فرهنگ و هنر

نقش ویژه بازار سرمایه در تحقق شعار سال


ایران تحلیلی –

سید احسان خاندوزی در اولین نشست خبری سال ۱۴۰۳ با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگار «سنا» درباره برنامه دولت برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» از طریق بازار سرمایه، گفت: یک یکی از بهترین نهادهایی که می تواند مشارکت مردم باشد بازار سرمایه در تامین مالی اقتصاد نقش دارد.

وی با بیان اینکه بخشنامه های متعددی با اولویت در این نهاد برای تقویت نقش این بازار وجود دارد، تصریح کرد: اولویت اول تمرکز بر شرکت های سهامی عام طرح است که امیدواریم امسال بتوانیم به ارقام بیش از این دست یابیم. سال گذشته در جذب منابع مالی مردم به این شرکت ها اقدام کردند.

به گفته سخنگوی اقتصادی دولت، اولویت دوم ارتقای جایگاه بسترهای تامین مالی جمعی در فرابورس و همچنین بسترهای تامین مالی ارزی است. خوشبختانه مجوز ایجاد بستر تامین مالی جمعی ارزی تا سقف ۵۰ میلیون دلار اخذ شده است.

وی گفت: اما پیش شرط همه این بسترها مهار تصمیمات با ابعاد منفی در بازار سرمایه است تا بتوانیم در بسته سیاستی سال جاری آن را پیش بینی کنیم و در راستای پیش بینی پذیری اقتصاد اقداماتی را برای هماهنگی بین دستگاهی انجام دهیم. .

۳ بحران اقتصادی ایران در دهه ۹۰

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه تصریح کرد: اقتصاد ایران در پایان دولت دوازدهم دچار ۳ موضوع مهم شد. اول اینکه بحرانی بودن درگیری های مختلف باعث شد که نرخ تورم در دهه ۹۰ از ۲۰ به ۲۵ درصد به میانگین ۴۰ درصد افزایش یابد.

وی افزود: موضوع دوم رشد ناپایدار است و در برخی فصول دولت سابق با ثبت ارقام منفی حجم اقتصاد ایران را کاهش داد و نتیجه این دو موضوع شکل گیری بی انگیزگی، نگاه منفی و کاهش شدید اقتصاد ایران بود. مشارکت مردم در اقتصاد

با وجود کاهش نرخ رشد نقدینگی، رشد اقتصادی مثبت حفظ شد

خاندوزی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ با وجود هدف گذاری دولت برای کاهش نرخ رشد نقدینگی، مجموعه ای از اقدامات مانع رشد اقتصادی کشور نشد، گفت: از جمله می توان به بهبود فضای کسب و کار، تلاش برای هدایت اعتبارات به بخش های مولد اشاره کرد. و در پایان به افزایش منابع اختصاص یافته به بخش ساختمانی کشور اشاره کرد.

وی بیان کرد: این اقدامات باعث شد نرخ رشد اقتصادی با نفت ۶.۷ درصد و بدون نفت ۴.۲ درصد در ۹ ماه گذشته باشد.

به گفته وزیر اقتصاد، رشد اقتصادی در ۲ سال دولت سیزدهم ۱۲.۶ درصد بوده است. در دولت دوازدهم این شاخص منفی ۱.۳ درصد بود.

وی تصریح کرد: نرخ رشد اقتصادی بدون نفت نیز در ۲ سال دولت سیزدهم ۱۰.۴ درصد بوده است.

محورهای برنامه دولت برای جهش تولید با مشارکت مردم

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه تصریح کرد: شعار سال ۱۴۰۳ که بارها اهمیت تولید ملی را علاوه بر گسترش دامنه مشارکت آحاد مردم در خروجی تولید ملی بیان می کند، به طور مشخص راهکارهای جدی برای سیاست های دولت را در بر می گیرد که عبارتند از: تکمیل شده در قالب پکیج ۱۴۰۳ اعلام خواهد شد.

وی گفت: حرکت به سمت تقویت فرهنگ یکی از برنامه های دولت است که نیازمند استفاده از ایده های کارآفرینانه و سرمایه های مردمی است. برنامه دوم بهبود فضای کسب و کار است که نه تنها در زمینه تسهیل مجوزها بلکه در حوزه کاهش بار نظارتی است.

خاندوزی ادامه داد: در سال ۱۴۰۳ اعطای مشوق های سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی بیشتر پیگیری می شود و مشارکت بخش خصوصی و تعاونی در تولید ملی پیگیری می شود و دست دولت برای پذیرش این ظرفیت ها باز خواهد بود.

وی تصریح کرد: تنوع تامین مالی در اقتصاد به ویژه تامین مالی از طریق بازار سرمایه، کاهش مالکیت دولت در فعالیت های دولت که مورد تاکید رهبر انقلاب و در سیاست های اصل ۴۴ بوده است، با تاکید بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: تسریع در روند واگذاری شرکت های در لیست و تقویت توان نظارتی و حاکمیتی دولت و تقویت الگوی مشارکت دولتی و خصوصی از دیگر برنامه های دولت در سال جاری است.

وی بیان کرد: قانون برنامه هفتم توسعه دارای نکات و بندهای زیادی در زمینه تقویت تولید است که از ظرفیت های آن استفاده می شود.

تغییر ساعت کاری در دستور کار دولت نیست

خاندوزی در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر ساعت کاری و برنامه تغییر روزهای تعطیل گفت: دولت در حال حاضر مصوبه ای برای تغییر ساعت کاری برای رفع عدم تعادل انرژی در دستور کار خود ندارد.

وی گفت: در مورد تعطیلات نیز از آنجایی که این موضوع همچنان در دست بررسی است، نمی توان در مورد آن نظر قطعی داد.

روند منفی تشکیل سرمایه در دولت سیزدهم معکوس شد

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه یکی از متغیرهای اساسی رشد اقتصادی میزان تشکیل سرمایه ثابت است و در دولت دوازدهم در مجموع ۳۳ درصد کاهش تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داشتیم، گفت: در دو سال گذشته بیش از ۸ درصد افزایش داشته ایم و در ۹ ماهه در سال ۱۴۰۲ تشکیل سرمایه در بخش ماشین آلات ۶.۱ درصد و در بخش ساختمان ۲.۹ درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: بنابراین اغراق نیست اگر بگوییم بر تبعات سرمایه منفی و صفر غلبه کرده ایم اما نباید از این موضوع گلایه کرد و در این راستا در برنامه دولت ۱۴۰۳ طرح هایی برای تقویت روند سرمایه گذاری در کشور. .

ما باید از ۲ مرز «ملی شدن» و «خصوصی سازی» عبور کنیم.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: در سال های گذشته همواره با دو دیدگاه جدی در خصوص بخش خصوصی و دولتی مواجه بوده ایم که یک دیدگاه نقش و جایگاهی برای بخش خصوصی در فعالیت های اقتصادی قائل نیست و دیدگاه دیگر معتقد است که تمام فعالیت های دولت باید از اقتصاد حذف شود.

وی تصریح کرد: ثمره هر دو نگاه را در این سال ها دیده ایم و باید بر جنجال های «ملی شدن» و «خصوصی سازی» غلبه کنیم.

به گفته خاندوزی، در واقع نباید شاهد واگذاری بی قید و شرط نقش راهبردی دولت به گروه های سیاسی تاثیرگذار باشیم. البته دولت باید به سمت رقابت پذیری بخش خصوصی با چارچوب بندی حرکت کند.

وی بیان کرد: در این راستا امسال با تخصیص بودجه به بخش خصوصی توانمند، تولید دارایی های راکد، نقش آفرینی به شرکت های تعاونی شهرستان و کناره گیری دولت از مداخلات در شرکت هایی که سهم اندکی از سهام، در جهت افزایش و ارتقای نقش مردم در اقتصاد حرکت خواهیم کرد.

مدیریت هزینه های ارزی در سال جاری

خاندوزی با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۲ در شرایطی به پایان رسید که بانک مرکزی توانست ارز بیشتری را نسبت به سال ۱۴۰۱ تجهیز کند، گفت: با وجود فشارهایی که وجود داشت و کاهش قیمت صادرات پتروشیمی، میزان ارز پرداخت شده بود. در سال ۱۴۰۲ بیشتر بود. .

جزئیات ترکیب سرمایه گذاری خارجی در سال ۱۴۰۲

سید احسان خاندوزی با اشاره به جزئیات سرمایه گذاری خارجی در سال ۱۴۰۲ گفت: سال گذشته ۳۱۸ طرح سرمایه گذاری با سرمایه گذاران خارجی به توافق رسید.

وی افزود: چین با ۱.۸ میلیارد دلار، ترکیه با ۶۷۸ میلیون دلار و امارات با ۵۷۹ میلیون دلار سه کشور با بیشترین سرمایه گذاری در سال گذشته بودند. همچنین ۷۴ درصد از این سرمایه گذاری ها در صنعت، ۱.۵ درصد در بخش نفت (البته از نظر ارزشی مقدار قابل توجهی در بخش نفت)، ۱۰ درصد در بخش کشاورزی، ۷.۵ درصد در بخش خدمات بوده است. حدود ۱ درصد در حوزه گردشگری و حدود ۲ درصد در بخش حمل و نقل، ساخت و ساز و معدن بوده است.

بسته سیاستی تحقق شعار سال در دستور کار ستاد اقتصادی دولت

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه گفت: اولین جلسه ستاد اقتصادی دولت با دستور رئیس جمهور و به منظور نگارش بسته عملیاتی تحقق شعار سال در هفته اول سال جاری برگزار شد.

وی گفت: بسته سیاستی تحقق شعار سال با حضور وزارتخانه های تولیدی و سازمان برنامه و بودجه در حال نگارش است و امیدواریم بتوانیم پیش نویس این بسته را به ستاد اقتصادی کشور ارائه کنیم. دولت تا هفته آینده.»

خاندوزی در ادامه جلسه با بیان اینکه تاثیر افزایش جذب سرمایه گذاری را می توان در افزایش تشکیل سرمایه ثابت مشاهده کرد، اظهار داشت: بیشترین حجم پروژه هایی که توسط سرمایه گذاران خارجی تامین مالی می شود پروژه های صنعتی است اما تا زمانی که این پروژه ها اگر بهره برداری نمی شوند، تأثیر آن در بخش تولید مشخص نیست، اما از همان ابتدا می توان اثراتی را که بر کاهش نرخ بیکاری و افزایش تشکیل سرمایه رخ داده است، به وضوح مشاهده کرد.

وی تاکید کرد: مسیر سرمایه گذاری خارجی که در سال ۱۴۰۱ معادل ۴ میلیارد دلار و در سال ۱۴۰۲ معادل ۵.۵ میلیارد دلار بوده است، نشان می دهد که در آمیخته سرمایه گذاری های خارجی بدون توجه به تحریم های آمریکا، فضای باثباتی برای جذب سرمایه گذاری در حال ایجاد است. ما خارجی هستیم که برای اقتصاد ایران نویدبخش است.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا