ورزشی

نمایش دور از انتظار ۵ ملی‌پوش در جام ملت‌ها؛ از مهدی طارمی تا رامین رضاییان!

تیم ملی ایران چهارشنبه شب در دیداری تلخ با نتیجه ۳ بر ۲ مقابل قطر شکست خورد و از راهیابی به فینال جام ملت های آسیا ۲۰۲۳ بازماند. شاگردان امیرقلانوی در شرایطی مقابل قطر شکست خوردند که پس از نمایش درخشان مقابل ژاپن و حذف چند تیم مدعی مانند عربستان، استرالیا و کره جنوبی امیدوار بودند طلسم ناکامی ۴۸ ساله جام ملت ها را بشکنند. اما باخت غیرمنتظره مقابل میزبان جام هجدهم باعث شد حسرت فوتبال ایران برای کسب عنوان قهرمانی قاره ادامه یابد و زمان شروع دوره بعدی به نیم قرن برسد.

حذف ایران از جام ملت ها انتقادات زیادی را از سوی کادر فنی و بازیکنان تیم ملی به همراه داشت و بسیاری معتقدند برخی از بازیکنان نتوانستند انتظارات را در این مسابقات برآورده کنند. در این میان برخی از بازیکنان بیش از سایرین مورد انتقاد قرار گرفتند.

مهدی طارمی

بدون شک اولین بازیکنی که پس از حذف ایران مورد انتقاد شدید قرار گرفت مهدی طارمی است. ستاره ایرانی که با عملکرد درخشان خود در سال های اخیر توانسته نظر تیم های بزرگی مانند میلان و اینتر را به خود جلب کند. طارمی در این سال ها عملکرد بسیار خوبی برای تیم ملی داشته و انتظار می رفت عملکرد خود را در جام ملت ها تکرار کند. شماره ۹ تیم ملی با اینکه موفق به زدن ۳ گل و ارسال یک پاس گل شد اما در لحظات حساس نتوانست گرهی از کار این تیم بزند.

او در دیدار با سوریه به طرز باورنکردنی اخراج شد و همین موضوع تیم ملی را در خطر حذف از جام قرار داد. طارمی درخشش همیشگی اش مقابل قطر را نداشت و حتی یکی از انتقاداتی که به کادر فنی وارد شد این بود که چرا زودتر او را تعویض نکردند. البته مهاجم پورتو مقابل امارات عملکرد بسیار خوبی داشت اما انتظارات از او بسیار بیشتر بود. نکته طعنه آمیز در مورد طارمی این است که بهترین عملکرد تیم ملی در مسابقات در شرایطی مقابل ژاپن رخ داد که او اصلا حضور نداشت!

علیرضا بیرانوند

مهار ۲ پنالتی علیرضا بیرانوند اوج کار او در جام هجدهم بود که برتری ایران را در بازی امارات حفظ کرد و سپس نقش مهمی در صعود شاگردان امیر قالانی در بازی با سوریه داشت. بیرانوند به جز این ۲ صحنه نتوانست با توپ گیری های خود تیم ملی را نجات دهد و انتظارات از دروازه بانی در حد او بیشتر بود. بیرانوند در طول جام ۶ بازی انجام داد و ۷ گل به ثمر رساند و تنها توانست دروازه هنگ منگ را بسته نگه دارد. او در فصل قبل ۶ بازی انجام داد اما ۵ گل را حفظ کرد و فقط در بازی با ژاپن گلزنی کرد.

البته افزایش تعداد گل های بیرانوند تنها تقصیر او نیست و این موضوع به وضعیت دفاعی تیم ملی هم مربوط می شود اما دروازه بان پرسپولیس در مجموع تورنمنت موفقی نداشت.

عملکرد غیرمنتظره 5 تیم ملی در جام ملت ها;  از مهدی طارمی تا رامین رضاییان!

شجاع خلیل زاده

وقتی صحبت از آمار دفاعی تیم ملی می شود باید عملکرد مدافعان را هم بررسی کرد. شجاع خلیل زاده در کنار محمدحسین کنعانی زادگان مدافع ثابت تیم ملی بود اما عملکرد او چندان چشمگیر نبود. خلیل زاده ۳۴ ساله که بعد از نیمکت نشینی در جام جهانی ۲۰۲۲ می خواست مهارت های خود را به نمایش بگذارد نتوانست در کنار زوج محبوبش خط دفاعی محکمی بسازد و تیم ملی برخلاف ۲ فصل گذشته موفق نبود. اصلا در کار دفاعی

او در بازی با سوریه نقش مهمی در زدن پنالتی حریف داشت و یکی از مقصران اصلی تک گل ژاپن بود. در بازی با قطر پس از دریافت ۳ گل تیم ملی، مدافع تراکتور مرتکب خطا شد و از بازی اخراج شد و ایران را ۱۰ نفره کرد. خلیل زاده که اکنون ۳۴ سال سن دارد احتمالا آخرین تورنمنت رسمی خود را با تیم ملی انجام داده است.

عملکرد غیرمنتظره 5 تیم ملی در جام ملت ها;  از مهدی طارمی تا رامین رضاییان!

احسان حاج صفی

کاپیتان اول تیم ملی در ۳۳ سالگی در چهارمین دوره جام ملت ها شرکت کرد اما موفق به کسب عنوان قهرمانی نشد. او در جریان جام حذفی با میلاد محمدی جای خود را عوض کرد اما در مسابقات موفق ظاهر نشد. مدافع چپ تیم ملی نه در دفاع ایمن ظاهر شد و نه توانست زوج مناسبی با وینگر چپ تیم ملی در حملات رقم بزند. افزایش سن تاثیر خود را بر عملکرد حاج صفی نشان داد و قلعه نویی را در بازی حساس مقابل ژاپن و در نیمه دوم دیدار مقابل قطر به میلاد محمدی اعتماد کرد که عملکرد بهتری نسبت به کاپیتان تیم ملی داشت.

حاج صفی نیز احتمالاً مانند خلیل زاده آخرین تورنمنت رسمی خود را با تیم ملی تجربه کرد و پس از حضور در ۴ جام ملت ها و ۳ جام جهانی، بعید به نظر می رسد در سال ۲۰۲۶ در تیم ملی حضور داشته باشد.

عملکرد غیرمنتظره 5 تیم ملی در جام ملت ها;  از مهدی طارمی تا رامین رضاییان!

رامین رضاییان

آماده ترین بازیکن لیگ برتر ایران در نیم فصل رامین رضاییان بود که عملکرد خیره کننده ای با سپاهان داشت. او در ۱۸ بازی برای سپاهان در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا موفق به زدن ۸ گل و ۴ پاس گل شد. رضاییان در تیم ملی شرایط بسیار خوبی داشت و تصور می شد قرار است عملکرد چند ماه اخیر در قطر را تکرار کند. با این حال او تنها سایه ای از آن مدافع فوق العاده سپاهان در جام ملت ها بود و عملکرد متوسطی در این دوره داشت.

شماره ۲۳ تیم ملی در همه بازی ها فرصت حضور در زمین را پیدا کرد اما موفق به گلزنی و پاس گل نشد. البته رضاییان قبل از شروع مسابقات دچار مصدومیت شد و شاید این موضوع روی عملکرد او تاثیر گذاشته باشد.

عملکرد غیرمنتظره 5 تیم ملی در جام ملت ها;  از مهدی طارمی تا رامین رضاییان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا