اخبار اقتصاد ایران

نقطه‌ضعف نسل Z در شرکت‌ها؛ باید واوبه‌واو به آن‌ها گفته شود که چه کاری انجام دهند!

رهبران سازمانی به سرعت و تنها چند ماه پس از استخدام، کارگران جوانی را که عملکرد خوبی ندارند یا به درستی با روال و مناسبت های اداری آشنایی ندارند، اخراج کرده اند.

افق میهن به نقل از دنیای اقتصاد، نزدیک به دو سال است که گلایه های مدیران شرکت ها از سختی های کار با نسل Z را می شنویم اما حالا دیگر فقط صحبت و گلایه نیست. به گزارش فورچون، رهبران سازمان ها به سرعت و تنها چند ماه پس از استخدام، وارد عمل شده و نیروهای جوانی را که عملکرد خوبی ندارند یا به درستی با روال و مناسبت های اداری آشنایی ندارند، اخراج می کنند.

اما کارشناسان می گویند که فقط جوانان مقصر هستند. سیستم آموزش نظری دیگر در دوره جدید کار نمی کند و مراکز آموزشی باید کارکنان آینده را برای کار در دنیای واقعی و برقراری ارتباط موثر آماده کنند.

چه اتفاقی افتاد

بر اساس یک گزارش جدید، از هر ۱۰ کارفرما، ۶ نفر می گویند که برخی از کارمندان نسل بعدی را که اوایل امسال از دانشگاه فارغ التحصیل شده و در بازار کار استخدام شده اند، اخراج کرده اند. پلتفرم هوشمند com که برای کمک به جوانان در مسیر شغلی آینده خود اختصاص داده شده است، در یک نظرسنجی از نزدیک به ۱۰۰۰ مدیر آمریکایی، دریافت که آسیب ناشی از ضعف های فارغ التحصیلان سال ۲۰۲۴ تنها به آنها محدود نمی شود، بلکه آینده آنها را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. در سال های بعد فارغ التحصیل می شود.

از هر ۶ مدیر یک نفر گفت که بعد از مواجه شدن با مشکلات عدیده به دلیل استخدام جدید نسل های جدید، مجدداً در مورد استخدام فارغ التحصیلان دانشگاهی بلاتکلیف هستند و از هر ۷ مدیر یک نفر اعتراف کرد که ممکن است اصلاً نتوانند فارغ التحصیلان دانشگاهی را استخدام کنند. سال آینده حاضر نباشید نسل بعدی را استخدام کنید. سه چهارم شرکت‌ها در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند که عملکرد برخی یا همه فارغ‌التحصیلانی که استخدام کرده‌اند از برخی جهات رضایت‌بخش نبوده است.

شرکت ها از چه چیزی شکایت دارند؟

پرورش دهندگان جدید کجا اشتباه کردند؟ کارفرمایان بیشتر از جوانان این نسل به دلیل بی انگیزگی و ابتکار عمل ناراضی هستند. ۵۰ درصد از مدیران حاضر در این نظرسنجی دلیل اصلی شکست همکاری خود با نسل کشان را همین موضوع می دانند. به گفته آنها، کارمندان این نسل اغلب بی انگیزه هستند و به جای اینکه دست به هر اقدامی بزنند، باید به آنها گفت که چه کار کنند. این بی انگیزگی کار با آنها را واقعا سخت کرده است. علاوه بر این، غیرحرفه ای بودن، بی نظمی و ضعف مهارت های ارتباطی از جمله دلایل اصلی اخراج فارغ التحصیلان ناسال زادی ذکر شده است. مدیران می گویند رعایت نکردن به موقع در محل کار و جلسات، نپوشیدن لباس مناسب برای محل کار و استفاده از ادبیات نامناسب در محیط کار تنها بخشی از چالش های ملموسی است که با آن دست و پنجه نرم می کنند. این چالش‌ها و سایر چالش‌های موردی که از سازمانی به سازمان دیگر و از فردی به فرد دیگر متفاوت است، بیش از نیمی از مدیران استخدامی را به این نتیجه رسانده است که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هنوز آمادگی ورود به دنیای کار را ندارند و بیش از ۲۰ درصد از آنها معتقدند این فارغ التحصیلان بعد از این جلد هیچ چیزی به ذهنشان نمی رسد.

وضعیت به قدری بد است که حتی دانشگاه ها هم متوجه شده اند که دانشجویانشان آمادگی ورود به بازار کار را ندارند و برخی از آنها به دنبال راه هایی برای پرکردن این خلأ هستند. به عنوان مثال، دانشگاه ایالتی میشیگان دوره هایی را برای آموزش به دانش آموزان ارائه می دهد که چگونه مکالمه شبکه ای را انجام دهند. یکی از مواردی که در این دوره ها مطرح می شود این است که چگونه علائم خستگی طرف مقابل را بشناسیم و بدانیم چه زمانی بحث را عوض کنیم. یک دبیرستان در لندن نیز در حال آزمایش یک روز مدرسه ۱۲ ساعته است تا دانش آموزان خود را برای زندگی بزرگسالان آماده کند.

«هوی نگوین» مشاور ارشد توسعه حرفه‌ای و آموزشی پلتفرم هوشمند که مسئولیت انجام این نظرسنجی را بر عهده داشت، می‌گوید: «بسیاری از فارغ‌التحصیلان اخیر دانشگاه برای ورود به بازار کار با مشکلاتی مواجه هستند، زیرا تجربه حضور در یک محیط حرفه‌ای است. تفاوت زیادی بین یادگیری و عادت کردن به آن وجود دارد.

نگوین اذعان می کند که برخی از مشکلات در محل کار ناشی از عدم آمادگی دانشگاه ها در آماده سازی کافی دانشجویان است. او در گزارش خود نوشت: «اگرچه ممکن است فارغ التحصیلان به دانش نظری از دانشگاه مجهز باشند، اما اغلب فاقد تجربه عملی و مهارت های نرم مورد نیاز برای موفقیت در محیط کار هستند.

زمانی که گزارش این نظرسنجی در پلتفرم ردیت منتشر شد، موج گسترده‌ای از مخاطبان یافته‌های این گزارش را تایید کردند و تجربه شخصی خود را در برخورد با فارغ‌التحصیلان Nesl Z به اشتراک گذاشتند که نتیجه آن بسیار فراتر از چالش‌های مطرح شده در این گزارش بود. نکته جالب تجربیات مشابهی بود که کاربران ایرانی در مورد سازمان خود ذکر کردند. در ایران نیز شاهد آغاز این روند هستیم. نسل زدهایی که با دیدگاه و رفتاری کاملا متفاوت وارد فضای شرکتی می شوند که برخلاف آنچه در محیط کار رفتار مناسب تلقی می شود و به سرعت وارد درگیری می شوند و کارفرمایان که خیلی زود آنها را اخراج می کنند.

با این حال، مشاور منابع انسانی برایان دریستول استدلال می کند که مشکل فقط نیروی کار جوانان نیست، بلکه سیستم آموزشی مقصر است که فارغ التحصیلان خود را برای دنیای کار آماده نمی کند و کارفرمایان نیز مقصر نیستند. دریستول به نیوزویک گفت: “به عنوان فردی که سال ها آموزش و حتی تجربه دانشکده حقوق را پشت سر گذاشته است، به جرات می توانم بگویم که دانشگاه ها دانشجویان را برای دنیای واقعی آماده نمی کنند. تاکید فضای آموزشی بیشتر بر تئوری است تا عمل. مطمئناً خواندن و یادگیری در مورد اساطیر یونانی مفید است، در غیر این صورت، چگونه چنین سرفصل هایی شما را برای برقراری ارتباط موثر در جلسات شرکتی آماده می کنند یا به شما یاد می دهند که به طور حرفه ای رفتار کنید از سوی دیگر، کارفرمایان به جای اینکه به کارکنان جدید آموزش دهند که چگونه کار کنند و به آنها نشان دهند که چه انتظاراتی از آنها دارند و به نسل جدید زمان بدهند تا با این ساختار جدید سازگار شوند، آنها را اخراج می کنند. آماده نیست.

دریستول در پایان گفت: شرکت ها با قبول نکردن مسئولیت آموزش کارکنان و امیدواری به اینکه مدرک دانشگاهی می تواند جایگزین همه چیز شود، نه تنها به کارمندان خود آسیب می زند، بلکه به کسب و کار خود نیز آسیب می رساند. “

همه چیز به نگرش برمی گردد

وقتی از مدیران پرسیده شد که چه چیزی باعث می‌شود فارغ‌التحصیلان احتمال بیشتری برای استخدام داشته باشند، پاسخ آنها این بود: نگرش مثبت و ابتکار بیشتر.

نگوین به نسل Z پیشنهاد می کند که به نحوه تعامل سایر کارکنان با یکدیگر توجه کنند تا درک بهتری از فرهنگ سازمان به دست آورند. با این کار، آنها راحت تر می توانند بفهمند که چه نوع تعاملی برای محیط کارشان مناسب است. او می گوید: «ابتکار عمل به خرج دهید، سؤالات عمیق بپرسید، بازخورد بخواهید و از آن استفاده کنید تا نشان دهید که مشتاق رشد و پیشرفت هستید». با حفظ نگرش مثبت، ارائه کار به موقع و داوطلب شدن در پروژه هایی که حتی بخشی از مسئولیت های مستقیم شما نیستند، خود را قابل اعتماد نشان دهید و شهرتی بسازید که در دراز مدت معجزه ای برای شما به ارمغان خواهد آورد.

اندی جیسی، مدیرعامل آمازون اخیرا تاکید کرده است که بخش بزرگی از موفقیت شما در دهه بیست سالگی به نگرش شما برمی گردد. دلیلش خیلی ساده است. مدیران ترجیح می دهند با افراد مثبت کار کنند. اهمیت این موضوع تا آنجاست که حتی برخی از مدیران معتقدند که نگرش مثبت در کار می تواند رشد حرفه ای کارکنان جوان را بیش از یک مدرک دانشگاهی بهبود بخشد. ریچارد برانسون، بنیانگذار میلیاردر ویرجین، بارها به جوانان توصیه کرده است که دانشگاه را رها کرده و به جای آن وارد «مدرسه زندگی» شوند. مارک زاکربرگ، مدیر عامل متا نیز اخیرا ادعا کرده است که استعداد و شخصیت خام مهمتر از مدارک تحصیلی است. اینها فقط یک سری شعارهای زیبا نیست. دیوید میدز، مدیر اجرایی سیسکو در بریتانیا که در ۱۶ سالگی ترک تحصیل کرده است، به فورچون گفت: «نگرش و استعداد از هر عنوانی که قبل از نام شما یا هر مدرکی که دارید مهمتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا