشته باشید.»

با وجود صنعت چند میلیاردی ویتامین‌ها، اما «نسخه کلی این است که اکثر مردم به قرص‌های ویتامین نیاز ندارند. گروه هایی از افراد هستند که همچنان به مصرف مولتی ویتامین یا مکمل نیاز دارند و این موضوع از فرد تا فرد متفاوت است.»

نمونه هایی که به این مکمل نیاز دارند عبارتند از زنان باردار که ممکن است به اسید فولیک بیشتر از رژیم غذایی معمولی خود نیاز داشته باشند. بیماران مبتلا به پوکی استخوان که به کلسیم و ویتامین دی نیاز و مبتلایان به بیماری سلیاک که ممکن است به مولتی ویتامین حاوی ویتامین، ب‌۱۲، ویتامین باشد دی، مس و روی نیاز داشته باشند.

مصرف بیشتر ویتامین نیازا بهتر نیست

دکتر سیلویس می‌گوید، بهتر است با صرف هزینه برای قرص‌های ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی، تصمیم خود را با یک پزشک در میان قرار دهید. اگر بدن شما به نیاز شما نیاز دارید، فقط پول خود را به ریخته‌اید.

سیلویس می‌گوید: «اگر شما دارای یک رژیم غذایی غذایی هستید و حاوی ویتامین و مواد معدنی ترکیبی (مولتی ویتامین) هستید، باید به شما بگویید که به معنای واقعی کلمه آن‌ها را از طریق مصرف می‌کنید. چرا که شما فقط یک حد می‌توانید این مواد را جذب کنید، و زمانی که از این حد گذشت، فقط ویتامین‌ها را از می‌کنید.»

بنابراین، این ذهنیت که «اگر چیزی خوب است، پس مصرف آن بهتر است» درست است و مصرف بیش از حد ویتامین های خاص، حتی ممکن است مشکلاتی را برای شما ایجاد کند.

به عنوان، مصرف بیش از حد از ویتامین A می تواند به سمی تبدیل شود که می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی مانند بینایی و تغییرات پوستی، درد استخوان و آسیب بالقوه شود.

اما مصرف ویتامین C به وقت بیماری چطور؟

شاید محبوب ترین مکمل، همان ویتامین C باشد که برای جلوگیری از سرماخوردگی یا تسریع بهبودی در زمان بیماری احتقان سر و قفسه سینه مشهور است.

دکتر سیلویس در این رابطه می‌گوید که هیچ مدرک تجربی وجود ندارد که ویتامین دارای قدرت پیشگیرانه باشد. آیا می‌توان به بهبودی سریع بیماری‌ها کمک کرد یا خیر هم قطعی نیست.

سیلویس گفت: «بحث زیادی در مورد اینکه آیا ویتامین واقعاً مدت زمان موردی شما به بیماری را تغییر می دهد یا خیر وجود دارد. اما مانند سایر ویتامین ها، اگر یک رژیم غذایی سالم و سالم با میوه ها و سبزیجات داشته باشید، نیازهای غذایی خود را روزانه تامین کنید.»

به گفته سیلویس، مصرف بیش از حد از ویتامین C حدوداً به اندازه مصرف بیش از حد ویتامین خطرناک نیست، اما می‌تواند باعث ناراحتی‌های گوارشی مانند تهوع، اسهال و استفراغ شود.

توصیه های برای اهل ورزش

یکی دیگر از مصرف‌های مکمل جهانی، اشباع بازار است که در دو دهه گذشته با مکمل‌های ورزشی مانند کراتین، مخلوط‌های خوراکی و اسیدهای آمینه رخ داده است.

دکتر سیلویس که به مدت ۱۶ سال به عنوان پزشک تیم های لیگ برتر خدمت کرده است، گفت: برای ورزشکاران حرفه ای که در تمرینات سخت شرکت می کنند، از مکمل های منطقی خاص استفاده می کنند.

او می‌گوید: «بازیکنان حرفه‌ای هاکی روزانه مقدار باورنکردنی سوخت می‌سوزانند. وقتی به دریافت آن‌ها نگاه می‌کنیم، در می‌یابیم که آنها نمی‌توانند به اندازه کافی مرغ، استیک بخورند و بخورند و این ضررها را جبران کنند و از طرفی هم نمی‌توانند که توده عضلانی آن‌ها را به راحتی از دست بدهند.»

«این ورزش‌کاران از مخلوط‌های کشاورزی استفاده می‌کنند، زیرا این یک روش ساده و سریع برای حفظ مصرف خوراکی است.»

اما این معنی است که همه کسانی که ورزش می‌کنند باید مصرف کنند – به خصوص اگر غذای غذایی می‌خورند.

این پزشک متخصص در ادامه گفت: «آیا همه کسانی که ورزش می‌کنند باید مخلوط و پودرهای خوراکی مصرف کنند؟ مطلقا نه. معلوم است که فرزند شما در تیم مدرس نیازی به مکمل ندارد.»

حداقل مطمئن شوید که ایمن و به درد بخورید

اگر بیمار قصد استفاده از مکمل‌های غذایی را دارد، باید مطمئن شد که چیزی که می‌خوری تا امکان ایمان وجود داشته باشد. دکتر سیلویس گفت دو راه مهم و آسان برای انجام این کار وجود دارد.

هنگام خرید ویتامین‌ها، به دنبال تایید بر روی محصولات و مشخصات و مقدار ویتامین‌ها را از برچسب دارو به بررسی کنید.

«اینها تنها کنترل‌هایی هستند که می‌توانید به آن‌ها دقت کنید. چون وقتی به فروشگاه یا داروخانه می‌روید، قفسه‌ها از این مکمل‌ها و قرص‌های ویتامین است.»

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا