ترندهای روز

نقش کم‌خوابی در ابتلا به یک بیماری خاموش

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

اگرچه کمبود خواب اثرات نامطلوب زیادی دارد، اما بسیاری از افراد نمی توانند ۷ تا ۸ ساعت در شب به اندازه کافی بخوابند، که می تواند منجر به یک بیماری خاموش شود.

انجمن قلب آمریکا اعلام کرد که کمبود خواب منجر به عارضه ای می شود که کارشناسان آن را «بیماری کبد چرب غیر الکلی» می نامند. عارضه ای که حداقل یک نفر از هر چهار آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد.

نقش کمبود خواب در ابتلا به بیماری خاموش

کبد چرب غیر الکلی چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، کبد چرب غیر الکلی نشان دهنده وجود چربی در کبد است. ابراهیم هانونه، متخصص گوارش در مینه سوتا، می گوید: افزایش وزن، دیابت نوع ۲، فشار خون و تری گلیسیرید بالا و آپنه انسدادی خواب از علل اصلی بیماری کبد چرب غیر الکلی هستند.

وی می گوید: مصرف الکل نیز باعث کبد چرب می شود اما کبد چرب غیر الکلی به دلیل مشکلات سندرم متابولیک و افزایش وزن بدون مصرف الکل به وجود می آید به همین دلیل به آن غیر الکلی می گویند. البته وی تاکید می کند که سابقه خانوادگی نیز احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

به گزارش ایندیپندنت، بیماری کبد چرب غیرالکلی را «اپیدمی خاموش» می نامند، زیرا اغلب بدون علامت است.

به گفته هانون، برخی مطالعات نشان می دهد که ۲۵ تا ۳۵ درصد از کل جمعیت آمریکا به بیماری کبد چرب غیر الکلی مبتلا هستند که بیش از یک نفر از هر چهار نفر است. اما بیشتر افراد، به خصوص در مراحل اولیه بیماری، هیچ علامتی ندارند. برخی از افراد ممکن است علائم عمومی مانند خستگی، سرگیجه و درد شکم را تجربه کنند.

به طور کلی، بیماری کبد چرب تا زمانی که شدید نباشد علائم عمده ای ایجاد نمی کند. به عنوان مثال، زمانی که فردی قبلاً از سیروز کبدی یا سرطان کبد رنج می برد، علائم کبد چرب غیر الکلی نیز ممکن است آشکار شود. البته بیماری کبد چرب با افزایش خطر سیروز کبدی و سرطان کبد مرتبط است.

رابطه خواب و بیماری کبد چرب غیر الکلی

به گفته دکتر کریستین کرک پاتریک، متخصص تغذیه در کلینیک کلیولند، چندین مطالعه نشان می دهد که کمبود خواب با کیفیت با افزایش وزن، افزایش گرسنگی و کنترل ضعیف قند خون مرتبط است.

او می گوید که مقاومت به انسولین عامل اصلی چربی در کبد است.

با توجه به ماهیت “بی صدا” این بیماری، متخصصان بر اهمیت غربالگری کبد چرب به ویژه برای افرادی که سابقه این بیماری را دارند، حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشند، تاکید می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا